Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min 30" skärm nu sönder. Svårt läge just nu?.. Vad göra?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Min pissskärm samsung 305T plus gick sönder idag för TREDJE gången på 3 år.. nu är garantin ute. Sitter med en Mac Pro från 2008.

Jag vill inte köpa nån ny samsung skärm. finns nog inte ens att få tag i (30 tum) Och alla andra skärmar från tex eizo elelr HP mm är antingen fula som stryk eller gamla modeller..

Och Apples Thunderbolt display går ju inte heller att köpa.. Då jag inte har nån thunderbolt port i min mac pro.. Samt jag vill ju ha 30".... Men om jag fick välja hade jag helt klart hellre köpt en 27" Apple Display än nån ful 30" från någon annan tillverkare...

Hjälp mig i denna kniviga situaton!!. Känns som att Apple snart släpper Retina skärmar oxå? Men då måste jag ju köpa en ny mac pro med thunderbolt display mm.. helvete va pengarna flyger iväg för att PISS samsung inte kan göra någon BRA skärm som håller!!! förlåt att jag svär men jag är så fruktansvärt förbannad. jag måste ju ha en skärm och kunna arbeta!!

MVH

Phillip

Köpa en ny?

Dell U2711 är en populär och väldigt bra skärm.
https://www.google.se/search?q=u2711+site:99mac.se&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=en&client=safari

Eller deras 30-tummare om du vill ha just 30".

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-18 21:50

Om du ska vänta på en "Retina"-skärm i storleken runt 30" från Apple får du vänta mycket länge. Det dröjer många år innan dessa storlekar kommer att kosta så en konsument har råd med en.

Jag röstar på att du kollar förslaget från Keptang, Dell har bra skärmar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-18 21:55
Ursprungligen av joakimo:

Om du ska vänta på en "Retina"-skärm i storleken runt 30" från Apple får du vänta mycket länge. Det dröjer många år innan dessa storlekar kommer att kosta så en konsument har råd med en.

Tror inte det kommer dröja så långe, vore ju underligt om Apples bärbara skulle ha högre upplösning än Apples stationära datorer och bildskärmar en längre period. Apple är nu en av världen största beställare av lcd-paneler så priset blir säkert överkomliga men inte billigast så klart.

Du får hem en U2711 för 5500 från Komplett. Den springer cirklar även runt Apples skärmar, såvida man inte har oturen att inte klara av antiglare-coatingen.

Den Dell skärmen verkar mest lik den gamla jag har och . JA.. vill helst inte ha något annat än 30". spec inte nrä man suttit med 30" 3 års tid.. jobbigt att gå ner.. men fan.. 5000 kr MER än vad 27" kostar.. det e lite saftigt!.. men åååååååh

Det som är skönt med Dell 30" är att den har mågna ingångar.. jobbigt att byta kontakten där bak nhela tiden när jag bytte till PCn

..

Beställd!!

Senast redigerat 2012-06-18 23:15

sitter med 3 skärmar.. 2 st matta samsungare 19" på var sin sida.. blir nog itne så snyggt med en glossy i mitten.. men antar att apples skärmar är glossy?

Ursprungligen av nevarakka:

sitter med 3 skärmar.. 2 st matta samsungare 19" på var sin sida.. blir nog itne så snyggt med en glossy i mitten.. men antar att apples skärmar är glossy?

Men dåså, kör på Dellen. Den är inte glossy.

Du har två alternativ – U2711 eller U3011 (alternativt en av Dells lite äldre 30-tummare, de får man ännu billigare...)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vill man inte ha LED-bakgrundsbelysning om man köper en ny skärm idag? (Dell-skärmarna, både U2711 och U3011, har ju "gammaldags" lysrörs-bakgrundsbelysning)

Eller finns det fördelar med lysrören?

Färgomfånget på U2711 springer cirklar runt cinema display trots att de annars kör med samma panel.

Ursprungligen av nevarakka:

Det enda skilnaden med LED är väl varmeutvecklingen?.

Svar nej.

Ja, det är de. Du får väl leta reda på en begagnad 30" Cinema Display, den är ju matt...

AAaa har letat efter en cinema display.. MEN.. först å fräsmt e den riktigt gammal.. sen passar den itne in brevid mina svarta 19"..

Nästan bestämt mig...

Dell TFT 30" U3011

Tack vare er!!

Vill man inte ha LED-bakgrundsbelysning om man köper en ny skärm idag? (Dell-skärmarna, både U2711 och U3011, har ju "gammaldags" lysrörs-bakgrundsbelysning)

Eller finns det fördelar med lysrören?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-19 20:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vill man inte ha LED-bakgrundsbelysning om man köper en ny skärm idag? (Dell-skärmarna, både U2711 och U3011, har ju "gammaldags" lysrörs-bakgrundsbelysning)

Eller finns det fördelar med lysrören?

LED-backligt begränsar colorgamut som jag förstått det.
LED funkar bra för konsumenter, eventuellt upp till semi-pro. Men skall man ha pro-skärm med 100% täckning av AdobeRGB så är det CCFL's som gäller.

NEC SpectraView är enastående skärm!

Det enda skilnaden med LED är väl varmeutvecklingen?.

Begagnad 30" Apple Cinema Display ute på blocket för 7000 spänn: Mac Pro 2x2.8GHz Quad-Core Intel Xeon | Stockholm | Blocket
Betala 16000 och du får en bättre begagnad MP 3.1 på köpet!

(Från denna tråd: http://www.99mac.se/imac-mac-mini-mac-pro/295948-hur-ar-min-mac-pro-vard.html)

Ursprungligen av johan_tanying:

Begagnad 30" Apple Cinema Display ute på blocket för 7000 spänn: Mac Pro 2x2.8GHz Quad-Core Intel Xeon | Stockholm | Blocket
Betala 16000 och du får en bättre begagnad MP 3.1 på köpet!

(Från denna tråd: http://www.99mac.se/imac-mac-mini-mac-pro/295948-hur-ar-min-mac-pro-vard.html)

Ett tips är att du kanske skall motivera ditt pris för din 30 tummare . Priset är relevant beroende på hur gammal skärmen är ... Själv köpte jag en 30 tummare nyligen för långt under hälften vad du begär ... men då är skärmen jag köpte också inköpt 2006 .. alltså snart 6 år gammal ... om din skärm är tex är 4 år så kan jag förstå priset ... det kan också göra en skillnad hur mycket skärmen anvätns .. har den ståt på 12 timmar per dag 7 dagar i veckan ?

Jag begär? Det är inte min annons... Inga andra kopplingar heller - whatsoever. Kom bara att tänka på den här tråden när jag fick se länken till annonsen.

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag begär? Det är inte min annons... Inga andra kopplingar heller - whatsoever. Kom bara att tänka på den här tråden när jag fick se länken till annonsen.

ok . trodde de var du ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-08 18:06

Står sig Dell U2711 & U3011 Fortfarande? Det var ju ett tag sen de lanserades.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-07-08 20:06

Är din skärm under 3 år så gör en EU-reklamation?
Du har 3 års reklamationsrätt på produkter inom EU.

1
Bevaka tråden