Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårare att hitta nu

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon anledning till att slå ihop en massa forum? Jag tycker det var bra med indelningen av visas forum, då det lätt kan drunkna bra information annars.

Jag tror att detta kan bli bra. Om man bara ser till att sätta tydliga och bra rubriker på trådarna (vilket många medlemmar är väldigt dåliga på), så ska det nog gå bra - även om det känns lite ovant idag...

Men det är klart.... Det beror ju på hur man läser forumet. Om man som jag är van att läsa forumet via "Dagens inlägg", så spelar antalet forumdelar inte så stor roll.

Men om man är van vid att gå in i vissa specifika forumdelar för att se vad som hänt där, så blir det självklart svårare att hitta "guldkornen" nu.

Hej,

Anledningen till att vi gjort om upplägget är att väldigt många forumdelar inte var aktiva innan, dvs. det tillkom inga eller väldigt få nya inlägg. Nu har vi gått från 60 delforum ned till cirka 25 och det är klart att det kan upplevas som lite rörigt nu i början, men jag tror att det är en vanesak och att det känns bättre om några dagar.

Hälsningar,
Andreas

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-14 15:15

Jag läser forumet som Jesper, via Dagens Inlägg, och är det något jag vill ha reda på så söker jag så för min del spelar själva indelningen mindre roll. Blir det lättare att administrera forumet på detta sätt så är jag 'all for it'!

Jag läser inte heller forumet via forumsidan utan via Nya inlägg och därför kvittar indelningen för hur lättläst det är även för mig. Däremot är det mycket enklare rent administrativt och det tidigare enorma forumindexet som säkert kunde avskräcka vissa är nu mycket mer lättförståeligt och översiktligt. Och med tanke på hur enormt många trådar som skapades i fel forum tidigare så är detta nog lättare för gemene man.

Jag läser några få utvalda forumdelar, vilket gör det rätt rörigt. Jag är inte intresserad av *allt* pladder som skett under dagen, bara i de ämnen jag är intresserade.

Ett exempel på de tre forumdelar jag besöker mest, de senaste 24 timmarna har det bara skrivits ett inlägg, när det normalt ligger på 10. Trist.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-20 21:14
Ursprungligen av CyberPet:

Jag läser några få utvalda forumdelar, vilket gör det rätt rörigt. Jag är inte intresserad av *allt* pladder som skett under dagen, bara i de ämnen jag är intresserade.

Ett exempel på de tre forumdelar jag besöker mest, de senaste 24 timmarna har det bara skrivits ett inlägg, när det normalt ligger på 10. Trist.

Innan så gick det att filtrera "Nya inlägg" och "Dagens inlägg", men det togs bort och enligt Björnström var det bara jag som klagade.
Antar att jag inte är ensam

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-06-15 06:22

Nu har jag tagit flygcert, kan vissla och cykla samtidigt, dessutom kommer jag hem med samma hund när jag rastar den. Jag har heller inga som helst problem att använda och hitta i andra forum, men här på 99:an är det helt omöjligt. Jo jag vet att det nu kommer en massa "Med taggarna utåt" som putslustigt skall visa vad dom kan genom att försöka göra mig till åtlöje.
Jag skall naturligtvis bara behöva öppna upp avdelningar och där hitta Forumregler, men efter en timmes letande gav jag upp. Nu är det inte jag som skall få på käften för det utan den som är orsaken till detta löjliga beteende.
Jag försökte få reda på vad vedertagen praxis är när det gäller inloggad på forumet. Skall eller bör man logga ut efter att ha besökt forumet. Visserligen förstår även jag som är dum i huvudet att forumet kan hålla koll på vilka som är inloggade eller inte, men det är ju inget viktigt.
På Expressen har jag varit inloggad i 5 år, likaså på Blenderartists forum utan någon sagt någonting. Säkert är jag inloggad på flera sedan många år. Vad är vedertagen praxis.
Tack
Ikalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 06:58

Hej iKalle! Att du blivit utloggad automatiskt beror på att vi bytt domän från 99.se till 99mac.se och är en engångsföreteelse. Normalt sätt skall du kunna vara inloggad ett längre tag utan att bli utloggad, så är även praxis här.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-06-15 07:12

Tack Edin men om man vill titta i forumregler var hittar man det.
Tack
iKalle

Forumreglerna finns här: http://www.99mac.se/artiklar/2316-99mac-forumregler.html
Även länkade längst ner på sidan, "Forumregler".

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-06-15 09:50

Tack. Jag försökte svara med bara Tack och naturligtvis fick jag ett irriterat meddelande För kort?????????? Vadå för kort. Det är bara här man får dessa irriterande meddelanden.

Ursprungligen av iKalle:

Tack. Jag försökte svara med bara Tack och naturligtvis fick jag ett irriterat meddelande För kort?????????? Vadå för kort. Det är bara här man får dessa irriterande meddelanden.

Det krävs fem tecken, så hade du skrivit en punkt efter ditt "Tack" så hade det fungerat.

Fortfarande noll inlägg.

Ursprungligen av CyberPet:

Jag läser några få utvalda forumdelar, vilket gör det rätt rörigt. Jag är inte intresserad av *allt* pladder som skett under dagen, bara i de ämnen jag är intresserade...

Samma här!
Och det känns rörigt och otroligt tröttsamt!

Man kan (som tipsats om på flera ställen redan) göra en egen "Dagens inlägg"-länk, där man tar bort de forumdelar som man inte är intresserad av.

Här är ett exempel:
....exclude=6,18,24,28,129

Och hur vet man vilket nummer varje forumdel har? Jo, man tittar på forumets sitemap (länk finns längst ner på sidan).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-20 22:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man kan (som tipsats om på flera ställen redan) göra en egen "Dagens inlägg"-länk, där man tar bort de forumdelar som man inte är intresserad av.

Här är ett exempel:
....exclude=6,18,24,28,129

Och hur vet man vilket nummer varje forumdel har? Jo, man tittar på forumets sitemap (länk finns längst ner på sidan).

Sedär, måste jag ha missat. Funkade även på new.

  • Medlem
  • 2012-06-20 22:33

Men att se vad som händer är ju bara halva grejen, eller ok - kanske 90 procent av grejen.
Jag bevakar också Dagens aktiva eller nya eller vad det heter.
Problemet uppstår när man ska skapa en ny tråd. Jag är plötsligt mycket mer osäker om var jag ska skapa trådar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-20 23:25

Väldigt trubbigt. T ex 99Lounge består av 14 sidor med 250 trådar per sida. Det måste finnas något enklare sätt att hitta det numret på.

Det man exkluderar är hela forum.

Ursprungligen av keptang:

Det man exkluderar är hela forum.

Hur gör man det nu förtiden? hittar inte hur man exkluderar tex Loungen i Dagens Inlägg

edit: tycker tonen har sjunkit extremt lågt här nu, och uttrycker man det så går en mod/brats in och deletar det också. Då har det fan e mig gått för långt.
Och läsa PM ifrån mods gör jag av etiska skäl inte, där brukar tonen vara ännu lägre. De deletas omedelbart!
Bye bye folks, har roligare saker och göra. Men tack Jesper, du försökte

Senast redigerat 2012-08-12 21:18
Ursprungligen av panther:

... Hur gör man det nu förtiden? hittar inte hur man exkluderar tex Loungen i Dagens Inlägg ...

Läs igenom tråden så hittar du svaret.

(tips: kolla inlägg #16)

Senast redigerat 2012-08-12 20:23
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-20 23:30

Det var ju synd. De jag skulle vilja ta bort är "Facebook-trådarna" som "Det här lyssnar jag på nu"... men då ryker alltså hela 99Lounge.

Märker av en del rättighetsproblem.

Jag hade inte rättigheten se min egen presentation i tråden "presentationer" ....

kul ...

Ursprungligen av Goflorp:

Märker av en del rättighetsproblem.

Jag hade inte rättigheten se min egen presentation i tråden "presentationer" ....

kul ...

Detta beror på att presentationsforumet har blivit arkiverat. Med bara ett par trådstarter i månaden var det alldeles för inaktivt för att vara kvar som fristående forumavdelning, och det har ett tveksamt bestående läsvärde. Vi ser hellre att man lär känna varandra genom naturliga diskussioner och att dessa rent sociala trådar placeras i loungen istället.

  • Medlem
  • 2012-06-21 20:45

Men varför får man inte ens läsa i "arkivet"? Inte för att jag bryr mig om presentationerna, men det låter lite konstigt.

  • Avstängd
  • 2012-06-21 20:53
Ursprungligen av Baron:

Men varför får man inte ens läsa i "arkivet"? Inte för att jag bryr mig om presentationerna, men det låter lite konstigt.

Du måste sparka in väggen till höger så du kommer åt kombo-låsets 2 trådar och kan kortsluta dom... (nästan alá RED"

Ursprungligen av Baron:

Men varför får man inte ens läsa i "arkivet"? Inte för att jag bryr mig om presentationerna, men det låter lite konstigt.

Äh, jag svarar med samma mynt "I don't give a shit, welcome to 99". Vemfan bryr sig.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Har precis sett detta och måste säga att det suger!!

Det började med att jag ville göra ett inlägg i Grafik (men hittar inte längre någon logisk väg dit) och har precis sett denna arkivering. Känns väldigt fel att vi haft en bredd på våra ämnen och så kommer PC-forum killar in och städar och bestämmer vilka trådar man får skriva i...

Allt det som gjorde 99.se till ett KREATIVT forum verkar nu styras över till att bli ett DATOR forum, definitivt inte samma sak!!!

Kan för vissa verka petigt men jag tycker inte det pekar åt rätt håll.

Vi har slagit samman en del forum för att koncentrera forumets aktivitet till färre, men mer övergripande, ämnen avsedda att tillsammans ha ungefär samma bredd som tidigare. Nackdelen med att strukturera upp forumet för exakt är att varje delforum får färre visningar / inlägg och att forumet överlag lätt upplevs som inaktivare, trots att antalet inlägg kan vara detsamma. Det är dessutom vanligt att man har ett par favoritforum som följs särskilt noga, och genom att ha färre forum är det större chans att en kunnig läsare ser din tråd. Skulle ett ämne bli så pass aktivt att det börjar göra det svårt att följa övriga diskussioner flyttar vi naturligtvis ut detta i sitt eget forum, det är något som måste utvärderas löpande.

Grafik finns numera i det här delforumet:
Foto, grafik och videoproduktion

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-22 18:32

Alla kan inte bli helt nöjda hela tiden Man måste gilla läget i alla lägen Trevligt med förändringar ibland

och är trådar och forumdelar inaktiva får man acceptera läget.

Bevaka tråden