Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa lösa, svenska tangenter?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Vet att frågan ställts några gånger, men trådarna är utdaterade/har massa irrelevant information. Jag vet att det finns clearpads/klistermärken men det är inte det jag söker så slipper vi diskutera det. Köpt en MBP Retina från USA med spanskt tangentbord och vill alltså byta ut de felande tangenterna. Hittar inga svenska knappar, bara amerikanska, på t ex Ebay och liknande.

Tack på förhand!

Hej och välkommen hit!

Svårt att svara på. Hitta en skrotad dator att flytta tangenterna från, köpa ett nytt topcase (alldeles för dyrt), hitta på eBay om man har tur. Tror inte du kan köpa från AASP, gick inte att beställa på min tid i alla fall. Men slå en signal till en serviceverkstad och fråga.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-06-20 11:38

Om jag inte är helt fel ute så innebär operationen att du får riva ner hela datorn för att byta tangenter. Förutsatt att tangenterna fortfarande har samma formfaktor på de äldre MBP kan det ju gå att slakta en begagnad. Dock är väl inte den fysiska layouten exakt densamma mellan olika teckenuppsättningar så alla knappar kan du inte byta ut.

Men varför köpa en dator med ett tangentbord som du inte vill ha? Att byta innebär i normala fall att man måste byta hela skalen vilket blir dyrare än att köpa datorn i Sverige från första början. Gör du det själv så kan du dessutom räkna med att din garanti på datorn är förbrukad OM något skulle hända med den även om det är orelaterat till byte av tangenter.

Ursprungligen av mattem:

Om jag inte är helt fel ute så innebär operationen att du får riva ner hela datorn för att byta tangenter. Förutsatt att tangenterna fortfarande har samma formfaktor på de äldre MBP kan det ju gå att slakta en begagnad. Dock är väl inte den fysiska layouten exakt densamma mellan olika teckenuppsättningar så alla knappar kan du inte byta ut.

Men varför köpa en dator med ett tangentbord som du inte vill ha? Att byta innebär i normala fall att man måste byta hela skalen vilket blir dyrare än att köpa datorn i Sverige från första början. Gör du det själv så kan du dessutom räkna med att din garanti på datorn är förbrukad OM något skulle hända med den även om det är orelaterat till byte av tangenter.

Därför att det skiljer 7000-10000 på en MBPR med 16 GB minne och 768 GB SSD i USA jämfört med Sverige. Man kan inte beställa dem med Svenskt där. Iaf inte online.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-06-20 13:00

Har Apple tappat kontrollen? Man har ju haft samma priser i hela världen, före moms. Har dom ändrat sig eller är jag felunderrättad?

Ursprungligen av Stig R:

Har Apple tappat kontrollen? Man har ju haft samma priser i hela världen, före moms. Har dom ändrat sig eller är jag felunderrättad?

Kolla själv. Det har alltid varit billigare i US. De verkar ha kört med omräkningskursen 1 $= 10 SEK när de satte de svenska priserna. iPad etc har ju alltid varit billigare där. En iPad 2 16 GB WiFi kostar just nu 399$ + moms. Beroende på var du köper den sparar du upp till 700:-.

Ursprungligen av Stig R:

Har Apple tappat kontrollen? Man har ju haft samma priser i hela världen, före moms. Har dom ändrat sig eller är jag felunderrättad?

Såg denna länk angående priser på iPad runt om i världen nyligen - tänkte att den kunde passa här:

Priser på iPad runt om i världen – iPad Index - PriceRunners internationella prisstudie

Det skiljer sig alltså ganska rejält.

Sedan tillkommer någon procent tull och 25% moms när du tar in datorn i landet och då är vi på samma nivå som att köpa datorn här hemma.

Ursprungligen av hummel:

Sedan tillkommer någon procent tull och 25% moms när du tar in datorn i landet och då är vi på samma nivå som att köpa datorn här hemma.

Är inte helt hundra på att det alltid gäller. Ponera att du tillbringar 3 veckor på tjänsteresa i USA och din laptop blir träffad av nedfallande skrot från en misslyckad raketuppskjutning. Du köper en ny MBPR för 2500 $. Denna använder du i ditt arbete redan där och du bär med den hem som ditt personliga arbetsredskap. Jag misstänker att tullen inte skulle ha några synpunkter på det.

Tror jag dom har om du är ärlig och berättar vad du tar med dig hem. Importerar ditt företag datorn ska väl alla avgifter betalas?

Ursprungligen av hummel:

Tror jag dom har om du är ärlig och berättar vad du tar med dig hem. Importerar ditt företag datorn ska väl alla avgifter betalas?

Det beror på när det är arbetsredskap. Ponera att du är servicetekniker och ska åka utanför EU och reparera en maskin. Vissa länder kräver en detaljerad lista på verktygen för att de ska gå utan tull etc. Andra är lite mindre nitiska. Jag menar i detta fallet att du har med dig 1 st laptop ut, och 1 st laptop hem. Summa +/-0 laptops netto.

Ska åka till USA i slutet av Sept och är på väg att beställa en MBP Retina men vill innan det bara kolla möjligheten att byta tangenter. Har en femåring som spelar lite spel typ "Kalle Kunskap" så det skulle vara lysande om det gick att få till ett Svenskt Tangentbord. Jag har fn en MBP Unibody fr 2009 som jag gärna tar de aktuella tangenterna ifrån. Någon som har svar på följande frågor:
1. Vilket tangentbord ska man i så fall köpa som har samma layout som det svenska - förstod det som att Franska/Spanska tangentbordet i grunden har samma layout?
2. Går det att byta enstaka tangenter utan att öppna upp hela datorn?
3. Om man måste öppna upp den, hur stor operation är det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-06 20:41

Jag tvivlar på att tangenter/tangentbord från en MBP 2009 passar....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-08 09:16

många faktafel i denna tråd..
jag har undersökt detta noga då en äcklig katt förstörde några av mina tangenter.

man behöver inte "riva" ner en MBP för att byta tangenter. det "pluppar" rakt av om man bänder försiktigt.

vissa serviceverkstäder säljer faktiskt lösa tangenter (inga namn nämns, vet inte om de egentligen får det) ring runt och kolla. jag har fått priser på ca 100kr +moms/tangent

bra översikt över skillnaden mellan olika tangentbord: How to identify keyboard localizations
tänk på att US-keyboard inte har samma Enter-knapp som de flesta andra västerländska + ytterligare en tangent istället,

det fysiska fästet på tangenterna skiljer sig stort mellan olika MBP modeller. enda sättet att veta vilken du har är att titta under en tangent. rMBP (kanske även nya "vanliga MBP) har ett nytt fäste som skiljer sig från tidigare MBP.
här är några exempel på olika fästen:
TheBookYard : Replacement Apple Key Caps

ett kasserat MBP top case med rätt fästen borde bli billigare än att köpa lösa tangenter.
enligt alla sökningar på MacRumors så går det inte att beställa (absolut inte online) en MBP med Svenskt tangentbord i USA. Kanske om man ringer Apple Store och lyckas smöra någon sales rep.

självklart ska tull+moms betalas i Sverige även om du köper en ny MBP för att "ersätta" din gamla.
sedan att tullen får svårt att bevisa att du inte hade med dig en

Och vill man ha en European ISO-layout (79 tangenters keyboard istället för US 78 tangenters) så kan man beställa Spanish Western eller French, och sedan alltså byta några tangenter, så kommer man hyffsat nära det Svenska bordet...

Börjar tänka att det nog är värt några genomskinliga klisterlappar på ett 10-tal tangenter om man köper en MBP retina 16GB RAM 512GB SSD för 21500kr snarare än ca.30000kr i Sverige. Kolla bla dessa genomskinliga tangenter.

Sedan kan man köpa de flesta tangenter på the Bookyard för några hundringar, dock inte "ÅÄÖ", men som sagt, kanske kan vara värt ca.8000kr.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 05:58

Köp ett svenskt Apple tangentbord istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-13 11:45
Ursprungligen av alamode:

Köp ett svenskt Apple tangentbord istället.

Där satt den!
Enklaste och billigaste lösningen - runt 500 spänn.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2012-09-20 11:54

Jag kan inte svara 100% säkert MEN när jag skulle köpa min MBP 13" -11 så var jag i USA. På Apple store sa dom att det inte var några problem att beställa med svenskt tangentbord. Det dom tydligen gör är att beställa detta som en reservdel och byter tangentbordet gratis.
Mittt problem var att jag inte hann att vänta på detta då jag skulle resa hem. Nu ska jag över igen och försöker skapa ett behov av en MBPr 15", jag vet vilken Apple store som kommer att ligga närmast. Får se om jag orkar ringa dom innan jag åker.

Hittade även detta på ett apple´s forum:
https://discussions.apple.com/thread/4041742?start=0&tstart=0

Lycka till med ditt datorköp, håller med dig om att Apples produkter är äckligt dyra i Sverige. Köpte min Ipad i Tyskland istället.

  • Medlem
  • Boston
  • 2012-09-25 22:36

Det går absolut att köpa en MacBook med svenskt tangentbord i en Apple Store i USA, men den måste beställas och det tar ett antal dagar. Kommer inte ihåg exakt hur lång tid men jag frågade för ett drygt år sen och det skulle inte vara några problem.

Sen är det ju som nämns i tråden igen skillnad på tangentuppsättningen på svenskt och spanskt tangentbord och spanska brukar finnas i lager. Kollar man mycke' på tangentbordet när man skriver eller har barn som ska använda datorn kan det vara ett problem, men klisterlappar är ju en enkel lösning.

Ursprungligen av Gurra:

Det går absolut att köpa en MacBook med svenskt tangentbord i en Apple Store i USA, men den måste beställas och det tar ett antal dagar. Kommer inte ihåg exakt hur lång tid men jag frågade för ett drygt år sen och det skulle inte vara några problem.

Sen är det ju som nämns i tråden igen skillnad på tangentuppsättningen på svenskt och spanskt tangentbord och spanska brukar finnas i lager. Kollar man mycke' på tangentbordet när man skriver eller har barn som ska använda datorn kan det vara ett problem, men klisterlappar är ju en enkel lösning.

Höh, beställer man via telefon då?

  • Medlem
  • Boston
  • 2012-09-26 21:21
Ursprungligen av theplague:

Höh, beställer man via telefon då?

Det kan kanske fungera, men om man går in i en butik och snackar med dom kan dom beställa hem en MacBook med svenskt tangentbord åt dig. Förutsätter såklart att du stannar kvar i USA tillräckligt länge för att hinna hämta ut den.

Ah, tack för svar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-03-15 20:15

Jag lånar den här tråden, då jag har en liknande fundering.

Beställde för någon månad sedan, via Apple store, en MacBook Air 13". Den första datorn var jag tvungen att skicka tillbaka — detta pga tillverkningsfel. Men den andra versionen har fungerat utmärkt.

Har dock upptäckt att den högra alt-knappen är trasig i sitt ena plastfäste (det som sitter under på tangenten). Upptäckte det först för några dagar sedan, men när jag tänker på det har den antagligen alltid varit så. Den fungerar precis som den ska rent funktionsmässigt, förutom att den "reser" på sig i vissa lägen (detta då bara ett fäste är intakt).

Min fråga är därmed var man kan vända sig för att få tag i en ny tangent. Har kontaktat Macoteket i Uppsala, men de har ännu inte svarat (jämfört med förra vändan, när det var problem med första datorn; då svarade de inom någon timme). Jag hoppas fortfarande på att de kan hjälpa mig, men jag är samtidigt så otålig, att jag undrar om ni vet någon som säljer enstaka, svenska alt-knappar? Amerikanska verkar inte fungera, då de verkar se annorlunda ut (?). Det måste också vara en höger-variant, där symbolerna är placerade på tangentens högra sida. För det kan väl inte vara så svårt att byta ut den själv?

Jag vill med andra ord inte behöva lämna in den på service eller skicka tillbaka den till Apple, inte för en sådan här skitsak. Men det är samtidigt något jag går och stör mig på, så jag vill få det löst så snabbt som möjligt. Det bästa vore om man kunde gå in i valfri Apple store, få hjälp med att ta bort den trasiga tangenten, knäppa på en ny — klart!

Några tips?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-15 21:52

Valfri AppleStore kanske kan fixa det, men vi har bara två i Sverige...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-03-15 21:57
Ursprungligen av kenjon:

Valfri AppleStore kanske kan fixa det, men vi har bara två i Sverige...

Det tänkte jag inte ens på – trots att jag var i den i Täby bara för en vecka sen! Ska man ringa dem och fråga, bokar man service-tid eller hur kan det tänkas fungera?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-15 22:02

Japp ring och prata med dem först, boka tid hos en Genius.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2013-05-25 14:39
Ursprungligen av Pimmp:

Jag kan inte svara 100% säkert MEN när jag skulle köpa min MBP 13" -11 så var jag i USA. På Apple store sa dom att det inte var några problem att beställa med svenskt tangentbord. Det dom tydligen gör är att beställa detta som en reservdel och byter tangentbordet gratis.
Mittt problem var att jag inte hann att vänta på detta då jag skulle resa hem. Nu ska jag över igen och försöker skapa ett behov av en MBPr 15", jag vet vilken Apple store som kommer att ligga närmast. Får se om jag orkar ringa dom innan jag åker.

Hittade även detta på ett apple´s forum:
https://discussions.apple.com/thread/4041742?start=0&tstart=0

Lycka till med ditt datorköp, håller med dig om att Apples produkter är äckligt dyra i Sverige. Köpte min Ipad i Tyskland istället.

Lite återföring. Har varit över till USA 3 ggr i år och frågat på 5 olika Apple stores. Det går numera inte att beställa laptops med svenskt tangentbord
Däremot köpte min polare en ny Imac 27" extra allt samt en ny iPad och sparade ca 9000:- (sales tax=0%) jämfört med Svedala.

Svårt att ta med en 27-tummare i handbagaget lite diskret då där...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-27 06:42

Här kan man köpa lösa tangenter till MacBook m m. Det verkar dock vara förkylt med just svenska tangenter som Å, Ä och Ö.

http://www.welovekeys.com/replacement_key/mac...

Bevaka tråden