Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Thunderbolt Gigabit Ethernet-adaptern testad

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-06-21 21:01

Men det är ju samma kontakt som jag kommer använda för den externa skärmen alltså måste man koppla ur skärmen när man ska använda FireWire eller ethernet. Eftersom jag för tillfället inte har någon thunderboltskärm (eller retina dator heller för den delen) så finns ju inte möjligheten till seriekoppling.

Finns det thunderbolt hubbar eller är det en begränsning man får leva med?

  • Avstängd
  • 2012-06-21 21:15
Ursprungligen av andas:

Men det är ju samma kontakt som jag kommer använda för den externa skärmen alltså måste man koppla ur skärmen när man ska använda FireWire eller ethernet. Eftersom jag för tillfället inte har någon thunderboltskärm (eller retina dator heller för den delen) så finns ju inte möjligheten till seriekoppling.

Finns det thunderbolt hubbar eller är det en begränsning man får leva med?

TB-skärmen är ju en TB-hubb i sig och det finns ju andra kontakter på MBPR också...

Den är väl tänkt för MBPR, och den har ju två Thunderboltkontakter. Thunderbolt Display har ju också en genomgång, så man behöver väl inte rycka kablar någonstans, eller hur menar du?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-06-21 21:17

Att thunderboltskärmen har hubb vet jag men jag har ju inte någon sådan... att MBPR har två thunderboltkontakter hade jag däremot helt missat. My bad.

edit:
btw, mitt 500:e inlägg

  • Avstängd
  • 2012-06-21 21:44

Ah... missade vad du menade... sorry

...Grattis iaf

Ursprungligen av andas:

Att thunderboltskärmen har hubb vet jag men jag har ju inte någon sådan... att MBPR har två thunderboltkontakter hade jag däremot helt missat. My bad.

Men för MacBook Air är det värre, Ars skriver om det men jag tog aldrig upp det i artikeln:

Citat:

Unfortunately, there is a tiny bit of bad news for MacBook Air users: the TBGE adapter takes up the Thunderbolt port and doesn't have a pass-through connector. With the TBGE adapter connected, you can't connect an external screen.

Ursprungligen av Adrian B:

Men för MacBook Air är det värre, Ars skriver om det men jag tog aldrig upp det i artikeln:

men är det så illa då ? är det inte bara att placera ethernet adaptern sist i kedjan istället .. och desutom om man ändå ansluter en thunderbolt skärm så har väll skärmen inbyggd ethernet port ?

Ursprungligen av gotfredsen:

men är det så illa då ? är det inte bara att placera ethernet adaptern sist i kedjan istället .. och desutom om man ändå ansluter en thunderbolt skärm så har väll skärmen inbyggd ethernet port ?

Du förutsätter att alla har Thunderbolt-skärmar, det långt fler där ute som har externa skärmar med (mini) Display Port än så länge.

Ursprungligen av Capeman:

Lyckligtvis finns det ju Ethernet-USB också för Air, men det är lite sniket att det är en begränsad TB i Air, reagerade på det redan när förra Air kom.

Nu kanske jag går lite off-topic här, men det stämmer inte längre. I senaste Air:en (2012) är det samma TB-kontroller som i MBP - dvs den klarar t ex driva två externa skärmar, motför förra årets version som bara klarade en. Enda begränsningen den har är väl att den bara har en TB-port istället för två, men det kanske var det du menade? Det bör iaf gå finfint att koppla Air -> TB Display -> GB Ethernet om man vill, eller liknande TB-hub.

Ursprungligen av Kermit:

Nu kanske jag går lite off-topic här, men det stämmer inte längre. I senaste Air:en (2012) är det samma TB-kontroller som i MBP - dvs den klarar t ex driva två externa skärmar, motför förra årets version som bara klarade en. Enda begränsningen den har är väl att den bara har en TB-port istället för två, men det kanske var det du menade? Det bör iaf gå finfint att koppla Air -> TB Display -> GB Ethernet om man vill, eller liknande TB-hub.

Aha, det hade jag ingen aning om, bra! Och ja, det var den begränsningen jag menade.

På Mac Pro:n kan man eftersom den har två eathernet portar köra något som kallas BOND där man slår ihop de två portarna så att man vår en riktigt höghastighetslänk ..

det som slog mig är om det med detta tillbehöret skulle kunna gå att göra just detta på en MBP Retina om man köpte två sådana här adaptrar

  • Avstängd
  • 2012-06-21 22:02
Ursprungligen av gotfredsen:

På Mac Pro:n kan man eftersom den har två eathernet portar köra något som kallas BOND där man slår ihop de två portarna så att man vår en riktigt höghastighetslänk ..

det som slog mig är om det med detta tillbehöret skulle kunna gå att göra just detta på en MBP Retina om man köpte två sådana här adaptrar

Skulle det funka tror du... har provat några gånger innan min Mac-era med såna lösningar typ, med högst varierande resultat (inte just retina) fast kul låter det... nån som vågar/har råd att prova?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-05 10:00
Ursprungligen av LaHe:

Skulle det funka tror du... har provat några gånger innan min Mac-era med såna lösningar typ, med högst varierande resultat (inte just retina) fast kul låter det... nån som vågar/har råd att prova?

BOND fungerar utmärkt på MacPro. Jag har funderat över samma lösning till vår MacMini som kör backup (dvs 1st Gigabith over TB och 1st Gigabith inbyggd).

Med 2x1 Gigabith har jag kommit upp i c:a 200 MB/s vilket i stort sätt innebär att jag maxar bägge linorna. Om det fungerar lika bra med adaptern vet jag inte. Att den nyttja så sjukt mkt CPU är oroväckande. Min MacBook Pro 2011 använde mellan 7-12% CPU vid kopiering över nätverket precis med dess inbyggda gigabith vilket är minimalt. Enligt Activity Monitor kopierade jag i 117 MB/s så gigabith-linan var tämligen maxad.

Ursprungligen av LaHe:

Skulle det funka tror du... har provat några gånger innan min Mac-era med såna lösningar typ, med högst varierande resultat (inte just retina) fast kul låter det... nån som vågar/har råd att prova?

javisst varför inte ... å är vi inne på det spåret så öppnar det ju upp lite tankar om hur nästa Mac Pro kan bli .. MP 2013 behöver ju plötsligt inte längre ha inbyggda ethernet portar utan kan ha en sådan här lösning ... å kan man tänka sig att nästa MP kommer ha 4 thunderbolt portar då innebär det ju plötslig att önskar man så har man Dual BOND Ethernet ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-05 12:24
Ursprungligen av gotfredsen:

javisst varför inte ... å är vi inne på det spåret så öppnar det ju upp lite tankar om hur nästa Mac Pro kan bli .. MP 2013 behöver ju plötsligt inte längre ha inbyggda ethernet portar utan kan ha en sådan här lösning ... å kan man tänka sig att nästa MP kommer ha 4 thunderbolt portar då innebär det ju plötslig att önskar man så har man Dual BOND Ethernet ..

Det låter vansinnigt att på en stationär dator inte ha ethernet-port(ar). Att man valt att inte ha det på MPBR tror jag beror på utrymme. En ethernetport är väldigt mycket högre än en TB/USB-port.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det låter vansinnigt att på en stationär dator inte ha ethernet-port(ar). Att man valt att inte ha det på MPBR tror jag beror på utrymme. En ethernetport är väldigt mycket högre än en TB/USB-port.

Håller med. Jag tror knappast Apple släpper en Mac Pro utan ethernet-port.

Ursprungligen av Adrian B:

Håller med. Jag tror knappast Apple släpper en Mac Pro utan ethernet-port.

Frågan är hur länge ethernet håller i sig. Känns som fibern börjar bli mogen för trådbunden anslutning. Kablarna börjar bli rätt stryktåliga i jämförelse med hur det var för ett par år sedan.

Ursprungligen av PeeMaN:

Frågan är hur länge ethernet håller i sig. Känns som fibern börjar bli mogen för trådbunden anslutning. Kablarna börjar bli rätt stryktåliga i jämförelse med hur det var för ett par år sedan.

Ja, fiber känns väl som nästa logiska steg för trådbundet, men jag har inte hört att det skulle vara något som är på gång snart. Antar att ethernet är väldigt konstnadseffektivt.

Lyckligtvis finns det ju Ethernet-USB också för Air, men det är lite sniket att det är en begränsad TB i Air, reagerade på det redan när förra Air kom.

Ursprungligen av Capeman:

Lyckligtvis finns det ju Ethernet-USB också för Air, men det är lite sniket att det är en begränsad TB i Air, reagerade på det redan när förra Air kom.

Min lösning blir så här:

MBA 2012 med thunderbolt till extern skärm/projektor, olika vid olika presentationer. Två olika adaptrar, VGA eller DVI. Om det råkar finnas HDMI har jag en DVI-HDMI.
Usb adapter till ethernet för att ansluta till nätverksansluten demo-dator. Det funkar inte att förlita sig på public wifi i detta sammanhanget.

Så det fina med en Air i form av storleken, tappar man en del på i kringutrustning....
Men för mig är det värt det, då jag uppskattar formatet på MBA 11"

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-22 16:57

Den här grejen från Belkin verkar ju intressant, särskilt med tanke på ovan disk.

  • Avstängd
  • 2012-06-22 18:46
Ursprungligen av Aldrin:

Den här grejen från Belkin verkar ju intressant, särskilt med tanke på ovan disk.

Jupp, har tittat på den... väntar på priset nu

En sådan blir det ju i framtiden så klart - eller liknande då det kommer en uppsjö. kansker kommer också en vanlig breakout-sladd med kvast på ena sidan.

Ursprungligen av Aldrin:

Den här grejen från Belkin verkar ju intressant, särskilt med tanke på ovan disk.

Vad som vore intressant är förstås en gigabit ethernet -> USB 3-kontakt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-24 13:38
Ursprungligen av Aldrin:

Den här grejen från Belkin verkar ju intressant, särskilt med tanke på ovan disk.

Någon som har en aning om vad denna eller liknande lösningar kommer kosta? Detta är ju perfekt men inte om priset ligger på 3000kr.

Min gissning är omkring 1200 kr i Sverige. Bara en magkänsla.

Ursprungligen av kainen:

Någon som har en aning om vad denna eller liknande lösningar kommer kosta? Detta är ju perfekt men inte om priset ligger på 3000kr.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-24 16:17
Ursprungligen av Zimmerman:

Min gissning är omkring 1200 kr i Sverige. Bara en magkänsla.

Om din magkänsla är rätt blir det ett köp!

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-06-25 02:59
Ursprungligen av kainen:

Någon som har en aning om vad denna eller liknande lösningar kommer kosta? Detta är ju perfekt men inte om priset ligger på 3000kr.

399 USD enligt dessa artiklar:

Belkin's new Thunderbolt Express Dock gets USB 3.0, inflated $399.99 price tag | The Verge
Drobo and Belkin Thunderbolt peripherals appear at Computex | The Verge

Uj...en tusing dyrare än min magkänsla :-(. Man får ju hoppas att den och andra TB-grejer sjunker i pris med tiden. Vilket är troligt även om TB aldrig blir lika billigt som USB3 så klart - FW har ju alltid varit dyrare än USB2.

Bevaka tråden