Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker riktigt tuffa solglasögon

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-06-22 14:16

Nu när jag spenderar mina dagar med att åka omkring i en stor och häftig lastbil har jag sett att alla de andra chaufförerna ha coola solbrillor. Och då vill inte jag vara sämre så jag behöver ett par riktigt stenhårda brillor. Dom jag har på min avatar tycker jag är rätt hårda. Dom sitter dessutom tätt mot ansiktet så att man inte får in solljus. Dom har även glas som tar bort skadligt ljus. Märket är Bollé men dom finns inte att köpa då det är specialtillverkade saker för ett större svenskt företag. Mina är femton år gamla så dom är rätt slitna nu.

Har letat runt en hel del men tycker de flesta ser ganska tama ut eller så har dom inte rätt glas.

Så jag vänder mig hit för att få tips. Kom igen, hjälp mig att bli tuffast på vägen i sommar

Wayfarer (Blue brothers) är iofs tuffa och klassiska. Personligen så har jag kört med Clubmaster de senaste 25 åren (med ett kort avbrott för Oakley). Svårt att säga vad som är tuffa glasögon. Det är lättare att säga vad man ska undvika. Dvs: ha INTE pilotglasögon!!!

Persol 2931 har jag varit sugna på. Jag skäms för att säga det men Tom Cruse hade sådana i Day and Night (jag skäms men det var där som jag såg dem och gillade dem)

Fast Will Smith i MIB med sina RayBay Predator är också tuffa:)

Gå till Sunglasses ID | Serious About Celebrity Sunglasses & Eyeglasses och bli inspirerad. Det är imponerande vilka specialsiter som finns:) Där kan du söka på kändisar eller film för att se vilka glasögon som de hade i just den där filmen som du fastnade för!

Men det viktigaste. Välj kvalitet - bra glas, bra bågar så att de håller! Inget bensinstationstjafs:)

Och jag som just var på väg att köpa mitt tredje par Clubmaster - nu ska jag kanske leta något nytt istället.

PS: Återkom med "facit" senare! Men det blir svårt att hitta några tuffare än de som du har!

Velodrom Sportglasögon - Biker & Sport Glasses hög kvalitet och låga priser!

Köp inga med polariserande glas bara, blir lite svårt att använda en Ipad då
har det på mina Rayban och det blir kolsvart på skärmen om jag inte vrider på den
men det är ju inte alltid man vill ha den så

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-22 20:00

Har märkt det med mina RayBan med men de är oslagbara om du skall ut på sjön

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-22 20:06

Så iPad har polariserat glas? Är det likadant på iPhone?

Ursprungligen av kenjon:

Så iPad har polariserat glas? Är det likadant på iPhone?

Japp, fast omvänt 90 grader
dvs Iphone fungerar i stående läge men inte Ipad vilket är synt då jag inte vill läsa böcker i liggande läge

Coola briller med brunt glas finns plötsligt inte att uppbringa i Sthlm - om man inte vill köpa dyyyra RayBan som jag slutat med då jag glömmer/tappar/krossar dom på löpande band :-D. Så jag beställde 10 par från Kina:

Fashion UV400 UV Protection Full Frame Resin Lens Sunglasses - Black + Maroon - Worldwide Free Shipping - DX

Ursprungligen av Zimmerman:

Coola briller med brunt glas finns plötsligt inte att uppbringa i Sthlm - om man inte vill köpa dyyyra RayBan som jag slutat med då jag glömmer/tappar/krossar dom på löpande band :-D. Så jag beställde 10 par från Kina:

Fashion UV400 UV Protection Full Frame Resin Lens Sunglasses - Black + Maroon - Worldwide Free Shipping - DX

Nu var det riktigt tuffa solglasögon TS sökte, troligtvis inte några überfula kineskopior.

Vadå fula?! Oakley gör snygga brillor. Smaken är som baken, men tycker man dessa är fula så är man inte cool själv :-D. Ser du dom på en man så fattar du. Två gånger har jag blivit tillfrågad var jag köpt dom - på en vecka :-D. Du är lost i detta fall (alla brillor är gjorda i Kina - "kopiorna" är oftast original)

Ursprungligen av keptang:

Nu var det riktigt tuffa solglasögon TS sökte, troligtvis inte några überfula kineskopior.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vadå fula?! Oakley gör snygga brillor. Smaken är som baken, men tycker man dessa är fula så är man inte cool själv :-D. Ser du dom på en man så fattar du. Två gånger har jag blivit tillfrågad var jag köpt dom - på en vecka :-D. Du är lost i detta fall (alla brillor är gjorda i Kina - "kopiorna" är oftast original)

[ATTACH="CONFIG"]33560[/ATTACH]

Att kopiorna ofta är original är dock ingenting som jag tror på, det är bara en myt som folk vill tro på för att kunna bekräfta sin "goda" affär. De flesta kopior är just det - undermåliga kopior även om den finns undantag av bättre kvalitet.

Vi som varit i Kina en hel del vet hur det ligger till; enkla produkter (t.ex. brillor och laddbara batterier) är ofta original - kommer från samma fabrik, samma löpande band och går ut bakvägen till en enorm piratverksamhet (styrs av Camorran i Europa).
Det gäller bara att vara insatt och förstå vad som INTE kan vara original (Rolex-klockor t.ex. ). För oss gamla Kina-luffare är detta en sdjälklarhet sedan många, många år - att kopior på många enkla produkter egentligen är original vet också varenda kines.

Ursprungligen av BlackSmp:

Att kopiorna ofta är original är dock ingenting som jag tror på, det är bara en myt som folk vill tro på för att kunna bekräfta sin "goda" affär. De flesta kopior är just det - undermåliga kopior även om den finns undantag av bättre kvalitet.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vi som varit i Kina en hel del vet hur det ligger till; enkla produkter (t.ex. brillor och laddbara batterier) är ofta original - kommer från samma fabrik, samma löpande band och går ut bakvägen till en enorm piratverksamhet (styrs av Camorran i Europa).
Det gäller bara att vara insatt och förstå vad som INTE kan vara original (Rolex-klockor t.ex. ). För oss gamla Kina-luffare är detta en sdjälklarhet sedan många, många år - att kopior på många enkla produkter egentligen är original vet också varenda kines.

Jag har inte varit där (har inget intresse av det heller egentligen då det skulle kännas fel att på något sätt stödja ett land som beter sej som det gör på alldeles för många plan för att gå in på här) men jag har jobbat i en firma där vi sålde maskiner till Kina och när folk kom hem och visade upp sina "fina" Lacoste T-shirts där emblemen lossnade efter några dagar (själv skulle jag inte ens köpa äkta Lacoste, än mindre göra gratis reklam för klädmärken).

Jag tror att vissa "pirat" artiklar är egentligen stöldgods, dvs äkta varor som lämnat fabriken genom fel dörr, vilket på sätt och vis är ännu värre.

Det är ju det jag säger :-D. Det finns beräkningar på detta - minns dock inte var jag sett det - som talar om upp till 10% svinn bakvägen på många konsumentprodukter. När det gäller t.ex. maskinverktyg (borrmaskiner etc, Bosch t.ex.) så kommer det in ett par kontainrar varje vecka tyill Neapel (Cammoran). Ofta saknas då loggan och den sätts på av Camorran. Grejerna säljs vidare upp genom Europa. Billigt. Men det är garanterat original :-D.
Jag har själv t.ex. köpr laddbara batterier till både videokameror och stillbildare - proffskameror - i Kina. Dessa batterier ÄR original men har ingen logga (Panasonic etc) på sig. Jag VET att det är original - det är tekniskt bekräftat.
När det gäller solbrillor så är det nästan alltid original - att ta fram verktyg, pressar, gjutformar etc är komplicerat och dyrt - inte investerar ett mindre kinesiskt företag i det för att pressa fram "exakta" solgklasögonkopior. Det är ju absurt.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Jag tror att vissa "pirat" artiklar är egentligen stöldgods, dvs äkta varor som lämnat fabriken genom fel dörr, vilket på sätt och vis är ännu värre.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är ju det jag säger.

Jag kanske inte skrev det så men jag höll med.

Själv skulle jag aldrig köpa "äkta" kopior då jag anser att faktiskt stöldgods är värre än intellektuellt stöldgods eftersom man t.o.m. med låter ägaren av varumärket/designen ta produktions kostaderna OCKSÅ.

Ingen moralisk high-horse bara mina egna värderingar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vi som varit i Kina en hel del vet hur det ligger till; enkla produkter (t.ex. brillor och laddbara batterier) är ofta original - kommer från samma fabrik, samma löpande band och går ut bakvägen till en enorm piratverksamhet (styrs av Camorran i Europa).
Det gäller bara att vara insatt och förstå vad som INTE kan vara original (Rolex-klockor t.ex. ). För oss gamla Kina-luffare är detta en sdjälklarhet sedan många, många år - att kopior på många enkla produkter egentligen är original vet också varenda kines.

Ja du verkar ju vara insatt i det mesta

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-22 20:12

Samma på iPhone 4 i alla fall.

Är det inga som firar Midsommar på 99?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-22 23:02
Ursprungligen av Fritz the Cat:

coolaste_brickorna_ever.jpg

Var köper jag dessa? Jag tar ett dussin!

Ursprungligen av filuren:

Var köper jag dessa? Jag tar ett dussin!

Dunno...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-06-23 10:48

Steampunk är tuft men passar inte riktigt i en lastbil Bäst hittils är RB Raptor.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-23 11:23

Har du testat att handla av dem?

Måste de vara mörka? Färgade är coola...

Utan att ha läst varenda inlägg i tråden vill jag ändå säga;

Är man inte 20 längre (Ehum...) så behöver man ofta glasögon för att se skarpt.
Att dagarna i ända sitta med solglasögon (oslipade) kommer ge dig huvudvärk oavsett hur bra
glas du har i dem. Är de inte gjorda efter ditt ögon-recept så funkar det inte.

En del optiker kör drive nu i sommar att du kan få ett par rayban "På köpet" slipade till ditt recept.

Mitt råd är att titta på ngt sånt, kanske beöver du nya glasögon iaf?

Annars, ta ett par Rayban eller liknande som du kan få slipning på.

Dyrt, ja. prisvärt - Ja.

Min lösning till det problem som Goflorp beskrev var att göra en laseroperation när jag var 30:)

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-06-24 10:48

Ray Ban Wayfarer. Hur svårt kan det vara? Alternativt, om man behöver glasögon ändå (som jag), köp såna där med glas som mörknar i solen (vad det nu heter...).

Ursprungligen av tomcat:

Alternativt, om man behöver glasögon ändå (som jag), köp såna där med glas som mörknar i solen (vad det nu heter...).

Kromatiska glasögon.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-24 12:39

Jag har fotokromatiska glas, tycker de mest är störande.
Nästa par blir med normala, icke fotokromatiska, glas.

Bevaka tråden