Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oseriös handlare

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vid namn: Bromma Apple Support!

Såg på Tradera en annons om den nya Macbook Pro Retina 15"

http://www.tradera.com/macbook-pro-15-2012-retina-skarm-auktion_302394_158354131

Det jag höjde ögonbrynen mot var att den kostar 1000 kr mer än hos Apple. jag tänkte ändå att visst det kan man ju betala för att få den snabbt, om det inte var för att det också i annonsen står att den har 2-3 veckors leveranstid.. till detta hör också att den inte kan avhämtas!

Säljaren i detta fall har lagt upp sig som företag vilket gör mig mer oroad särskilt efter mail konversationen angående ovan.

Svaret jag fick:

Hej och tack för ditt brev
En kopia av detta brev och klagomål har skickad till Tradera och Bromma Apple Support advokat

Med vänlig hälsningar

Sha Azizi
Bromma Apple Support

1. Mailadressen innehåller förutom att han använder Apple som ett företag i sin verksamhet så slutar mailadressen på håll i er..... @hotmail.com
Detta gör att jag undrar om vem som helst kan använda Apples namn utan vidare ? Eller är det så verkligen att företaget finns, någon hört ?

Senast redigerat 2012-06-23 11:55

Vilken skojare. Anmäl till Tradera.

Hahahaha! Måste vara världens bästa deal.

"Års service på din datorn 1200 kr
Ingår in års service :

Rensa hela datorn och installera ny senaste operativsystem,Adobe Photoshop,Microsoft Office,iWork,iLife,iMovie och massa Original program."

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2012-06-23 19:51

Den anonsen må vara en av de mest skrattretande jag sett!

Ursprungligen av keptang:

Hahahaha! Måste vara världens bästa deal.

"Års service på din datorn 1200 kr
Ingår in års service :

Rensa hela datorn och installera ny senaste operativsystem,Adobe Photoshop,Microsoft Office,iWork,iLife,iMovie och massa Original program."

Det värsta är att folk går ju på sådant också Alla är ju inte inbitna macnördar men man blir jävligt förbannad
han hotar med Apples advokater, han borde få sig en omgång av ngn som har lite mer inflytelse i Macvärlden och ifrågasätta hans verksamhet på riktigt

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-06-23 12:26

Ta skärmdumpar mm på allt (annonser) och skicka till Apple.

Det är Apple och deras advokater som ska sätta tänderna i killen....

EDIT: Fattar inte varför killen själv ska anmäla sin annons till tradera, eller menar han att han ska anmäla din profil för förtal?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-23 13:40
Ursprungligen av mattem:

Ta skärmdumpar mm på allt (annonser) och skicka till Apple.

Det är Apple och deras advokater som ska sätta tänderna i killen....

EDIT: Fattar inte varför killen själv ska anmäla sin annons till tradera, eller menar han att han ska anmäla din profil för förtal?

Det är bara vad han säger, samma sak att han skickat kopia till sina advokater, det är ju nästan humor.
Förhoppningsvis blir ingen lurad, det är trist om någon betalar och får en telefonkatalog hemskickad på posten istället för en ny MBPR.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 13:59
Ursprungligen av stile:

Det är bara vad han säger, samma sak att han skickat kopia till sina advokater, det är ju nästan humor.
Förhoppningsvis blir ingen lurad, det är trist om någon betalar och får en telefonkatalog hemskickad på posten istället för en ny MBPR.

Tror inte det är en lurendrejare eftersom han faktiskt inte är billig vilket bluffare brukar vara och för att företaget synes ha funnits ett tag, men man vet ju aldrig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-23 14:07
Ursprungligen av Gordy:

Tror inte det är en lurendrejare eftersom han faktiskt inte är billig vilket bluffare brukar vara och för att företaget synes ha funnits ett tag, men man vet ju aldrig.

Kan vara som du säger, jag missade att kolla annonsen på Blocket, där anger han adress och telenr, till sin butik får man anta. Men lite oseriös tycket jag att det är när man som handlare uppdaterar till 10.8 innan den ens lanserats. För att inte tala om hela mjukvarupaketet han erbjuder

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 14:59
Ursprungligen av stile:

För att inte tala om hela mjukvarupaketet han erbjuder

Lite dodgy är det ju men jag tror att han menar att han även hjälper till med att installera originalprogram för de som har eller vill köpa sådana men inte är så insatta i datorer vilket väldigt många inte är.

Ursprungligen av Gordy:

Tror inte det är en lurendrejare eftersom han faktiskt inte är billig vilket bluffare brukar vara och för att företaget synes ha funnits ett tag, men man vet ju aldrig.

Håller med, tror inte detta är en ursprungs-svensk, därav språket i annonsen.

Av egen erfarenhet är många av dessa i den grå zonen helt ok, gör ett bra jobb och lurar ingen. Bara det att de inte är officiella Apple service providers.

Huruvida det är piratmjukvara som erbjuds vid en återställning eller dåligt språk (att han även installerar kunders mjukvara) är ju faktiskt ett ganska litet problem.

Den här killen gör säkert ett ganska bra jobb, för hur många missnöjda kunder har inte inLife, Macoteket samt även Apple Service ???

De personer man ska sätta dit är de som säljer tegelstenar, inte de som försöker ge service, om på ett eget sätt.

Ursprungligen av mattem:

Ta skärmdumpar mm på allt (annonser) och skicka till Apple.

Det är Apple och deras advokater som ska sätta tänderna i killen....

EDIT: Fattar inte varför killen själv ska anmäla sin annons till tradera, eller menar han att han ska anmäla din profil för förtal?

Stollen har erbjudit folk piratkopierade retail-versioner av nyare OSX versioner för halva nypriset och riktigt gamla avdankade versioner för nypriset. Han är bara sååå seriös att man baxnar.

När jag försökte göra Apple Sverige uppmärksam på honom, kom alla mail i retur med "Unknown Recipient", trots att jag använde "kända adresser". Om inte Apple Sverige är mer intresserade av en "clean cap", ska inte lilla jag störa dem i Törnrosa-sömnen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 23:50
Ursprungligen av leonardo:

Stollen har erbjudit folk piratkopierade retail-versioner av nyare OSX versioner för halva nypriset och riktigt gamla avdankade versioner för nypriset. Han är bara sååå seriös att man baxnar.

När jag försökte göra Apple Sverige uppmärksam på honom, kom alla mail i retur med "Unknown Recipient", trots att jag använde "kända adresser". Om inte Apple Sverige är mer intresserade av en "clean cap", ska inte lilla jag störa dem i Törnrosa-sömnen.

Låter märkligt att dina mail kom i retur, väldigt märkligt. Hur ser en piratkopierad OSX i retailversion ut? Har själv aldrig sett sådana, finns säkert men lär inte vara vanliga.

Ursprungligen av Gordy:

Hur ser en piratkopierad OSX i retailversion ut? Har själv aldrig sett sådana, finns säkert men lär inte vara vanliga.

?!...

Menar du skivan (i så fall som vilken DVD-R som helst) eller installationen (i så fall som vilken annan Mac OS X installation som helst).

Jag försvarar inte piratförsäljning, men tror inte att det är speciellt ovanligt alls iom bristen på serienummer/aktivering. Intresset från kunder att uppgradera billigt, speciellt om de själva inte är pigga på att fysiskt göra jobbet själv, är stort.

Ursprungligen av Gordy:

Hur ser en piratkopierad OSX i retailversion ut? Har själv aldrig sett sådana, finns säkert men lär inte vara vanliga.

Han menar förstås en piratkopierad retail av OS X till skillnad från en skiva som medföljer datorn.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 00:26
Ursprungligen av Capeman:

Han menar förstås en piratkopierad retail av OS X till skillnad från en skiva som medföljer datorn.

Jag menar boxen såklart, har aldrig sett en piratad osx i retail box. Men det finns säkert, fast knappast i Sverige i några större upplagor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-24 10:35
Ursprungligen av Gordy:

Låter märkligt att dina mail kom i retur, väldigt märkligt. Hur ser en piratkopierad OSX i retailversion ut? Har själv aldrig sett sådana, finns säkert men lär inte vara vanliga.

Fråga annars Kullander, de erbjuder ju kopior av OS X originalskivor till kunder...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 10:42
Ursprungligen av zinned:

Fråga annars Kullander, de erbjuder ju kopior av OS X originalskivor till kunder...

Men det är ju inte retailversioner..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-24 19:17
Ursprungligen av Gordy:

Men det är ju inte retailversioner..

Nu kan jag ha missförstått det som sades tidigare och även vad du nu menar men vaddå inte retailversioner? Den de erbjöd mig (som jag har nämnt i en annan tråd tidigare) var en kopia av en originalskiva. Bedrövligt.

zinned. Jag har fått kopior av OS X-skivor direkt från Apple, när det inte gick att köpa eller skaffa original av den version jag behövde för min hårdvara. Så du hetsar upp dig för väldigt lite.

Killen har sin butik hemma i köket:D ...man måste ju börja nånstans. Det fungerade bra att köpa av honom men säkrast att hämta på plats naturligtvis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-23 12:31

Företagsnamnet på Tradera säger det mesta: "BrommaApplesevicestore".
Blocketannonsen känns som en parodi.

Kan ingen här köpa Retina datorn och se om ni får den eller en tegelsten

Det finns inge bolag i Sverige registerad under Bromma Apple support som det står i annonsen. Så det känns som en skojare.

Ursprungligen av acidflash:

Det finns inge bolag i Sverige registerad under Bromma Apple support som det står i annonsen. Så det känns som en skojare.

Man behöver ju inte nödvändigtvis ha samma registrerade firmanamn som man skyltar ut med. Troligen har han en enskild firma. Sök på hans namn på allabolag.se.

Ursprungligen av pmarriott:

Man behöver ju inte nödvändigtvis ha samma registrerade firmanamn som man skyltar ut med. Troligen har han en enskild firma. Sök på hans namn på allabolag.se.

Precis.
Verksamhet & Status

Ursprungligen av acidflash:

Det finns inge bolag i Sverige registerad under Bromma Apple support som det står i annonsen. Så det känns som en skojare.

Betyder inte mycket. Jag jobbar för en liten firma som även säljer reservdelar till bilar och den "firman" finns inte, det är bara ett namn som används men all business går genom huvudfirman. 100% legit, bara ett namn på framsidan som passar med bilmärket.

Hans firma kanske heter Muhammeds Konsult eller Billy's Bullshit, men han känner att det fungerar bättre med det namn han använder.

Har inte Apple någon officiell lista på auktoriserade partners? Då borde det vara lätt att kolla.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 19:28
Ursprungligen av Petter Lindskog:

Har inte Apple någon officiell lista på auktoriserade partners? Då borde det vara lätt att kolla.

Handlaren har väl inte påstått att han är auktoriserad bara att han håller på med Apple-service en småhandlare mer än en småfiffflare verkar det som.

Bevaka tråden