Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

rMBP, MBPwRD, MBP-R ... låt oss mynta en "officiell" förkortning på Retina Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad säger ni bojs änd görls?

Idag skriver vi ju som bekant MBP för Macbook Pro; men hur ska vi förkorta Macbook Pro with Retina display?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-21 09:41

The new Macbook Pro?

  • Avstängd
  • 2012-06-21 10:03

MBPR tycker jag räcker, Retina tycker jag är så stort så det bör ha stor bokstav...

MBPR.

Det har väl redan etablerats här på forumet.

MBPR. Är förvånad att det alternativet inte fanns att välja i omröstningen, det tycks ju som Jesper säger redan vara etablerat.

  • Avstängd
  • 2012-06-21 11:56
Ursprungligen av Capeman:

MBPR. Är förvånad att det alternativet inte fanns att välja i omröstningen, det tycks ju som Jesper säger redan vara etablerat.

Använde det själv helt automatiskt innan jag visste det var etablerat

MBPR är det bästa anser jag!

  • Medlem
  • 2012-06-21 12:50

MBP. Inget mer.

Ursprungligen av Zepto:

MBP. Inget mer.

Tror inte det pga att vi har den gamla macbook pro kvar som då kan heta MBP, medan den nya med retina skärm kan heta MacBook Pro Retina = MBPR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-21 13:18

Undrar hur länge det dröjer innan den "gamla" lågupplösta modellen utgår och alla MacBook Pro har retina-skärm? Ska vi gå tillbaka till att kalla den MBP då?

  • Medlem
  • 2012-06-21 13:59
Ursprungligen av pesc:

Undrar hur länge det dröjer innan den "gamla" lågupplösta modellen utgår och alla MacBook Pro har retina-skärm? Ska vi gå tillbaka till att kalla den MBP då?

Precis. MacBook Pro med Retina-bildskärm är MacBook Pro.

Känns som 2001 då man sa iBook (dual USB), som om det var något speciellt.

MacBook Pro.

Ursprungligen av Zepto:

Känns som 2001 då man sa iBook (dual USB), som om det var något speciellt.

Nej, det var inte för att det var "något speciellt". Det var för att skilja ut en viss generation av modellen. "Dual USB" är en vedertagen benämning på just den generationen av iBook.

Numera använder man i stället lanseringstidpunkt för att skilja på generationerna. Man säger t.ex. "mid 2012" eller "late 2011".

Men på den tiden använde man ofta någon ny funktion eller egenskap för att skilja ut generationerna - som t.ex "PowerMac G4 (digital audio)" eller "PowerBook G4 (FW800)"

Ursprungligen av Zepto:

Precis. MacBook Pro med Retina-bildskärm är MacBook Pro.

Nja, ibland funkar det att kalla alla MBP för MBP.

Men ofta finns det ett behov av att skilja dem åt, för att undvika missförstånd. Då är det praktiskt att ha olika förkortningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-21 13:33

Det känns redan som att MBPR är etablerat på forumet, det är också mitt förslag.

Undrar vem som myntade begreppet MBPR här på Forumet

MBPR är väl så gott som spikat redan?

Det verkar vara spikat, ja. Jag läser ut det som MacBook per rectum, men det är nog bara jag som är yrkesskadad.

  • Avstängd
  • 2012-06-21 21:22
Ursprungligen av Samuel K:

Det verkar vara spikat, ja. Jag läser ut det som MacBook per rectum, men det är nog bara jag som är yrkesskadad.

Så då skulle förslaget MBP-r tolkas som MacBook Pro no return?

MBPR ska den kallas.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-06-22 05:59

MBP Retina. Då vet man direkt vad det är frågan om och lätt att byta ut mot nästa teknik i ny modell.

1
Bevaka tråden