Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft tar upp kampen mot iPad med Surface

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-19 17:34

Ska bli intressant att se vad som sker när de får igång Kinect med Surface, kan bli en stor hit.
Tebladen tipsade om denna framtid..

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-20 00:45

Verkar som om Microsoft endast gör den användbar i landskapsläge, som den uteslutande visades upp i. Någon som vet om den fungerar i porträttläge? Själv gillar jag 4:3 på min iPad och använder nästan bara porträttläget. Vad föredrar ni? 4:3 vs 16:9 och landskaps- vs porträttläge?

4:3 och landskap för allt, utom e-böcker.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-06-20 09:36

Det här blir intressant, tycker det ser riktigt lovande ut. Tror dock att om det är nån marknad den här laptopen/plattan konkurrerar med så är det inte iPad utan Androidplattor. Det ska bli mycket intressant att se var priset hamnar..

Hittade en rolig bild:

Jag tycker det ser spännande ut. Men, innan vi vet kritisk info som pris/datum/batteritid så kan det spänna mellan megahit och praktfiasko.

16:9 är en korkad ratio på alla skärmar om inte är specifikt till för att titta på TV/film.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-20 16:56
Ursprungligen av _Henrik_:

16:9 är en korkad ratio på alla skärmar om inte är specifikt till för att titta på TV/film.

Exakt.

Undrar vad Zimmerman har att säga om det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-20 16:36

Den har ett stöd.
Asus var i alla fall smarta nog att sätta batterier i sin tangentbordsdocka så den fick lite tyngd och kunde stå som en laptop.

Senast redigerat 2012-06-22 09:03

Kan någon förklara skillnaden mellan WIndows RT och Windows 8? Och varför gör dom två olika processorer?

Ursprungligen av Patrik D:

Kan någon förklara skillnaden mellan WIndows RT och Windows 8? Och varför gör dom två olika processorer?

Windows RT är en version av Windows 8 som kastat av sig det gamla stödet för all gammal x86-kod och bara är för ARM-processorn. Program (Metro-appar) köps genom Windows Store. ARM-processorn används främst i handhållna och ultraportabla enheter.

Windows 8 är däremot den klassiska fortsättningen på Windows med möjlighet att köra gamla program på, precis som Windows alltid varit mån om genom åren.

Många har frågat sig varför Microsoft gör en så schizofren lösning av Surface. Den bästa förklaring jag läst är att det finns många företagskunder som behöver stödet för gammal mjukvara och där hoppet till Windows RT skulle bli för stort.

Som jag har fattat det - pro kan köra samma program som du kan köra på din pc. RT kan inte det

Men har dessa operativsystem något att göra med Windows Phone?

Det jag tänker mest på om man nu vill utveckla något för "Windows-familjen", då måste man alltså göra en app för Windows 8, en för Windows RT och en för Windows Phone?

Låter sjukt smidigt, utvecklarna lär flockas.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-20 21:26
Ursprungligen av Patrik D:

Men har dessa operativsystem något att göra med Windows Phone?

Det jag tänker mest på om man nu vill utveckla något för "Windows-familjen", då måste man alltså göra en app för Windows 8, en för Windows RT och en för Windows Phone?

Låter sjukt smidigt, utvecklarna lär flockas.

8an ska väl ersätta WP?

Ursprungligen av zappee:

8an ska väl ersätta WP?

Näe, men Windows Phone 8 delar kod med Windows 8: Windows Phone 8 announced by Microsoft: new Start screen, shared core with Windows 8, release this fall | The Verge

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-21 11:56

Meningen är väl att samma appar ska kunna köras på båda?
Eller har de ändrat sig igen?

Ursprungligen av zappee:

Meningen är väl att samma appar ska kunna köras på båda?
Eller har de ändrat sig igen?

Ändra sig igen? Jag har inget minne av att de sagt så, tar gärna en källa(MS) på det.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-21 12:22
Ursprungligen av mendezzz:

Ändra sig igen? Jag har inget minne av att de sagt så, tar gärna en källa(MS) på det.

Bl.a. sades det när de visade upp WP8.
Win8 och WP8 delar kärna som gör att samma appar ska gå att köra på plattor, mobiler och vanliga datorer.

Ursprungligen av zappee:

Meningen är väl att samma appar ska kunna köras på båda?
Eller har de ändrat sig igen?

Det är mer än jag vet faktiskt.

Ursprungligen av Patrik D:

Men har dessa operativsystem något att göra med Windows Phone?

Det jag tänker mest på om man nu vill utveckla något för "Windows-familjen", då måste man alltså göra en app för Windows 8, en för Windows RT och en för Windows Phone?

Låter sjukt smidigt, utvecklarna lär flockas.

Nej, man behöver inte skriva en app för varje variant.
Man utvecklar i sitt favoritspråk, WinRT tar hand om resten.

Gruber skriver intressant om varför Microsoft går emot sina OEM-partners, med speciellt intressanta citat från Horace Dediu: Daring Fireball: Surface: Between a Rock and a Hardware Place

Citat:

This move was driven by the iPad, but competitively it directly pits Microsoft not against Apple but against Dell, HP, Toshiba, et al. The intention is obviously to slow the iPad down, but the radical shift in Microsoft’s strategy is about the fight over the profits that remain after Apple’s. The math no longer works out for the Windows you-sell-the-hardware-we-sell-the-software model. It works for unit share (cf. Android), but it doesn’t for profit share. Nothing works sustainably in business without profit — profit is the oxygen companies breathe.

Ursprungligen av Adrian B:

Gruber skriver intressant om varför Microsoft går emot sina OEM-partners, med speciellt intressanta citat från Horace Dediu: Daring Fireball: Surface: Between a Rock and a Hardware Place

Det är en intressant analys och han slutar också med att förutspå att MS kommer att köpa Nokia.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är en intressant analys och han slutar också med att förutspå att MS kommer att köpa Nokia.

Ang MS köp av Nokia, så är han väl bland de sista på den bollen utav siarna.

Ursprungligen av mendezzz:

Ang MS köp av Nokia, så är han väl bland de sista på den bollen utav siarna.

Det är sant att det inte är nytt men han var lite tuffare denna gång

Citat:

If I’m right, it’s inevitable now that Microsoft will acquire Nokia.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är en intressant analys och han slutar också med att förutspå att MS kommer att köpa Nokia.

Ja, det ska bli intressant att följa den utvecklingen. Windows Phone 8 verkar vara en trevlig uppgradering också, så det vore synd om den plattformen inte fick en chans på grund av dominansen av iOS/Andriod-telefoner.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det ska bli intressant att följa den utvecklingen. Windows Phone 8 verkar vara en trevlig uppgradering också, så det vore synd om den plattformen inte fick en chans på grund av dominansen av iOS/Andriod-telefoner.

Jag håller med om att den verkar intressant men är wp8 en uppgradering? Du kommer inte kunna uppgradera gamla telefoner som kör wp7.x till wp8.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag håller med om att den verkar intressant men är wp8 en uppgradering? Du kommer inte kunna uppgradera gamla telefoner som kör wp7.x till wp8.

Näe, det stämmer, jag menade bara uppgradering av plattformen som helhet. Jag är inte så insatt i WP8 själv, men reaktionerna från andra som följer det verkar vara positiva.

Synd för Nokia att Microsoft dödade all försäljning av deras Lumia serie nu, då de inte kommer att gå att uppgradera till WP 8.

Modigt av Microsoft att ta det steget, WP 8 kommer säkert att må bra av att inte behöva klämmas in i "gammal" hårdvara.

Påminner den inte om den där 50dollars datorn som skulles tas fram för fattiga länder? Till utseendet alltså

Wozniak om MS / Surface / Windows Phone.

http://www.youtube.com/watch?v=1wg7og1kM-0&t=2m18s

Bevaka tråden