Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

spara eller bränna OSX från datorn.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har några frågor som alla mer eller mindre rör att jag har problem med att partionera hårddsisken på min MBP (osx 10.5.8). Jag behöver installera windows på min MBP vilket leder till min första fråga. Det vore riktigt roligt om någon hade något förslag på en lösning på någon av frågorna. Tack på förhand!

1. Jag kan inte partionera "eftersom en del filer inte går att flytta". Jag får rekommendationen att formatera hd som en enda volym i formatet Mac os Extended (journalförd) med skivverktyg. Återskapa informationen på hårddisken och försök att använda boot camp igen. Detta leder till fråga 2 då os skivan är glömd på annan ort.

2. jag behöver en skiva med operativsystemet och drivrutiner. Kan jag möjligtvis göra en image av det som redan är installerat och bränna ut det?. Jag har gjort en kopia av hårddisken via time machine, inkluderar det operativsystemet? Är dock skeptiskt till att använda time machine backuppen då den skulle inkludera en massa annat som leder till fråga 3.

3. när jag kontrollerar skivan med skivverktyg så står det att jag överstigit det rekommenderade antal mappar i en struktur, nämligen 100. Har provat diverse olika städprogram samt letat manuellt men inte hittat något... Finns det någon bra metod för att hitta stora mapp strukturer?

MvH
Joakim

  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-06-20 12:57

Utan att vara expert tror jag att svaret på 2 är NEJ, inte utan vidare. Men om du använder t.ex. Carbon Copy Cloner och klonar din hårddisk till en extern kan du få den disken bootbar.

Sedan finns ju alltid mjukvarulösningen på Windows, via Parallells eller VM Ware Fusion. Då slipper du partitionera.

Hej och välkommen till 99mac!

Som svar på fråga 2 så går det utmärkt att göra direkt i OS X. Dock så är det lite avancerat för nybörjaren, kanske. Men om du sätter in en extern hårddisk i din Macbook Pro och öppnar Disk Utility så kan du göra det därifrån. Du använder alternativet för "Restore" och väljer att använda din systemdisk som source och din externa hårddisk som target.

Om du inte lyckas lösa detta i Disk Utility och inte tycker att andra programvaror (som Carbon Copy Cleaner) så kan du ta kontakt med mig så ska jag avsätta lite tid för att skriva en utförlig guide till dig. Bäst att lära sig OS X egna verktyg.

Ursprungligen av Stig R:

Utan att vara expert tror jag att svaret på 2 är NEJ, inte utan vidare. Men om du använder t.ex. Carbon Copy Cloner och klonar din hårddisk till en extern kan du få den disken bootbar.

Sedan finns ju alltid mjukvarulösningen på Windows, via Parallells eller VM Ware Fusion. Då slipper du partitionera.

Jag kan då ta mig friheten att rätta dig och tala om att det går, med hänvisning till ovanstående svar till ijoakimO.

Tack Stig! Ska titta lite på Carbbon Copy Cloner.
Jag provade Parallels, där var dock problemet att programmet som jag behöver windows till inte ville starta på en virtuell maskin.

Ska ge mig på varianten med disk utility. Är sedan möjligt installera om operativsystemet från den externa disken? Eventuellt möjligt att använda time machine för att återskapa vissa program?

Tack så mycket Tobias!

Ursprungligen av ijoakimO:

Ska ge mig på varianten med disk utility. Är sedan möjligt installera om operativsystemet från den externa disken? Eventuellt möjligt att använda time machine för att återskapa vissa program?

Tack så mycket Tobias!

Det enda du kan göra med denna metod är att lägga tillbaka en exakt kopia av systemet efter att du har partitionerat om hårddisken. Du får alltså inte möjligheten att göra en ny installation av OS X. För att göra det måste du ha tillgång till installationsfilerna. Detsamma gäller om du använder Carbon Copy Cloner som tidigare har nämnts i tråden.

Du kan använda TM för att återföra de filer som du har kopierat med hjälp av den. Jag tror inte att du kan använda den för att återskapa några program, men det är jag osäker på. Fast å andra sidan så får du ju tillbaka alla program som de var innan eftersom vad du söker att göra är att lägga tillbaka en kopia av din nuvarande installation.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-20 19:53

Nej program återställs inte. Alla filer som hör ihop med programmen har gömt sig på olika ställen i Biblioteket och följer inte med om man klickar på en programikon.

Ursprungligen av Konrad:

Nej program återställs inte. Alla filer som hör ihop med programmen har gömt sig på olika ställen i Biblioteket och följer inte med om man klickar på en programikon.

Alla program återställs om man gör enligt ovan nämnda förslag i Disc Utility. Detta på grund av att allt följer med vid kopieringen av systemet. Om han däremot flyttar en programikon till TM så följer det så klart inte med några inställningsfiler. Då skapas det nya sådana vid en första körning i det nya systemet.

Tack för alla svar! Fick till slut mina installations skivor samt uppgradering till snow leopard så körde en ren installation, känns bra. Partioneringen gick bra och Boot Camp funkar nu utmärkt. Kan nu lämna tillbaka den värdelösa pc´n som jag köpte i panik på elgiganten.

>100 mapp strukturen hittade jag av en slump och den verkar ha blivit till då jag byt namn på filer med automator, får hålla kolla på det i fortsättningen.

Tack igen och trevlig sommar!

Kul att se att du återrapporterar!

Lycka till, och stanna gärna kvar och var aktiv här.

1
Bevaka tråden