Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air hittar inte intranätet på Synology

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-06-20 21:33

Har precis köpte en Synology 212j och roat mig med att dra igång webservern på den. Har planer på att köra ett litet intranät här hemma...men, jag stöter på problem med en av våra maskiner, en MBA.
När jag knappar in webadressen till servern i Firefox adressfält så hamnar jag hos Google med en sökning på namnet jag skrev...gör jag samma sak i Safari så står den och letar efter siten i all oändlighet...
Övriga maskiner i hemmet, två iPad, två iPhones och en Windowsmaskin kommer åt siten utan problem...
Samtliga ovan nämnda maskiner kommer också åt Photostation (program för bildvisning på Synologyn) men inte MBA:n...
Däremot så kommer jag åt den när det gäller fildelning på samtliga maskiner...

Någon som har någon idé om var problemet kan vara med MBA:n?

Edit: Upptäckte att jag kommer åt siten på MBA:n om jag kör med ip-numret istället...skumt...

Vet inte vad det kan bero på riktigt när det gäller OS X, men du kan lägga till Synologyn i /etc/hosts så styrs det därigenom.

Någon annan kanske vet "rätt" svar.

Du har inte angivit en annan DNS i dina Airportinställningar? Att du kan få kontakt med den via ipnummer tyder på det...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-06-20 22:10

Tänkte också att det kunde ha med DNS:en att göra men jag har samma angivna i MBA:n som i min iMac och den har inte har några problem att komma åt siten...

Kanske rensa DNS-cachen? I Terminalen: dscacheutil -flushcache

För att säkerställa att bägge Macarna kör samma DNS-server kan du i Terminalen skriva "nslookup"
Du får då en ">" som prompt. Skriv "server" och slå enter.
Du bör se något liknande detta:

Ursprungligen av Terminalen:

$ nslookup
> server
Default server: 80.67.0.2
Address: 80.67.0.2#53
Default server: 91.213.246.2
Address: 91.213.246.2#53
>

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-06-21 08:23

Tack, suddgummi! Det fungerar efter en flush

1
Bevaka tråden