Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle du betala för att:

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-06-20 11:39

komma in på ICA, Konsum... eller vilken affär som helst och sedan när du ska betala för dina varor även måste betala en avgift till kassören/kassörskan?

Känns lite så tycker jag med alla jävla upplägningskostnader / avi-avgifter (även om elekroniskt) etc.

Betala för att man betalar typ... ungefär som bensin-skatt på skatt på skatt...

Dessa avgifter borde väl vara inbakade i priset precis som ICA och dom andra kan göra?

Falsk marknadsföring och missledande prisbild är vad det är... och då har jag inte ens nämnt resebolagen... visst ja, det gjorde jag ju nu... snacka om att missleda med billigt som i slutändan inte blir så billigt... slutligen...

Är det så jädra fel att vara ärlig om slut-priser i denna värld?

Senast redigerat 2012-06-20 12:48
  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-06-20 12:12

Ja, de kan lika gärna baka in kostnaden så att man som konsument slipper se den.

Lika tokigt som att banker/post tar betalt för betalningar/lösa in avier, heltokigt, det är ju deras förbannade uppgift att göra det, kan ju inte gå till frisören med det direkt...

Om nu företagen tycker det är så betungande att fakturera för att få in sina pengar får de väl sluta sälja mot faktura, dvs ha direktbetalning eller helt enkelt lägga ner sin verksamhet tycker jag...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-20 13:46
Ursprungligen av mattem:

Lika tokigt som att banker/post tar betalt för betalningar/lösa in avier, heltokigt...

Det där är ett fenomen som jag har protesterat emot och ifrågasatt i många år. När t.ex. ett försäkringsbolag ska skicka pengar till mig för en skada eller återbetalning på en premie så är det ju DOM som nyttjar postens/bankens tjänster. Dom nyttjar ju tjänsten för att slippa åka hem till mig med kontanter i handen och ringa på dörren. Således är det dom som ska betala avgifterna. Vansinnigt att JAG ska behöva betala för det!

PS. Jag tycker alltså att det är ok att bank/post tar betalt för tjänsten men det är rätt part som ska betala för den. DS

Vi införde under en period en faktureringsavgift, men en hel del av våra kunder kontrade då med att dra av motsvarande i "betalningsavgift".

  • Avstängd
  • 2012-06-20 12:52
Ursprungligen av pmarriott:

Vi införde under en period en faktureringsavgift, men en hel del av våra kunder kontrade då med att dra av motsvarande i "betalningsavgift".

Gillas skarpt... tyvärr låter inte betalnings-summan sig ändras alltid :-/

Ursprungligen av pmarriott:

Vi införde under en period en faktureringsavgift, men en hel del av våra kunder kontrade då med att dra av motsvarande i "betalningsavgift".

Finaste jag läst i år.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 23:36

pmarriott skrev:
Vi införde under en period en faktureringsavgift, men en hel del av våra kunder kontrade då med att dra av motsvarande i "betalningsavgift".

Ursprungligen av eskimo:

Finaste jag läst i år.

Försökte jag med, efter jag läst det där, på mitt billån som dom vill ha 60 kr per faktura för...
Men se det gick inte alls, fick en ny faktura på dom 60 spännen + 60 spänn i faktura avgift igen... ett argt samtal medförde att jag bara måste betala 60:- plus att jag begärde att få betala via autogiro á 20 kr per faktura... suck

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-20 12:21
Ursprungligen av LaHe:

Känns lite så tycker jag med alla jävla upplägningskostnader / avi-avgifter (även om elekroniskt) etc.

Betala direkt med kort istället för faktura/avbetalning så slipper du extra avgifter.

Ursprungligen av Mija:

Betala direkt med kort istället för faktura/avbetalning så slipper du extra avgifter.

Det är ju inte alltid man kan det. Det är inte som England där du kan betala med kort på loppmarknaden. Redan för 10 år sedan blev en släkting snopen när han blev tagen för fortkörning utanför Manchester och tänkte slippa undan pga inga kontanter. Polisen log och halade fram en kortterminal.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-20 12:32
Ursprungligen av pmarriott:

Det är ju inte alltid man kan det. Det är inte som England där du kan betala med kort på loppmarknaden. Redan för 10 år sedan blev en släkting snopen när han blev tagen för fortkörning utanför Manchester och tänkte slippa undan pga inga kontanter. Polisen log och halade fram en kortterminal.

Finns det verkligen webshoppar som bara erbjuder betalning med faktura/avbetalning och extra avgifter? Det har jag aldrig råkat ut för. I sämsta fall brukar dom ha möjlighet till förskottsbetalning med banköverföring.

Eller ännu värre finns det verkligen ICA och Konsum som LaHe skriver om, som bara erbjuder faktura/avbetalning? Inga kort eller kontanter? Det är ju sjukt. För LaHe sitter väl inte och hittar på?

Ursprungligen av Mija:

Finns det verkligen webshoppar som bara erbjuder betalning med faktura/avbetalning och extra avgifter? Det har jag aldrig råkat ut för. I sämsta fall brukar dom ha möjlighet till förskottsbetalning med banköverföring.

Eller ännu värre finns det verkligen ICA och Konsum som LaHe skriver om, som bara erbjuder faktura/avbetalning? Inga kort eller kontanter? Det är ju sjukt. För LaHe sitter väl inte och hittar på?

Jag menar inte bara internetbutiker. Jag tänker på att kunna betala TV-licensen, banklånet, elräkningen etc med kort istället för faktura.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-20 12:45
Ursprungligen av pmarriott:

Jag menar inte bara internetbutiker. Jag tänker på att kunna betala TV-licensen, banklånet, elräkningen etc med kort istället för faktura.

E-faktura och autogiro, erbjuder inte din bank detta? Menar du att du cyklar iväg till Radiotjänst och försöker betala din tv-licens med kort? Det här är ju jättetokigt.

(jag har inte ens tv så jag visste inte att det går att ta sig till Radiotjänst och betala med kort eftersom jag aldrig sett deras fakturor)

  • Avstängd
  • 2012-06-20 12:49
Ursprungligen av Mija:

E-faktura och autogiro, erbjuder inte din bank detta? Menar du att du cyklar iväg till Radiotjänst och försöker betala din tv-licens med kort? Det här är ju jättetokigt.

(jag har inte ens tv så jag visste inte att det går att ta sig till Radiotjänst och betala med kort eftersom jag aldrig sett deras fakturor)

Vissa e-fakturor kostar inget extra... andra kostar en faktura-avgift lik förbannat...

Ursprungligen av Mija:

E-faktura och autogiro, erbjuder inte din bank detta? Menar du att du cyklar iväg till Radiotjänst och försöker betala din tv-licens med kort? Det här är ju jättetokigt.

Var inte löjlig. Det finns gott om företag som inte erbjuder e-faktura/autogiro utan bara på papper och i många fall med fakturerings-/aviavgift. Vi blir ofta på jobbet uppringda från kunder i England som vill betala sin faktura med kreditkort över telefon.
Jag har i en annan tråd tagit upp problemet med e-faktura och det är att man idag inte kan ha en hushållsgemensam "inkorg" för e-fakturor. Jag och min fru har gemensam ekonomi och gemensamma konton, men e-fakturor som är adresserade till henne kan jag inte se när jag loggar in på banken och vice versa. Eftersom vi, i likhet med de flesta familjer, har en person som sköter ekonomin (jag) så är det ganska smidigt om även hennes fakturor dyker upp när jag loggar in, annars måste jag ju logga in 2 ggr för att köra även hennes.
Autogiro tycker jag inte om på rörliga kostnader. Tänk om någon skimmar mitt Eurocard och det går på autogiro och jag inte hinner stoppa autogirot innan pengarna flyger iväg? Sånt löser sig så klart, men jag har drabbats förr av liknande och det är inte så kul att stå mitt i vardagen med tömda konton i några dagar medan banken undersöker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 13:53
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har i en annan tråd tagit upp problemet med e-faktura och det är att man idag inte kan ha en hushållsgemensam "inkorg" för e-fakturor. Jag och min fru har gemensam ekonomi och gemensamma konton, men e-fakturor som är adresserade till henne kan jag inte se när jag loggar in på banken och vice versa. Eftersom vi, i likhet med de flesta familjer, har en person som sköter ekonomin (jag) så är det ganska smidigt om även hennes fakturor dyker upp när jag loggar in, annars måste jag ju logga in 2 ggr för att köra även hennes.

Håller med Dig pmarriott!
Att mottagaren av E-fakturan i de flesta fall just är den som står på abonnemanget eller tjänsten som fakturan avser och detta styrs/bestäms från just det fakturerande företaget. Det finns undantag, såsom Skellefteåkraft (i mitt fall) som kan skicka E-faktura till annan mottagare än abonnenten.

Smidigast vore att (som du är inne på) ger samtliga kontohavare tillgång till samtliga E-fakturor som inkommer till kontot ifråga, oavsett vem av kontohavarna fakturorna är utställda till!!

Om sedan banken kunde skicka ett meddelande om att en ny E-faktura inkommit, så vore det ännu bättre!!

Senast redigerat 2012-06-21 22:37
  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-20 17:15
Ursprungligen av Mija:

E-faktura och autogiro, erbjuder inte din bank detta? Menar du att du cyklar iväg till Radiotjänst och försöker betala din tv-licens med kort? Det här är ju jättetokigt.

(jag har inte ens tv så jag visste inte att det går att ta sig till Radiotjänst och betala med kort eftersom jag aldrig sett deras fakturor)

Radiotjänst har sitt kontor i Kiruna.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-20 18:49
Ursprungligen av Konrad:

Radiotjänst har sitt kontor i Kiruna.

Då blir det bra cykelmotion.

  • Avstängd
  • 2012-06-20 12:59

Detta med avgifter hit och dit började så smått när ordbehandlaren gjorde sitt intåg och ganska snart därefter datorn på företagen... då upptäckte cheferna att dom också ville plita på den och sålunda sparka ut sekreterarna, med ett bedrövligt resultat åt alla håll och kanter, och så upptäcktes vad mycke pengar dessa profana typer satt och slösa bort med att inte "kunna" (bra mycket mer än vad en sekreterare kosta i lön) och då med sina höga löner måste dom ju få tillbaka dom bortslösade stålarna och så kom den lysande ideen med att betala för att få bli kund (upplägnings-avgift) och att betala för att betala (faktura-avgift)... häpp!

  • Avstängd
  • 2012-06-20 12:45
Ursprungligen av Mija:

Betala direkt med kort istället för faktura/avbetalning så slipper du extra avgifter.

Vissa saker låter sig icke betalas med kort eller dyl

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-20 12:48
Ursprungligen av LaHe:

Vissa saker låter sig icke betalas med kort eller dyl

Vilken ICA och Konsum är det du talar om då?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-20 12:51
Ursprungligen av Mija:

Vilken ICA och Konsum är det du talar om då?

Vad mumlar du om? Vi pratar inte om ICA och Konsum, vi pratar rent generellt om dolda avgifter som vissa företag lägger på för att priset ska framstå som lägre vid första anblicken.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-20 12:54
Ursprungligen av Vassius:

Vad mumlar du om? Vi pratar inte om ICA och Konsum, vi pratar rent generellt om dolda avgifter som vissa företag lägger på för att priset ska framstå som lägre vid första anblicken.

ICA och Konsum anges som exempel i första inlägget från LaHe. Mitt tips är att sluta köpa av dom som lägger på extra avgifter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-20 12:56
Ursprungligen av Mija:

ICA och Konsum anges som exempel i första inlägget från LaHe. Mitt tips är att sluta köpa av dom som lägger på extra avgifter.

Läs första inlägget igen, du verkar ha missuppfattat jämförelsen med ICA och Konsum totalt.

  • Avstängd
  • 2012-06-20 12:51
Ursprungligen av Mija:

Vilken ICA och Konsum är det du talar om då?

Ta det inte för bokstavligt med ICA mm, var bara en inledningsfras... köp något på avbetalning typ får du se i någon annan affär...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-20 12:38

Jag köpte nyligen en flygbiljett på sas.se. När jag valde avgång stod ett totalpris som de betonade var inklusive skatter och avgifter. Men när det var dags att hala fram kreditkortet så hade det minsann tillkommit en avgift på ytterligare 50:- eller så. Inte mycket pengar att bråka om, men det känns ändå jäkligt sniket.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-20 12:47

För att inte tala om digital-tv-leverantörernas korkade "kortavgift" eller "krypteringsavgift" som tillkommer oavsett vad man köper. Om det inte går att välja bort en viss tjänst eller avgift så borde den vara inbakad i priset så man vet från början vad slutnotan hamnar på. Tyvärr krävs det nog lagstiftning för att få leverantörer att göra så, för ingen lär ju vilja vara först med att införa det och därmed vara till synes dyrare än konkurrenterna.

  • Avstängd
  • 2012-06-20 13:28
Ursprungligen av Vassius:

För att inte tala om digital-tv-leverantörernas korkade "kortavgift" eller "krypteringsavgift" som tillkommer oavsett vad man köper. Om det inte går att välja bort en viss tjänst eller avgift så borde den vara inbakad i priset så man vet från början vad slutnotan hamnar på. Tyvärr krävs det nog lagstiftning för att få leverantörer att göra så, för ingen lär ju vilja vara först med att införa det och därmed vara till synes dyrare än konkurrenterna.

Konstiga är att när jag var ung fanns det inga extra-avgifter typ dessa, internet och e-faktura fanns inte då, men som kom och skulle förenkla och göra sånt billigare... pytsan... postgiro var gratis, man fick ränta på sina pengar på banken och kosta inget att betala räkningar där... det enda som va, va ju räntekostnader på lån, men som sagt... det var då det...

En sak som jag måste kasta in i den här tråden är när jag hade rörmokare hemma för något år sedan. De var här i 15 minuter och sedan fick jag en faktura på 45 minuters arbete. Jag reagerade så klart och fick detta svaret:

"när det gäller fakturerad tid så är det inte bara tiden vi är och byter patronen
ni får även betala för den tidsåtgång som går åt för undersöka beredarens patron typ
och tiden som går åt för att beställa ny samt att skriva sin order efter avslutat arbete
och montören har gjort mer en ett besök som du säkert förstår så måste du betala
för förbrukad tid för detta uppdrag"

Så när du kommer till kassan på ICA/Coop nästa gång och ska köpa mjölk för 8,95 så lägger de på 5:- för tiden det tog att inventera lagret för att se hur mycket mjölk de skulle beställa hem, samt tiden det tog att beställa den och tillråga på allt vill de ha betalt för att räkna ut hur mycket den skulle kosta.

Givetvis måste en verksamhet gå ihop ekonomiskt, men när man sätter pris på en vara så får man ju faktiskt lägga in dessa kostnader i marginalen på varan.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-06-20 14:57

En bra poäng... men det bästa vore kanske att speca tiden i en separat post istället. Om man la på x procent direkt på timavgiften så skulle ju de som nyttjar hantverkaren några hundra timmar få betala väldigt mycket mer. Medan du skulle betala väldigt lite. I slutändan skulle hantverkaren troligen vara den som tjänar på det upplägget.

Ursprungligen av pmarriott:

En sak som jag måste kasta in i den här tråden är när jag hade rörmokare hemma för något år sedan. De var här i 15 minuter och sedan fick jag en faktura på 45 minuters arbete. Jag reagerade så klart och fick detta svaret:

"när det gäller fakturerad tid så är det inte bara tiden vi är och byter patronen
ni får även betala för den tidsåtgång som går åt för undersöka beredarens patron typ
och tiden som går åt för att beställa ny samt att skriva sin order efter avslutat arbete
och montören har gjort mer en ett besök som du säkert förstår så måste du betala
för förbrukad tid för detta uppdrag"

Så när du kommer till kassan på ICA/Coop nästa gång och ska köpa mjölk för 8,95 så lägger de på 5:- för tiden det tog att inventera lagret för att se hur mycket mjölk de skulle beställa hem, samt tiden det tog att beställa den och tillråga på allt vill de ha betalt för att räkna ut hur mycket den skulle kosta.

Givetvis måste en verksamhet gå ihop ekonomiskt, men när man sätter pris på en vara så får man ju faktiskt lägga in dessa kostnader i marginalen på varan.

Ursprungligen av andas:

En bra poäng... men det bästa vore kanske att speca tiden i en separat post istället. Om man la på x procent direkt på timavgiften så skulle ju de som nyttjar hantverkaren några hundra timmar få betala väldigt mycket mer. Medan du skulle betala väldigt lite. I slutändan skulle hantverkaren troligen vara den som tjänar på det upplägget.

Som kund blir jag lite provocerad. Ungefär som en gång när jag lämnade in bilen för en stor service för 7000:- och de ville ha 120:- extra för att smörja upp elantennen. Då tycker jag det är bättre att ta 7120:- för servicen.

Bevaka tråden