Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro märkligt video-issue

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-18 18:43

Jag fick en Mac Pro nyligen, från 2010, den med dubbla 4-kärniga 2,8-proppar.
Ägaren hade gett upp då den en dag slutade visa bild och byte av grafikkort inte hjälpte.
Jag tänkte att jag nog kunde ha den som server ändå, även om grafik saknades.
Jag kunde dock inte låta bli att titta lite närmare på felet.

Det visar sig att grafik fungerar under Windows, men inte Mac OS X(!)

När man drar igång OSX så kommer systemet upp och allt är frid och fröjd, men det blir inget output av grafik. Tittar man i Systeminformation så visas att det finns ett grafikkort, men den har ingen aning om vad det är för modell och ingen drivrutin har heller laddats.
Jag har provat olika system. Att installera går liksom inte eftersom man inte får upp gråa skärmen med äpplet, eller systemskive-valet om man håller nere alt, allt är bara svart.
MEN, om man stoppar i en Windows-skiva och håller nere C, ja då kommer bilden efter en 10 sekunder och windows installationsprogram laddas.

Min gissning är att det är något vajsing på EFI:n i datorn. Jag gissar att det gamla grafikkortet brann upp och på något vis drog med sig EFI i fallet. Jag skulle väldigt gärna försöka hälla in en ny EFI, men det går ju inte eftersom man inte kan installera samma EFI 2 gånger, och så vitt jag vet kan man inte heller nedgradera EFI.

Nån med någon bra idé?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-18 19:37

Det kan inte vara så enkelt att de satt in ett grafikkort som inte är OSX kompatibelt?

Grattis! Inte varje dag man får en Mac Pro.

Kanske går att installera om OS X och drivrutiner "headless" från OS X Server via SHH.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-18 20:11

Om du har datorn uppkopplad på ett nätverk, ser du den då från någon annan dator.

Kanske kan du komma åt den via tillbaka till min mac (om du får din kompis användarnamn)

Zappa PRAM?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-06-18 20:21

Annars kan du skänka den vidare

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-18 21:22

Ja, alltså, självklart kommer man åt den med ARD eller motsvarande, inga problem. Hur skulle jag annars ha sett att den inte kände igen grafikkortet?
Jag har provat grafikkort (known good) från en annan Mac Pro, men ingen bild visar sig.
PRAM och PMU är resettade, inklusive knapparna på moderkortet tryckta på

LED 6 och 8 på moderkortet verkar ha att göra med EFI. Inte säker på att det gäller din modell, men kolla att det lyser grönt när man trycker på knappen bredvid. Men det har du säkert redan gjort eftersom du misstänker EFI-problem.

Har man fått en Mac Pro så kan det väl vara värt att lämna in på felsökning?

Här beskrivs hur man forcerar en firmwareiuppdatering på en MacBook, borde vara liknande för en MP: Flash EFI firmware update manually on a Mac(Book 5,1) « Public Memory

Det där kan ju va' nåt :-). Detta är verkligen ett skumt problem - en variant jag aldrig hört förr och jag har varit med om många skumma proble genom åren. Just att den kickar med Win men inte med OSX är nog nyckelinfo i felsökandet.

Ursprungligen av suddgummi:

Här beskrivs hur man forcerar en firmwareiuppdatering på en MacBook, borde vara liknande för en MP: Flash EFI firmware update manually on a Mac(Book 5,1) « Public Memory

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-19 09:23

Jag har för mig jag provade det där men att det inte gick, faktiskt, har för mig den bara vägrade ändå, men jag skall prova igen så får vi se

1
Bevaka tråden