Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pages och .doc?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-06-20 13:48

Skaffade en MacBook Pro och insåg att word och excel inte funkade i den här datorn(hade en PowerBook förut). Fick tips om att Pages skulle vara ett lika bra program som word och skaffade det. Nu inser jag, men jag är inte förvånad, att Pages inte kan spara filer som går att läsas av PC:ar. Eller har jag fel?

Jag tror jag måste köpa ny version av word och excel. Kostar 1000kr om jag inte minns fel. Trist utlägg nu i semestertider.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-20 13:55

Jag använder själv endast senaste Word. Men jag är ganska säker att Pages ska kunna exportera kompatibla word-dokument.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-06-20 13:56

Jodå... kolla under rubriken exportera.

Men det är sant att Pages, Keynote, Numbers inte kan spara direkt i MS-format, men det tror jag inget annat program än just MS egna program heller gör.

Annars har du LibreOffice, helt gratis och helt OK programsvit. Kör både Pages/Libre just nu och utvärderar vilket som kommer att användas för att skriva C-uppsatsen nästa år...

Ursprungligen av KOL:

Skaffade en MacBook Pro och insåg att word och excel inte funkade i den här datorn(hade en PowerBook förut)...

Självklart fungerar Word och Excel i en MacBook Pro. Om man har en tillräckligt ny version av programmen.

Ursprungligen av KOL:

...Nu inser jag, men jag är inte förvånad, att Pages inte kan spara filer som går att läsas av PC:ar. Eller har jag fel?

Jodå, Pages kan både läsa och skriva filer i Word-format.

"...Pages makes it simple to share your documents with colleagues and friends. You can open Microsoft Word files in Pages and save your Pages documents as Word files..." (Apple - iWork - Pages - Create beautiful documents in minutes.)

Word-filerna som Pages skapar är kanske inte 100% kompatibla, men i de allra flesta fall ska det funka.

Ursprungligen av KOL:

...Jag tror jag måste köpa ny version av word och excel. Kostar 1000kr om jag inte minns fel...

799 kr är lägsta priset just nu, enligt Prisjakt.

Microsoft Office Mac 2011 Home & Student Nord - Kontorsprogram - Hitta lägsta pris, omdömen och information

  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-06-20 13:57

Tack så väldigt! Hoppas ni får en riktigt bra midsommar:cool:.

Ja du har fel!

Arkiv -> Exportera -> Word

eller (från Hjälp-menyn i Pages)

Så här sparar du ett dokument så att det går att använda med iWork ’08 eller Microsoft Word:

  • Välj Arkiv > Spara som eller välj Arkiv > Spara.

  • Ange ett nytt namn för dokumentet i fältet Spara som.

  • Välj var du vill spara dokumentet.

  • Markera ”Spara kopia som” och välj iWork ’08 eller Word-dokument från popupmenyn.

  • Klicka på Spara.

Tillägg: Ja här hinner visst andra före när tabben är öppen för länge...

Senast redigerat 2012-06-20 14:13
1
Bevaka tråden