Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder på gamla flickvänner

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Vänder mig till 99 för hjälp, ni löser oftast mina problem. Hoppas att rubriken lockar läsare, men det är faktiskt mitt problem. Det hela började med att jag hittade mitt ex namn under skärmsläckare. I listan skärmsläckare har jag först underrubriken apple, sen en som heter bilder.
Längst ned i den listan, så kommer vad jag anar är taggar från iphoto. Följer gör personer, från ansikten i iphoto kanske, därbland mitt ex namn som inte berör en enda fil i min dator längre! Hennes namn är inte heller taggade till nån bild så förhandsvisningen är tom på hennes namn. Varför finns hennes namn där, hon är inte en del av ansiktena i iphoto!? (längre)

När jag ändå satt och tänkte på mina ex sökte jag efter dem i finder. Då visar det sig att jag har bilder på dem kvar! Under /Users/namn/Library/Mail/V2/[email protected]/[Gmail].mbox/Alla mail.mbox/ Jag behärskar inte datorn så bra att jag kan lokalisera den mappen, vilket jag anar är bilder jag fått mailade till mig som ligger kvar?
Kan någon hjälpa mig, hur rensar jag ut mina ex ur mitt liv?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-19 23:00

Eftersom det är ett IMAPkonto, så är det väl bara att gå till Gmails Alla mails mapp i Mail och radera dem? För jag antar att du har ett Gmailkonto i din Mailapp.
Har du under Inställningar - Konton i Mail, satt din Prefix till [Gmail] under fliken Avancerat, kanske du måste ta bort den först, för att kunna se mappen Alla mail.

Mailen bilderna kom med är slänga sedan länge! Varför finns de bilderna kvar?

Senast redigerat 2012-06-20 15:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-20 18:31
Ursprungligen av wildcard:

Då visar det sig att jag har bilder på dem kvar! Under /Users/namn/Library/Mail/V2/[email protected]/[Gmail].mbox/Alla mail.mbox/ Jag behärskar inte datorn så bra att jag kan lokalisera den mappen, vilket jag anar är bilder jag fått mailade till mig som ligger kvar?

Har du OS 10.7 Lion? Då är användarens biblioteks-mapp (Library) numera lite gömd så man inte ska råka radera något viktig i misstag.
I Finder har du en meny som heter Gå. Om du samtidigt som du trycker på menyn Gå håller nere alt-tangenten så dyker också din biblioteksmapp upp i listan. Så kan du navigera dig fram enligt sökvägen ovan där .mboxfilerna är lagrade.

Men om du tar bort en mbox-fil så försvinner alla mail i en mail-mapp, det är egentligen inte meningen man ska göra det direkt i finderstrukturen utan via programmet Mail, så håll tungan rätt i mun så du int raderar mer än du vill.

Du kanske också ska gå in via web-gränssnittet till Gmail och kolla i mappen Alla mail om de oönskade mailen verkligen är raderade. Kolla också i inställningarna i Mail.app där man kan ange om kopior på mail eller bilagor ska sparas lokalt på datorn, eller bara synka tillfälligt när mail är uppkopplat mot Gmail. Grundläget är nog att kopior alltid sparas lokalt.

Dessutom, har du någon TimeMachine säkerhetskopia på en extern hårddisk? Där sparas ju gamla kopior av dokument fastän du har slängt dem. Det kanske är några sådana säk-kopior av bilder som dyker upp?

Ursprungligen av IngoX:

Har du OS 10.7 Lion? Kolla också i inställningarna i Mail.app där man kan ange om kopior på mail eller bilagor ska sparas lokalt på datorn, eller bara synka tillfälligt när mail är uppkopplat mot Gmail. Grundläget är nog att kopior alltid sparas lokalt.

Ja, jag har Lion. Var gör jag inställningen om att spara mail o bilagor lokalt?
Tack!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-20 22:43

Som IngoX skriver, i Inställningarna för Mail.
Välj Gmail-kontot och fliken Avancerat.

Det verkar vara lösningen. Tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-21 06:13

Den här trådtiteln, får mig att att tänka på något helt annat, och det var av den anledningen jag klickade på den. Är det något fel på mig?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-21 14:01
Ursprungligen av Kajan:

Den här trådtiteln, får mig att att tänka på något helt annat, och det var av den anledningen jag klickade på den. Är det något fel på mig?

Det är bara att börja lägga in bilder på gamla flickvänner så att tråden tar fart.

Ursprungligen av joakimo:

Det är bara att börja lägga in bilder på gamla flickvänner så att tråden tar fart.

Min personliga smak går åt yngre flickvänner.

1
Bevaka tråden