Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som vill köpa den nya MBP 15" Retina!

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja jag vet... Precis som vid varje lansering som Apple gör finns det alltid de som måste påpeka hur mycket bättre det kunde ha varit och vad som saknas.

Jag skulle istället vilja att denna tråd handlar om det som finns och det som är bra. En tråd för oss som vill köpa den nya Retina MBP.

Jag kan vara först att räcka upp handen! För mig saknas det dock några sedlar innan drömmen kan bli verklighet.

Det jag gillar mest är att den nya slimmade designen och det faktum att de valt att fast montera ram och hdd. Allt för att öka batteritiden och hastigheten i datorn.

Retina är underbart och för mig känns det äntligen som en uppdatering som gör det värt för mig att byta från min 13" MBP från 2009.

Byta och byta förresten. Den får nog bo kvar hemma också.

Jag undrar nu bara vart jag kan gå på denna lilla ö för att få känna å klämma lite på den innan ett eventuellt köp?

Gå till någon Apple reseller så finns de med all säkerhet där!
Om du är fast på ön kan jag filma när jag går och klämmer på en imorgon

Ursprungligen av D_Odell:

Gå till någon Apple reseller så finns de med all säkerhet där!
Om du är fast på ön kan jag filma när jag går och klämmer på en imorgon

ringde till macoteket nyss där dom sa att det kommer ta 3-4 veckor innan dom får den

Hoppades lite för mycket. Lika som föregående talare så får Macforum i dem om 2-3 veckor.

pratade med en annan säljare idag också..

"jaaa vi kan säkert få utställningsexet om en eller två veckor.. men dom vi ska sälja kommer nog dröja ett tag asså.. jäkligt hög efterfrågan är det"

Här på ön har vi två återförsäljare tydligen. En som heter Elgiganten å tja där lär det dröja ett tag innan den kommer in. Den andra är ett litet privat företag som heter databyrån, där har deras Mac-människa full koll så jag hoppas på att den kommer in där snart. Ser fram emot den utlovade hastigheten. Det skall bli kul att se om den känns betydligt snabbare än min upphottade 2009:a med ssd...

Jag slänger in en ny post när jag vet mer.

Om någon annan fått chansen att leka lite med den, skriv gärna någon rad.

Skulle tippa på att elgiganten är snabbare på att få in den (större kundkrets känns det som)...Känns ändå som om det mer och mer tar in Apples produkter och visar upp dem mer "exklusiva" platser (iPad 2 ståndet på Elgiganten).... Men det skulle vara kul om du hittar något ställe där den finns så man kan klämma på den

//Mvh Christoffer

Jag var på vippen att starta en tråd om "Var i Sverige kan man se MacBook Pro Retina?" men den här tråden handlar redan det ser jag. Så det finns fortfarande ingen att beskåda i vårt land trots att Schiller sa "Today" i måndags?

Hälsade på hos Macforum i centrala Götet och det såg ut som nedan.
Jag blir mest förvånad över svårigheterna att leverera en produkt som Apple hypar och hypar men som sen ingen kan köpa. Hade det varit så annorlunda om de släppt infon och väntat en månad och byggt upp x antal miljoner ex för att sen säga att den går att köpa?

Ursprungligen av D_Odell:

Jag blir mest förvånad över svårigheterna att leverera en produkt som Apple hypar och hypar men som sen ingen kan köpa.

Att säga att "ingen kan köpa" är minst sagt en överdrift, i USA har den gått att köpa sedan dag ett och de första online-beställningarna är redan levererade. Ute i Europa har den också kommit till butiker.

Men visst hade de gärna kunnat få haft ett ännu bättre lager i förväg. Men de hade knappast kunnat flytta hela WWDC en månad bara för det, så jag tror de jobbade så hårt de kunde med att bygga upp ett lager. När Apple själva kan välja datum för sina specialevent lyckas de bättre. Jag var förvånad över hur god tillgången på nya iPad var när den lanserades tidigare i år, trots lansering på bred front. Ingen behövde köa för den (om de inte ville).

Ursprungligen av D_Odell:

Jag blir mest förvånad över svårigheterna att leverera en produkt som Apple hypar och hypar men som sen ingen kan köpa. Hade det varit så annorlunda om de släppt infon och väntat en månad och byggt upp x antal miljoner ex för att sen säga att den går att köpa?

Återförsäljarna är inte Apple store, så de får vänta som alla andra verkar det som.

Sen är väl rusningen efter en laptop den här prisklassen något mindre och mer entusiastbetonad än typ när de lanserar en ny iPryl. De skulle knappast låta logistiken funka lika illa vid ett iPhone- släpp.

Ursprungligen av _Henrik_:

De skulle knappast låta logistiken funka lika illa vid ett iPhone- släpp.

Off topic: Har det varit så illa för iPhone tycker du? Med det stora trycket på sig är det förklarligt att det blir väntetider, men jag tycker ändå det fungerat hyfsat. Det ska hursomhelst bli spännande att se hur logistiken fungerar med nästa iPhone, med tanke på att senaste iPad-lanseringen gick rätt bra (så vitt jag märkt).

On topic: Det ska bli spännande att se de första försäljningssiffrorna för Retina-modellen, om Apple släpper några sådana.

Gapar lika tomt överallt. Har en kompis som jobbar på MediaMarkt Kristianstad, dom skulle få in tre ex av Retina-Macbooken nästa vecka.

Ära och berömmelse till första 99mac:are som postar en bild på en MBP Retina i en svensk butik

Ursprungligen av Adrian B:

Ära och berömmelse till första 99mac:are som postar en bild på en MBP Retina i en svensk butik

Räcker det att man befinner sig i en svensk butik och postar bilden eller måste även MBPR'en befinna sig i en svensk butik?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-20 16:46

Premium resellers kommer få den innan alla andra... Det är tex utvalda Media Markt butiker (tex Media Markt Bäckebol i Göteborg inte högsbo) samt Macforum. En kort stund efter det får SIBA och Elgiganten dem också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-20 16:49
Ursprungligen av Esa:

Premium resellers kommer få den innan alla andra... Det är tex utvalda Media Markt butiker (tex Media Markt Bäckebol i Göteborg inte högsbo) samt Macforum. En kort stund efter det får SIBA och Elgiganten dem också.

Känner folk som jobbar på Apple, och som ni förstår så har bokningarna på denna MBP varit över all förväntan, de hinner inte producera i den takt som folk beställer.

Sjukt egentligen att en produkt som kostar ifrån 21490 och uppåt säljer såhär bra, det kan ASUS och gänget bara drömma om

Verkar dyka upp i butik i nästa vecka, var inne på Mstore Kristianstad och kikade på den idag, herregud vilken skärm!

"Det jag gillar mest är att den nya slimmade designen och det faktum att de valt att fast montera ram och hdd. Allt för att öka batteritiden och hastigheten i datorn."

Designen och skärmen kan jag köpa, men dina argument om att öka batteritid och hastighet genom att fast montera ram... det köper jag inte. Inget i min erfarenhet säger det. Däremot minskar det flexibiliteten hos kunden. Du måste lämna in allt till Apple... inget bra. Har själv monterat in en sdd i min mbp och ersatte dvd med hdd, och det var inte jättelätt, men det gick. Allt som gör det ännu svårare blir bara bra för apple (mer intäkter) och sämre för kunden. Finns ingen anledning att fast montera ram på moderkortet. Helkorkat! Den millimetern du ev sparar är det inte värt. Men det är min uppfattning bara, ingen sanning...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-09 12:42
Ursprungligen av tommy_r:

Designen och skärmen kan jag köpa, men dina argument om att öka batteritid och hastighet genom att fast montera ram... det köper jag inte. Inget i min erfarenhet säger det. Däremot minskar det flexibiliteten hos kunden. Du måste lämna in allt till Apple... inget bra. Har själv monterat in en sdd i min mbp och ersatte dvd med hdd, och det var inte jättelätt, men det gick. Allt som gör det ännu svårare blir bara bra för apple (mer intäkter) och sämre för kunden. Finns ingen anledning att fast montera ram på moderkortet. Helkorkat!...

Några anldningar finns det som att driftsäkerheten ökar och kylning etc. kan optimeras vilket kan leda till lite längre batteritid. Sen så slipper Apple säkert en hel del garantiärenden orsakade av en del användare som pillar i burkar utan att vara insatta i hur lätt statisk elektricitet eller en slintande skruvsmejsel etc. kan förstöra elektronik.
Steve Jobs var en stor fan av både tysk design och hög tysk tillverkningskvalitet han ägde ju flera Mercedes-bilar såna meckar man oftast inte heller med själv.

Ursprungligen av tommy_r:

Allt som gör det ännu svårare blir bara bra för apple (mer intäkter) och sämre för kunden. Finns ingen anledning att fast montera ram på moderkortet. Helkorkat! Den millimetern du ev sparar är det inte värt.

Fast det går också att vända på resonemanget utifrån hur de merparten av kunderna använder sina datorer. Jag sätter en slant på att en överväldigande majoritet av Apples samtliga kunder aldrig uppgraderar sitt RAM-minne. Sett ur den synvinkel borde det gagna fler kunder att tillverkningen blir billigare och de får lättare och kompaktare datorer, än om Apple prioriterade utbytbara komponenter. Och en millimeter här och två millimeter där gör mycket i en dator där varje tiondels millimeter räknas.

Tro mig, jag är den förste att sörja att inte kunna byta hårddisk och sätta i mer minne efter något år (skrev nyligen en lång artikel om att göra just detta). Det ger längre liv åt en dator och mindre slit-och-släng, plus en större frihet i att välja komponenter (t.ex. märke och typ av hårddisk). Men jag tror att vi som i verkligheten utnyttjar denna möjlighet är i minoritet.

Kunderna röstar med fötterna och trots stora svarta rubriker varje gång Apple tar ett steg i denna riktning som t.ex. avsaknaden av utbytbara batteri i iPod, iPhone och samtliga unibody-modeller av Apples bärbara datorer så fortsätter försäljningen att gå i taket. Det är uppenbarligen inte något som får kunderna att vända på klacken.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast det går också att vända på resonemanget utifrån hur de merparten av kunderna använder sina datorer. Jag sätter en slant på att en överväldigande majoritet av Apples samtliga kunder aldrig uppgraderar sitt RAM-minne. Sett ur den synvinkel borde det gagna fler kunder att tillverkningen blir billigare och de får lättare och kompaktare datorer, än om Apple prioriterade utbytbara komponenter. Och en millimeter här och två millimeter där gör mycket i en dator där varje tiondels millimeter räknas.

Tro mig, jag är den förste att sörja att inte kunna byta hårddisk och sätta i mer minne efter något år (skrev nyligen en lång artikel om att göra just detta). Det ger längre liv åt en dator och mindre slit-och-släng, plus en större frihet i att välja komponenter (t.ex. märke och typ av hårddisk). Men jag tror att vi som i verkligheten utnyttjar denna möjlighet är i minoritet.

Kunderna röstar med fötterna och trots stora svarta rubriker varje gång Apple tar ett steg i denna riktning som t.ex. avsaknaden av utbytbara batteri i iPod, iPhone och samtliga unibody-modeller av Apples bärbara datorer så fortsätter försäljningen att gå i taket. Det är uppenbarligen inte något som får kunderna att vända på klacken.

Jo, jag gissar att 95% av alla datorer som säljs går i graven med samma hårdvara som de lämnade fabriken med. Och samma version av OS också. Jag tror jag läste något om det här med batterier när Apple lanserade Unibodyn där man inte kunde byta batteri själv längre. Det var något i stil med att 97% av alla datorer aldrig får nytt batteri.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-09 17:27
Ursprungligen av pmarriott:

Jo, jag gissar att 95% av alla datorer som säljs går i graven med samma hårdvara som de lämnade fabriken med. Och samma version av OS också.

95% tycker jag låter lite väl högt mer än 5% har säkert uppgraderat minnet och OSet uppdaterar nog en majoritet av användarna tror jag.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-09 18:05

NJa, tänk på att vi här på "forumen" är en försvinnande liten del av användarbasen. Skulle tro att den siffran säkert kan gälla och att det är ett "fåtal" aktiva/medvetna/intresserade/kunniga användare som uppdaterar sina datorer och system. "Den stora massan" köper ny dator vart tredje år/vid behov och skiter i om man kan eller inte kan uppdatera något i systemet. Sen att de kanske kunnat förlänga livet på datorn ett eller två år genom att byta HDD/RAM vet de varken något om eller bryr sig om. De går in på MM/SIBA och tar en ny dator med sig under armen.

Detta gäller både företag och privatpersoner.

På min hustrus jobb uppdateras aldrig OS utom i samband med byte av dator. Samma gäller alla mina kollegor utom en. Både privat och på jobbet. Faktum är att jag känner ingen privat som någonsin har uppdaterat vare sig mjuk- eller hårdvara. Man byter dator och får därmed ett nyare OS.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-09 18:23
Ursprungligen av pmarriott:

Faktum är att jag känner ingen privat som någonsin har uppdaterat vare sig mjuk- eller hårdvara.

Har du verkligen frågat alla du känner? För det där låter ju otroligt år 2012.

De är säkert många äldre som kanske struntar i att uppdaterar sina datorer i samma utsträckning som yngre. För jag känner många som uppdaterar löpande sina datorer. Dessutom så uppdateras inte alla sina datorer (köper ny) var 3 år, utan många håller sina datorer i 5 år eller mer beroende vad man använder datorn till och om datorn håller. Jag själv brukar ha datorer i 3 år som primär dator sedan 3 år till som sekundär dator, totalt 6 år.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-09 20:15

Visst är det så, men jag tror ändå "att vi som uppgraderar" är totalt sett en väldigt liten del av konsumenterna. Sen att vi "som gör det" lägger stora pengar på det är en helt annan femma, det finns uppenbarligen en stor marknad för detta...

Jag känner väldigt många som aldrig uppdaterar OS:et heller, knappt ens säkerhetsuppdateringarna i Programuppdatering. Man kan nog behöva påminna sig lite då och då om att majoriteten av befolkningen faktiskt inte är teknikintresserade män i 30-årsåldern.

Jag tycker det är talande att de nya Macarna saknar uppgraderbart minne och uppdaterar OS:et av sig själva. Tvärtemot vad en del mer konspiratoriskt lagda verkar tro, så skulle jag hävda att det är en ganska logisk anpassning till verkligheten.

Bevaka tråden