Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro: svullet batteri och fläkt på högvarv

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-18 21:02

Hej,

För en tid sedan vägrade min MacBook Pro (Early 2008, ej unibody, med Lion) att starta. Jag trodde först att det berodde på att den var helt urladdad, men batteriet ville inte laddas överhuvudtaget. Det visade sig att batteriet (som är mindre än 2 år gammalt - original så klart) har svullnat och fungerar inte mer. Om jag försöker starta datorn med laddaren i (utan batteri) funkar det bara om jag gör följande:

- Håller power-knappen inne ca 10 sekunder (utan att ha laddaren i)
- Sätter i laddaren medan jag fortsätter att hålla knappen inne ca 10 sekunder till
- Släpper knappen och sedan ger den ett "vanligt", kort tryck

Därefter startar datorn som vanligt, men med det irriterande problem att fläktarna konstant går för högvarv. Jag har provat att starta om datorn, men problemet kvarstår.

Nu undrar jag om ni tror det hjälper att köpa ett nytt batteri till den? Med tanke på hur fläktarna uppför sig känns det ju som att det kanske inte bara är det som är problemet... Jag tar tacksamt emot all hjälp!

/query

  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-06-19 09:43
Ursprungligen av query:

Hej,

För en tid sedan vägrade min MacBook Pro (Early 2008, ej unibody, med Lion) att starta. Jag trodde först att det berodde på att den var helt urladdad, men batteriet ville inte laddas överhuvudtaget. Det visade sig att batteriet (som är mindre än 2 år gammalt - original så klart) har svullnat och fungerar inte mer. Om jag försöker starta datorn med laddaren i (utan batteri) funkar det bara om jag gör följande:

- Håller power-knappen inne ca 10 sekunder (utan att ha laddaren i)
- Sätter i laddaren medan jag fortsätter att hålla knappen inne ca 10 sekunder till
- Släpper knappen och sedan ger den ett "vanligt", kort tryck

Därefter startar datorn som vanligt, men med det irriterande problem att fläktarna konstant går för högvarv. Jag har provat att starta om datorn, men problemet kvarstår.

Nu undrar jag om ni tror det hjälper att köpa ett nytt batteri till den? Med tanke på hur fläktarna uppför sig känns det ju som att det kanske inte bara är det som är problemet... Jag tar tacksamt emot all hjälp!

/query

Detta är ett vanligt fel på den modellen. Har själv råkat ut för det. Köp nytt batteri NU, och byt innan det svullna batteriet skadar andra komponenter i datorn.
Om det hade inträffat tidigare hade du kanske kunnat få det på reklamation, skulle knappast tro det går nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 12:41

Ta kontakt med en ÅF. Det kan vara så att du har rätt till ett nytt batteri som sagt ovan. Det kan också vara så att det gått för lång tid för att få det. Jag fick mitt batteri utbytt från en first generation MacBook.

Alternativet är som sagt att köpa nytt.

Glömmer inte när mitt batteri ... svälde .. var tredje sekund tänkte man .. nu början säkert det att brinna

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-19 22:03

Tack för svaren! Jag får försöka fixa ett nytt batteri, men frågan är om det kommer lösa fläktproblemen...

Har ni någon teori om varför datorn inte kan startas normalt med laddare i och varför fläktarna går för fullt när den väl startar? Det skulle ju vara lite tråkigt att lägga 1100 på ett nytt batteri om de andra problemen kvarstår. Men det är möjligt att jag bara försöker hitta anledningar för att köpa en ny Mac

1
Bevaka tråden