Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft tar upp kampen mot iPad med Surface

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-19 07:34

Bara demo-trollet slutar att visa upp sitt (fula?) tryne... Fast det lövtunna SmartCover-tangentbordet var ju inte tokigt.

Det hela andas desperation tycker jag.
Sedan tycker jag de går halvvägs. Det är varken en platta eller en dator utan en försök att göra något mittemellan. Tangentbordet var snyggt men å andra sidan... har jag en platta kan jag skriva direkt på den (om det funkar vill säga ).
Den har säkert en marknad om än liten. Det är inte längre hårdvaran som är viktig det är eko-systemet runt den som är avgörande.
Apple och Android har redan låst in sina kunder genom att de köpt sig fulla av appar på deras respektive affärer.
Så att komma nu med en ny produkt är vågat och kommer bli tufft.

Snyggt min semi-långa kommentar försvann.

Nej, din kommentar försvann inte, det bara är lite buggit med cachningen av kommentarer i CMS-delen.

Två lite roliga saker från presentationen:

1) Ballmer:

2) Wil Shipley: Maybe, if you’re not announcing a price or a ship date, don’t call your thing “Vapor.”

Citerar Steve Jobs: "they still dont get it"

Den ger intrycket av tung o klumpig o musikvalet i videon hjälper inte tillatt påvisa ngt annat än just det.

I mina ögon säger videon:
"its rugged, its heavy..." den ser tjock ut, ser faktiskt tjockare ut än ursprungsipad'en

Sedan har vi det där extremt fula gränssnittet

Det tunna tangentbordet är iofs coolt men för att kunna använda det krävs väl ett jämt underlag. Om det hade varit möjligt att sätta plattan på en yta o ha tangentbordet i knät kan man ju tycka att de borde ha visat det...men å andra sidan är det ju Microsloth vi snackar om dvs en salig röra av ihopkokade ideer körda i en mixer o instoppade i ett konservativt fodral...

Tangentbordet i skyddet var grymt läckert tycker jag.

Hade Apple presenterat samma sak hade många personer blivit så imponerade att dessa troligtvis svimmat.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-06-19 08:47
Ursprungligen av keptang:

Hade Apple presenterat samma sak hade många personer blivit så imponerade att dessa troligtvis svimmat.

Otroligt tråkig kommentar. Som man ser ofta som svar nu för tiden när någon inte tycker om något som utger sig för att bräcka något som Apple har. Själv är jag inte impad för jag förstår inte vitsen med ett fysiskt tangentbord till iPad heller.

Tror absolut inte på att dom dessutom delar upp den i två olika OS.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-19 09:07
Ursprungligen av keptang:

Hade Apple presenterat samma sak hade många personer blivit så imponerade att dessa troligtvis svimmat.

Stämmer kanske till viss del, men det verkar finnas bra anledningar till varför Apple inte gjort ett sådant tangentbordsskydd.

Det är en laptop.

Microsoft försöker utmana Ipad | Digitalt | SvD det är faktiskt lite roligt. Jag vet att Jobs var med om liknande grejer, men man kan aldrig få nog av sånt här

Ursprungligen av MatsOlov:

Otroligt tråkig kommentar. Som man ser ofta som svar nu för tiden när någon inte tycker om något som utger sig för att bräcka något som Apple har. Själv är jag inte impad för jag förstår inte vitsen med ett fysiskt tangentbord till iPad heller.

Tror absolut inte på att dom dessutom delar upp den i två olika OS.

Tråkig och tråkig, det är nog sant, se hur reaktionen blev på SmartCover. Många vill ha fysiskt tangentbord till sin iPad, se bara trådarna om det här på forumet, så visst finns ett behov.

Jag vill inte ha det.

Ursprungligen av Gordy:

Stämmer kanske till viss del, men det verkar finnas bra anledningar till varför Apple inte gjort ett sådant tangentbordsskydd.

Det gör det säkert.

Jag har bara sett reklamen på deras sida och jag gillar vad jag ser. Designen ser mycket bra ut och tangentbordet i vitt, nam nam!
Men…är det en surfplatta eller en bärbar dator? Vad är det?

Undrar hur batteritiden och värmeutvecklingen blir på en Core i5 processor.

Ursprungligen av _Henrik_:

Undrar hur batteritiden och värmeutvecklingen blir på en Core i5 processor.

Som på en MacBook Air antagligen.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Som på en MacBook Air antagligen.

Vilket ju skulle vara rätt dåligt för en tablet. En av grejerna med iPaden är ju att man inte behöver springa omkring och leta eluttag hela tiden.

Ursprungligen av _Henrik_:

Vilket ju skulle vara rätt dåligt för en tablet. En av grejerna med iPaden är ju att man inte behöver springa omkring och leta eluttag hela tiden.

Fast det viktigaste är nog att man har batteritid som räcker över en dag, och skälet till att batteriet räcker så långt på en platta är ju att plattor i regel gör mycket mindre, så i den mån man bara använder MS platta som en ren surfplatta så lär batteritiden bli bättre, särskilt som Metro av allt vi vet ett jäkligt resurssnålt. Använder man den som en laptop, dvs. för att göra laptopgrejer är kanske referensramarna snarare batteritiden för en laptop.

Jag tror faktiskt att Microsoft har möjlighet att lyckas hyfsat med dessa. Det är ingen "iPad-dödare" men marknaden växer och har rum för fler än en produkt.

Det finns dock två varningsflaggor kring Surface och det är att Microsoft varken ville ange pris eller batteritid. Om priset hade varit attraktivt, nog hade de väl gärna sagt så? Detsamma för batteritiden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-19 12:24
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror faktiskt att Microsoft har möjlighet att lyckas hyfsat med dessa. Det är ingen "iPad-dödare" men marknaden växer och har rum för fler än en produkt.

Det finns dock två varningsflaggor kring Surface och det är att Microsoft varken ville ange pris eller batteritid. Om priset hade varit attraktivt, nog hade de väl gärna sagt så? Detsamma för batteritiden.

Jag tror som du Adrian, det känns som om de faktiskt kan lyckas lite med denna. Hur som är det alltid nyttigt med konkurrens, hittills har det ju inte varit mycket med den varan.

Ursprungligen av zinned:

Jag tror som du Adrian, det känns som om de faktiskt kan lyckas lite med denna. Hur som är det alltid nyttigt med konkurrens, hittills har det ju inte varit mycket med den varan.

Ja verkligen. Om det är något företag som tål konkurrens så är det Apple och det gagnar bara oss kunder.

Ars Technica hann få fingra lite på ARM-modellen och de var imponerande av byggkvalitén och uppmärksamheten på detaljer. Om Surface lever upp till Microsofts löften kan det bli något bra:

Citat:

Microsoft's Surface for Windows RT looks good and feels good. Does it have what it takes to take on the iPad? That's harder to say. We don't know how well the technology works in practice. Nor do we know how much the thing will cost, with Microsoft saying only that it'll be priced "competitively." But if it can deliver on its promise, Microsoft should have a winner on its hands.

Ytterst lågt av SvD att ta den vinkel på det hela. Detta är en intressant produkt och hänga upp sig på en sådan sak är bara fånigt. Jag läste om demo-problemen men valde att inte nämna dom alls.

Det påminner om Sveriges Radio som i en nyhetssändning om Steve Jobs död i höstas sa något i stil med "...Steve Jobs, vars företag Apple misslyckades med att lansera iPhone 5..."

Det är utan tvekan den minsta och "slimmaste" laptopen hittils :-). Att den är 16:9 visar att dom hänger med. Utan tangentbordet så är det en läsplatta - om den är något att ha hänger helt på hur den känns att använda...en mjukvarugrej m.a.o. - och där vet jag ingenting. Lyckas dom där - och sätter rätt pris - så kommer den att sälja hyfsat. Den har dock ett stort problem som är olösligt för MS hur än fantastisk plattan blir i övrigt: iTunes Store och AppStore saknas.

Det unika med denna mojäng är ju att MS på allvar ger sig in i hårdvarubranchen. Vi som varit med länge höjer på ögonbrynen då ju MS är ett mjukvaruföretag som aldrig tillverkat datorer. Detta är nytt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-19 14:03
Ursprungligen av Zimmerman:

Det unika med denna mojäng är ju att MS på allvar ger sig in i hårdvarubranchen. Vi som varit med länge höjer på ögonbrynen då ju MS är ett mjukvaruföretag som aldrig tillverkat datorer. Detta är nytt.

X-Box har de dock tillverkat under längre tid, undrar om MS kommer försöka köpa Nokia snart (för en spottstyver) och gå upp mot Apple på fler fronter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 14:54

Intressant att man presenterar "egen" hårdvara, vertikal integration med OS och hårdvara är ju klassisk Apple mark annars. Varför tycker man nu att det är nödvändigt att vara inne och pilla på hur utformningen ser ut istället för att bara släppa en OS disk i kartong på SIBA. Eller är detta bara en referens design? Om inte, så uppkommer ju en situation där MS konkurrerar med sina egna kunder (OEM tillverkare).

Är detta första gången någonsin som Microsoft gör en egen PC?

Ursprungligen av Fred!:

Intressant att man presenterar "egen" hårdvara, vertikal integration med OS och hårdvara är ju klassisk Apple mark annars. Varför tycker man nu att det är nödvändigt att vara inne och pilla på hur utformningen ser ut istället för att bara släppa en OS disk i kartong på SIBA. Eller är detta bara en referens design? Om inte, så uppkommer ju en situation där MS konkurrerar med sina egna kunder (OEM tillverkare).

Ja, det var ungefär vad som stod i artikeln

Troligen kände Microsoft att de inte var nöjda med vad OEM-tillverkarna åstadkommit och inför lanseringen av Windows RT och Windows 8 är bra "plattor" ett måste.

Hmmm... Hur är det egentligen, måste alla befintliga Win-program "kompileras" om för att fungera på Windows RT?
självklart är det väl så, och, hela handhavandet med touch osv...

vad jag vill komma till är; iPads megaframgång går inte att kopiera rakt av... Fråga Samsung, fråga RIM och fråga HP...
Apples iPad är ett hårdvaru OCH mjukvarukoncept som ingen slår i dagsläge, inse det!
För oss som grottar ner oss i alla fantastiska appar som finns vet skillnaden!
Det räcker inte med enstaka halvhyfsade program till Android och MS Surface, det krävs mycket mer än så...
På musiksidan har t. ex. iPad appar i absolut världsklass! Thumbjam, Xewton Music Studio, FL Studio, Nano Studio, Bestmaker 2, Propellerheads Figure, Korgs iKaossillator 2, Garageband, Sunrizer Synth, NLog Synth, Alchemy, Korgs iMS-20, AniMoog, notskriftsprogram som Notion och Symphony Pro. Det finns 100-tals till av roliga och kraftfulla program för musiker...
På grafiksidan finns dessutom många kraftfulla appar; Adobe Photoshop Touch, iPhoto, världsklass-ritprogrammet Procreate (satt en helt ny nivå på touchbaserade ritprogram - överlägset t.ex. Sketchbook Pro), Snapseed, Photoforge 2, iDraw och Inkpad (vektorbaserade ritprogram likt Illustrator), PhotoGene, Laminar, SketchClub samt Artrage... Listan kan göras lång...

skillnaden stavas - MJUKVARA...

Den ser lovande ut men jag väntar med ett slutgiltigt omdöme tills den finns

Tycker den verkar hyfsat lovande. Och det är alldeles underbart att Apple får lite mer konkurrens, så att de kan accellerera iOS-utvecklingen, t.ex. öppna upp lite för tredjepartsutvecklare inom Siri, Notifications-panelen etc. Jag fattar inte varför de inte gör det. Många av de coolaste grejerna är ju faktiskt skapade av tredjepartsutvecklare. Det är ju de som gjort Appstore och iOS så fantastiskt!

Bevaka tråden