Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta två Airport till samma modem

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-21 14:22

Hejhej. Har tidigare skrivit här om mina internet-problem.
Situationen är som följer:
Jag bor i en villa med med mina föräldrar, jag bor i ett annex i trådgården, ca. 50 meter från stora huset.
Jag har alltid haft problem med segt internet eftersom det trådlösa nätet inte gärna räcker ut hit. Jag har nu den senaste tiden haft en Airport extreme och en airport express, båda inställda på att utöka den trådlösa nätverket från stora huset. Detta håller inte längre för det är så sjukt segt.

Nu har jag grävt ner en internetkabel i trädgården som går från stoa huset och in i mitt lilla hus.
Nu vill jag ansluta kabeln från modemet och till min airport extreme.
Hur gör jag det på bästa sätt? Jag vill helst ha ett eget nätverk som bara jag använder då jag är i behov av ganska mycket bandbredd.

Har försökt nu hela förmiddagen men inget fungerar till belåtenhet.

Vad jag förstår så har du alltså ett huvudmodem i det stora huset. Därifrån har du alltså en kabel nedgrävd som går från det stora huset till det lilla huset på din tomt. I andra änden av denna kabel är det.. tomt. Rätta mig om jag har fel, men det är min utgångspunkt.

Du kan ansluta din Airport Extreme till andra änden och sedan kan du göra två olika inställningar. Antingen skapar du en vanlig brygga, vilket gör att ditt huvudmodem agerar DHCP-server och du hamnar på samma interna nätverk som övriga personer i hushållet. Eller så skapar du ett "eget" nätverk genom att låta din Airport Extreme agera DHCP-server och därmed även huvudrouter (standardinställning vid leveransen!). Vid det senare så är det bara du som kommer åt det trådlösa nätverk som din Airport skapar. Men givetvis delar du fortfarande själva anslutningen (från stora huset och ut på internet) med övriga.

Om sedan övriga hushållet ska ha internet (om du tar det sista alternativet) så får du så klart se till att koppla in ytterligare en router av något slag (Airport Express kanske?) för att ordna detta. Förhoppnings har du fler än en utgång på huvudmodemet. Annars får du göra en något mer "avancerad" uppsättning där du behöver köpa en nätverksswitch.

I händelse av det senare så kopplar du nätverket på följande sätt:

Huvudmodem -> Switch -> Nedgrävd kabel -> Airport Extreme

Airport Expressen i stora huset kopplar du bara direkt in i switchen.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-06-21 14:53

Anledningen till att man har en router är ju att man i flesta fall enbart får en extern IP av operatören, dvs vill man ha flera enheter måste en router i form av en router, dator med 2x nätverkskort osv stå för delningen där det skapas ett internt nätverk med egna adresser som i sin tur dirigeras (routas) till den externa. Så i din ISPs ögon så finns det bara en enda maskin ansluten till internet men i verkligheten kanske du har fyra datorer och tre telefoner.

Så det du beskriver att du vill göra är inte möjligt som jag tolkar det med den kunskap jag har av att bygga nätverk. Att koppla en switch funkar alltså inte, modemet kommer alltså att låsa upp mot den första tillgängliga mac-adressen som ansluter och tilldela den enheten den externa IP-adressen. Switchar är visserligen intelligenta i avseende att trafiken går inte över alla portar utan enbart mellan respektive IP-adress på nätverket. Dock så är det ju inga problem att du kopplar det på följande att du har modem och router i huset som du sen i sin tur kopplar din egen router via kabeln på och väljer att skapa ett nytt nätverk i din lya. Men då måste du alltså ha Extremen i huset eftersom en Express enbart har en kombinerad WAN/LAN men en Extreme har WAN + 4 (är det väl) LAN.

EDIT: Är väl bara BBB som standard erbjuder fem unika externa IP per abonnemang, vill du göra som du skriver i ditt inlägg så kommer det att kosta extra från övriga operatörer. Då måste du ha en switch alternativt en splitter kopplad till modemet som du sen kopplar respektive router mot.

Ursprungligen av mattem:

Så det du beskriver att du vill göra är inte möjligt som jag tolkar det med den kunskap jag har av att bygga nätverk. Att koppla en switch funkar alltså inte, modemet kommer alltså att låsa upp mot den första tillgängliga mac-adressen som ansluter och tilldela den enheten den externa IP-adressen. Switchar är visserligen intelligenta i avseende att trafiken går inte över alla portar utan enbart mellan respektive IP-adress på nätverket. Dock så är det ju inga problem att du kopplar det på följande att du har modem och router i huset som du sen i sin tur kopplar din egen router via kabeln på och väljer att skapa ett nytt nätverk i din lya. Men då måste du alltså ha Extremen i huset eftersom en Express enbart har en kombinerad WAN/LAN men en Extreme har WAN + 4 (är det väl) LAN.

EDIT: Är väl bara BBB som standard erbjuder fem unika externa IP per abonnemang, vill du göra som du skriver i ditt inlägg så kommer det att kosta extra från övriga operatörer. Då måste du ha en switch alternativt en splitter kopplad till modemet som du sen kopplar respektive router mot.

Eftersom jag är den enda som har nämnt switchar så utgår jag ifrån att ovan är avsett för mig.

Jag utgick från att TS har inbyggd DHCP-server i modemet, vilket en del har. Trodde väl att det har blivit så bra att det är standard nu att man får ett modem som är kombinerat att hantera både ADSL och routing direkt. Kan ha fel. Därför har jag skrivit ett nytt inlägg efter att mattem svarade, vilket borde lösa hans problem. Tycker jag.

Jag tror att det behövs lite mer info om vad som finns i "stora huset". Det enda vi känner till är att det finns ett modem där. Så vilken utrustning finns där, och vilka enheter är det som ansluter där, och hur ansluter de (trådat/trådlöst)?

Så beskriv gärna hela nätverket, så som det ser ut idag.

Annars blir det lite för mycket gissningar och antaganden när vi ska försöka hitta lösningsförslag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-21 18:07

Hej och tack för svar. Märker hur oinsatt jag är i nätverk när jag hör alla termer.
I det stora huset ser det ut såhär: Telefonjack>sladd>modem>sladd>Time Capsule.
Den nedgrävda kabeln går såhär: Telefonjack>Sladd>modem>nedgrävd kabel in i mitt hus>
Airport Extreme.
(Kanske ska nämna att jag har en Airport express i mitt rum som är inställd på att utöka nätverket.)

Den nedgrävda kabeln går alltså inte in i Time capsulen i stora huset. Den nedgrävda kabeln går direkt in i modemet och sen till min Airport Extreme i mitt lilla hus.

Jag har nu försökt med lite olika varianter under förmiddagen men nu funkar ingenting, inte ens det gamla nätverket som vi hade gemensamt, skriver detta via WIFI-hotspot.

Så huvudfrågan är som sagt hur jag ska koppla.
Jag har försökt med att koppla den nedgrävda kabeln både till modemet direkt och till Timecapsulen direkt men inget fungerar och nu fungerar som sagt inget av nätverken.

Jag har återställt min Airport extreme för att försöka skapa ett helt nytt trådlöst nätverk men den vill inte riktigt.

Funderar nästan på att ge upp och ringa ngn nätverkstekniker. Men inte än, ska fan klara detta

Alltså. Du ska inte behöva ha en nätverkstekniker. Det är bara det att du har lite konstig uppsättning, tycker jag. Jag skulle ärligt talat bygga nätverket väldigt enkelt, och göra det på det sätt som jag nu ska försöka förklara.

Från telefonuttag till modemet
Det är här du måste börja oavsett vad du vill göra efteråt. Här får du ditt internet. Där är allt redan korrekt.

Från modemet till router
Att förstå utifrån vad du har sagt är att du inte har en router. Det vill du ha efter modemet eftersom jag får intrycket av att du antingen inte har en DHCP-server eller att ditt modem helt enkelt fungerar väldigt dåligt. En nätverksrouter kan du köpa billigt lite varstans och hamnar väl i prisklassen runt 500 kr om du vill ha någonting som fungerar bra för en hemanvändare.

Från router till datorer
Det är HÄR du vill fördela internet till dina enheter. Det är till routern som du ska koppla alla sladdar för de enheter som vill ha internet. Hit drar du din TC som du har i stora huset och andra eventuella enheter som ska dela ut internet via trådlöst. Du kopplar även in din nedgrävda kabel i din router så att det går trådbaserad kommunikation genom denna kabel. På andra änden av den nedgrävda kabeln kopplar du in din Airport Extreme så att den får en anslutning ut.

På din Airport Extreme i lilla huset
Nu har du två val. Antingen kör du standardinställningen, vilket skapar ett "eget" nätverk för den som kopplar upp mot den. De som sitter på nätverket i det stora huset har inte automatiskt tillgång till enheterna på din Airport Express (vilket jag förstår är vad du önskade?). Alternativet är annars att du går in i din Airport Extreme och väljer att brygga anslutningen. Då hamnar du på samma nätverk som övriga datorer i det stora huset och den som är ansluten mot eventuella trådlösa enheter där.

Ett försök till nätverksskiss
Telefonuttag > Modemet > Router > TC/Övriga enheter i stora huset
Telefonuttag > Modemet > Router > Nedgrävd kabel > Airport Extreme

Förstår du hur jag menar nu?

Ursprungligen av Sveene:

Hej och tack för svar. Märker hur oinsatt jag är i nätverk när jag hör alla termer.
I det stora huset ser det ut såhär: Telefonjack>sladd>modem>sladd>Time Capsule.
Den nedgrävda kabeln går såhär: Telefonjack>Sladd>modem>nedgrävd kabel in i mitt hus>
Airport Extreme.
(Kanske ska nämna att jag har en Airport express i mitt rum som är inställd på att utöka nätverket.)

Den nedgrävda kabeln går alltså inte in i Time capsulen i stora huset. Den nedgrävda kabeln går direkt in i modemet och sen till min Airport Extreme i mitt lilla hus.

Jag har nu försökt med lite olika varianter under förmiddagen men nu funkar ingenting, inte ens det gamla nätverket som vi hade gemensamt, skriver detta via WIFI-hotspot.

Så huvudfrågan är som sagt hur jag ska koppla.
Jag har försökt med att koppla den nedgrävda kabeln både till modemet direkt och till Timecapsulen direkt men inget fungerar och nu fungerar som sagt inget av nätverken.

Jag har återställt min Airport extreme för att försöka skapa ett helt nytt trådlöst nätverk men den vill inte riktigt.

Funderar nästan på att ge upp och ringa ngn nätverkstekniker. Men inte än, ska fan klara detta

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-21 18:39

Av erfarenhet så vet jag att det kan ta väldigt lång tid innan man får förnyat IP av internetleverantören, så ibland kan det krävas en lång avstängning av modem efter man har varit inne och rotat i detta. Men jag förstår inte varför du inte kan sätta Time Capsulen efter modemet i stora huset, sen in med din kabel i en av portarna på den för att sen bara använda din Extreme som brygga i ditt lilla hus. Visst Stora huset och ditt hus kommer ligga på samma "router" men vad gör det. Även om du använder mer bandbredd än stora huset så spelar det ju ingen roll vare sig du sitter i samma router eller ni har olika, ni delar ju ändå på samma uppkoppling...

  • Avstängd
  • 2012-06-21 22:19

Har inte dom flesta nya modem/routrar både DHCP och switch? Annars låter dret som dags för ett byte av just denna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-22 00:12

Okej, innan jag går vidare måste jag veta en grej.
Är inte Time capsulen en router? Du/ni menar alltså att jag behöver tre olika apparater (Modem, router och time capsule) i stora huset och en fjärde (Airport Extreme) i mitt lilla hus?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-22 02:25
Ursprungligen av Sveene:

Okej, innan jag går vidare måste jag veta en grej.
Är inte Time capsulen en router? Du/ni menar alltså att jag behöver tre olika apparater (Modem, router och time capsule) i stora huset och en fjärde (Airport Extreme) i mitt lilla hus?

Jo, TC är en router. Som jag ser det behövs ingen ny router. Så här hade jag kopplat:

Telejack - Modem - Time Capsule - nedgrävd kabel - Airport Extreme

Beroende på om modemet delar ut Ip-adresser eller inte ska du antingen ställa in det eller TC på "Dela ut IP-adresser via DHCP". Din AE ska du konfigurera i s k bryggat läge då det är modemet eller TC som delar ut IP-adresser. Tänk på att kabeln från modemet ska in i WAN-porten på TC. Den nedgrävda kabeln tar kopplar du i ett av de tre klientuttagen på TC och in i WAN-porten på AE.

Ursprungligen av Sveene:

Okej, innan jag går vidare måste jag veta en grej.
Är inte Time capsulen en router? Du/ni menar alltså att jag behöver tre olika apparater (Modem, router och time capsule) i stora huset och en fjärde (Airport Extreme) i mitt lilla hus?

Korrekt. Mitt fel. Jag tänkte inte på att TC också kan agera router.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-22 18:07

@Sveene: Jag skulle hellre ställa modemet som brygga, och låta TC agera router, än tvärtom.
Är du säker på att du har ett modem och inte en låda med modem och router? Vilket märke och modell?
Tonys lösning är hittills bäst

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-23 22:37

Ska testa Tonys lösning nu! Modemet som jag kallar det är en grå låda som heter Inteno x5252-P2 och är vad jag förstår just en låda med modom och router. Vad gör detta för skillnad? Kan jag fortfarande köra på Tonys lösning?
Sticker till Grekland klockan 04 inatt och jag ska bannemig fixa detta innan dess.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-06-24 10:21
Ursprungligen av Sveene:

Ska testa Tonys lösning nu! Modemet som jag kallar det är en grå låda som heter Inteno x5252-P2 och är vad jag förstår just en låda med modom och router. Vad gör detta för skillnad? Kan jag fortfarande köra på Tonys lösning?
Sticker till Grekland klockan 04 inatt och jag ska bannemig fixa detta innan dess.

Då måstre du in i inställningarna för routerdelen i modemet och slå av den delen. Du kan inte köra router med NAT/DHCP på varandra utan det är bara en enhet som kan vara det. Annars måste du ställa in din TC i bryggläge och att inte skapa något eget (trådlöst) nätverk. Nu utgår jag ifrån att ditt modem har trådlös funktion.

Annars så ställer du din TC som brygga (internet) men att den skapar ett trådlöst nätverk om det är det du vill ha. Sen ställer du din Extreme till brygga ut i ditt hus samt att den skapar ett eget trådlöst nätverk för dig. Din express kan du sätta med kabel från din Extreme som brygga och att inte skapa något trådlöst nätverk, aktivera bara Airplay för att strömma musik.

Du kan även sätta din Express till att ansluta till/utöka ditt trådlösa nät du skapar på din Extreme, men det är sämre än att ansluta den via kabel. Undvik trådlösa kopplingar så mycket du kan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-23 22:56

Har testa nu men det funkar inte Inställningarna ser ut såhär:TC: Trådlöst läge: Skapa ett trådlöst nätverkAnslut med: EthernetStäll in IPv4: Använder DHCPIP-adress: (delas ut automatiskt)Airport Extreme:Trådlöst läge: Skapa ett gemensamt nätverkAnslut med: EthernetStäll in IPv4: Använder DHCPIP-adress: (delas ut automatiskt) När jag ska välja nätverket så söker den länge sen kommer det uppe ett utropstecken och säger att jag inte har någon internetanslutning. Airport Express:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-24 00:46

Fungerar internet på TC? Annars måste du börja felsöka där. Har du fått några uppgifter från din internetleverantör som du måste skriva in i routern?

Din AE ska du konfigurera i bryggat läge så att den får sina IP-adresser från TC.

1
Bevaka tråden