Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har iPad blivit omsprungen av Surface?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ursäkta travestin på en annan tråd, men Microsoft håller precis nu på att presentera en surfplatta.

Ser inte så tokig ut på bildskärmarna bakom Steve B.

Tunn, Inbyggd stativ/fodral som även tjänstgör som touch-tangentbord, magnesiumhölje, USB2... Och Windows 8 då förstås.

Core i5 (även med RT på ARM?), "optically bonded screen", digital ink, TPM-stöd m.m

Vad tror ni? Blir Surface en verklig utmanare till iPad?

Senast redigerat 2012-06-19 01:48
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-19 01:44

Svaret är nog nej, blev lite förvånad över hur tam den utlovade produkten blev efter all hype. MS kan bättre än detta.

Jag tycker ändå att både plattan och Windows 8 visar på ett mer nytänkande MS än på mycket länge.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-19 02:12
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag tycker ändå att både plattan och Windows 8 visar på ett mer nytänkande MS än på mycket länge.

På vilket sätt då? Plattorna kommer dessutom bli rätt dyra så några storsäljare lär de inte bli dessutom kommer de väl inte släppas förrän om några månader då konkurrensen lär vara ännu tuffare än vad den är idag.

MS vågar testa ett nytt gränssnitt (inte bara nya effekter som tidigare) i Windows 8. Och den här gången verkar de faktiskt ansträngt sig vad gäller hårdvara även om jag bara sett ett lanseringsjippo.

Slår Windows 8 kommer de att sälja många Surfaeces. Om åttan floppar blir det nog som du tror. Priset spelar mindre roll. Vad kostar en iPad och en MacBook Air tillsammans?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-19 02:34
Ursprungligen av M. Sundbom:

Slår Windows 8 kommer de att sälja många Surfaeces. Om åttan floppar blir det nog som du tror. Priset spelar mindre roll. Vad kostar en iPad och en MacBook Air tillsammans?

Det går ju inte att jämföra så för surfacen är ju inte i närheten av att vara en macbook air eler ens en iPad jag tror på halvflopp meh alltså.

Ursprungligen av Gordy:

Det går ju inte att jämföra så för surfacen är ju inte i närheten av att vara en macbook air eler ens en iPad jag tror på halvflopp meh alltså.

Hur är en dator med tangentbord, 10" skärm och i5-processor som väger under kilot inte i närheten av en Macbook Air? Glöm inte heller att skärmen (på i5-varianten) har högre upplösning (både jämfört med ARM-varianten och MBA 11") också. För dom som går på användarupplevelsen istället för specarna så har Metro-gränssnittet fått överlag väldigt bra recensioner, och ekosystemet lär få en boost iom faktisk tillgång på enheter och att MS är rätt bra på att ta hand om utvecklare.

Beroende på priset så kan Apple ha en riktigt farlig konkurrent inom utbildningssektorn, där MS dessutom länge har kört med prisdumpning. Office-paketet smäller högt, på gott och ont. Och återigen, MS är bra på att ta hand om utvecklare, likaså ta hand om utvecklarstudenter. Förmodligen kommer det att komma utbildningsprogram där elever får låna en tablet med komplett utvecklingsmiljö, det har åtminstone tidigare funnits samma sak för Xbox.

(för egen del så tror jag fortfarande inte på tablets i widescreen-format, men det här är ju dels närmare en hybrid, och dels så är det ju bara jag)

Senast redigerat 2012-06-19 08:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 09:07
Ursprungligen av irrelogical:

Hur är en dator med tangentbord, 10" skärm och i5-processor som väger under kilot inte i närheten av en Macbook Air?

Den kör ju Windows. Men bara åttan.

Funkar tangentbordet i knät?

Aha. Microsoft försöker göra en Zune.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-06-19 07:44

Sur-face. Vilket fantastiskt namn. Nej, jag tror inte denna platta heller kommer att ens komma i närheten av iPads försäljning. Sen verkar de flesta jämföra den med Macbook och inte iPad. Tror inte världen är intresserad av ännu en hybrid.

Vad jag förstod av de artiklar jag läst om eventet, så gick det ju ett tag innan dom ens själva fattade hur den fungerar.
Sammanfattar väl ganska väl upplevelsen av Windows.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-19 09:32

Ytterligare en dyr flopp för Microsoft. När skall de lära sig. Zune, Vista och detta?

För att inte tala om Kin. Och Courier.

Två olika produkter med två helt olika användningsområden. Det är nog Android som kommer att tappa mest – nu finns det ett alternativ som inte är jättekonstigt.

Jag kan se användningsområdet för detta. Den kan säkert vara bättre för bildbehandling än min jävla Air, i alla fall, som inte duger till annat än att redigera vimmelfoto med den kassa skärmen.

  • Medlem
  • 2012-06-19 10:27

Versionen som kör Windows 8 Pro kommer att bli stor inom business. Finns många affärskritiska Visual Basic 6-appar som kommer att köras på dem. Många.

Persoligen så gillar jag plattan skarpt... hade jag inte köpt en ny ipad 3 hade jag skaffat mig en sådan när den kommer... Win 8 är helt klart en trevlig upplevelse på en platta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-19 15:33
Ursprungligen av SoulBlazt:

Persoligen så gillar jag plattan skarpt... hade jag inte köpt en ny ipad 3 hade jag skaffat mig en sådan när den kommer... Win 8 är helt klart en trevlig upplevelse på en platta.

Har den redan släppts? Det hade jag helt missat. Var någonstans har du testat den?

Ursprungligen av zinned:

Har den redan släppts? Det hade jag helt missat. Var någonstans har du testat den?

Kanske var otydlig när jag skrev men har inte testat surface, bara testat win 8 med touch. Gillar dock vad jag sett av den och dess "smart cover"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-19 23:25
Ursprungligen av SoulBlazt:

Kanske var otydlig när jag skrev men har inte testat surface, bara testat win 8 med touch. Gillar dock vad jag sett av den och dess "smart cover"

Nej nej, du var väldigt tydlig när du skrev att du "hade testat plattan"

Men men, vi får se när den kommer och om den har en chans att konkurrera.

När Surface går att köpa, då har den kanske sprungit om IPad men...

Ursprungligen av BlackSmp:

När Surface går att köpa, då har den kanske sprungit om IPad men...

Du menar när vi har tröttnat på våra iPad 5 och suktar efter iPad 6, eller 5S?

Ursprungligen av pmarriott:

Du menar när vi har tröttnat på våra iPad 5 och suktar efter iPad 6, eller 5S?

Exakt!

Jag tycker att Apple ska kopiera tangentbordet. Dom borde göra en version av sina magnetiska iPad-skydd med tangenter för dom som vill ha det. Hur platt kan man göra ett batteri? Det laddas via induktion från iPaden så klart. Bluetooth i övrigt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-19 21:43
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tycker att Apple ska kopiera tangentbordet. Dom borde göra en version av sina magnetiska iPad-skydd med tangenter för dom som vill ha det. Hur platt kan man göra ett batteri? Det laddas via induktion från iPaden så klart. Bluetooth i övrigt.

Var hittar jag ogilla-knappen

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-19 21:48
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tycker att Apple ska kopiera tangentbordet. Dom borde göra en version av sina magnetiska iPad-skydd med tangenter för dom som vill ha det. Hur platt kan man göra ett batteri? Det laddas via induktion från iPaden så klart. Bluetooth i övrigt.

Varför inte bara göra det med solcellsladdning?
Det finns redan tangentbord från exv. Logitech med den typen av laddning.

Jag tycker det ser lovande ut. Problemet är bara att Microsoft är ett ganska dysfunktionellt företag som har svårt att ta produkter från prototyp till säljbar vara utan att göra nånting riktigt korkat längs vägen.

Så, om Microsoft bara sköter sig så kan nog iPad ha fått sin första konkurrent - vilket bara är bra för utvecklingen.

För mig känns det som att Microsoft försöker göra något nytt men "safear"... Dom ska likförbaskat fixa med ett tangentbord, och dessutom bygga in ett stöd som fälls ut på ett lagom vackert sätt. Nej... i min bok försöker dom ha kakan och äta den, gå balls out om du ska göra en slate, skippa krusidullerna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-06-20 00:07
Ursprungligen av SoulBlazt:

Kanske var otydlig när jag skrev men har inte testat surface, bara testat win 8 med touch. Gillar dock vad jag sett av den och dess "smart cover"

Tycker inte du var otydlig nånstans i ditt inlägg... Hur många gånger jag än läser det kan jag inte se att du har skrivit att du testat MS Surface...

Är ett Apple-freak men tycker också att Surfacen ser ganska trevlig ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 07:45

Var det fler än jag som vred sig lite generat under Steven Sinofsky's presentation? Amatörmässigt & ogenomtänkt är ord som spring to mind, däremot inget ont sagt om själva produkten förrän jag själv fått leka med den

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-20 08:33

När man börjar få lite perspektiv på Apple-förälskelsen så blir det lite fnissigt att läsa allt negativt som genast kastas upp så snart MS lanserar något.
Oavsett hur kassa och hopplösa MS produkter är så äger de marknaden på skrivborden, och då framförallt inom företag, och det av en jävligt bra anledning:
De kan kommunicera sina planer!
I en tid när företag fullkomligt ber om att få köra Apple-produkter så fortsätter Apple att ge alla företag fingret. Ingen roadmap, ingen kontinuitet i produkterna, opålitlig service, om den ens går att få, massor av buggar som Apple vägrar konfirmera och göra något åt osv, osv.
Jag hörde om följande konversation (från förstahandskälla):
Företagskund:
-Jag tycker det är synd att Apple drar sig ur servermarknaden, det kan inverka menligt på Apples försäljning mot företag eftersom de flesta teknker möter produkterna på serversidan.
Appleanställd:
-Vi behöver inte teknikernas support längre, vi kommer in från andra hållet med iPhone och iPad.

Visserligen har han helt rätt, men det är knappast genom att "spela golf med chefen" som man gör sig populär i teknikerleden, tvärtom.

Det som jag ser framför mig med Surface, om den nu dyker upp inom rimlig tid, är att de där cheferna som propagerat för iPad till slut inser att det kanske inte är så himla kul att bara spela lite spel på sin iPad utan att det hade varit grymt bra att kunna _göra_ något på den också så man slapp släpa med sin HP-laptop _ändå_ så fort man faktiskt måste göra något jobbrelaterat. Att då ha en platta som faktiskt funkar med sharepoint, dfs och office, helt integrerat, tja, då kanske man är beredd att byta?

Inte tu tal om att Apple skapat marknaden, men risken är stor att företagen hittar en lite bättre produkt för deras behov och om de då byter så kan Apples smekmånad vara över. Nu skiter Apple ett stort stycke i företagsfunktionalitet, mer än Exchange då, eftersom företagen vill ha ändå och Apple verkar hoppas på att företagen skall anpassa sig efter iOS istället för tvärtom. Det händer inte så lätt, och det vet Apple, de har ju försökt konkurrera med Win-server och förlorat stort.

Bevaka tråden