Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine: Gå tillbaka till Snow Leopard och sedan tillbaka till Lion

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För x antal månader sedan installerade jag om min MBP. Innan ominstallationen kördes Snow Leopard, efter formatering installerade jag Lion. Sista som gjordes innan formateringen var en backup via TM mot en extern USB-disk. Nedan kallad för USBDisk-A

Jag saknar en liten mängd data från tiden innan Lion. Jag vill således läsa upp ett gammalt state (Snow Leopard), ta vara på data och sedan läsa upp senaste state:et (Lion).

Hur går jag enklast tillväga? Vad tror ni om att:

  1. Backa nuvarande state (Lion) mot USBDisk-B.

  2. Läsa upp gamla (Snow Leopard) från USBDisk-A

  3. Spara undan aktuell data

  4. Läsa upp senaste state:et från USBDisk-B

Är det möjligt? Finns det smidigare sätt? Kan jag läsa upp från USBDisk-A till en virtuell maskin eller liknande?

Vad menar du? Ska du backa hela systemet till SL för att hämta datan och sedan backa tillbaka hela systemet till Lion igen? Jag är ganska övertygad om att det inte är så enkelt att gå tillbaka till SL.
Om du preciserar exakt vad det är för typ av data du saknar så kanske du kan få lite hjälp.

Om du gjort backupen bootbar så borde du kunna starta från den genom att välja den som startdisk i skivverktyg

Kan jag på något sätt se om den är bootbar? Gäller det att boota om och hålla in cmd?

Det jag vill åt är min adressbok. Jag har svårt att se hur den skall överleva en formatering. Tyvärr så hade jag inte slagit på iCloud eller hunnit synca min iPhone med Lion innan den blev stulen.

Då är det väl bara att kopiera över din gamla adressbok från din backup från Lion via TM. Gå in i adressboken, starta TM, kopiera in kontakterna. Eller har jag missat något?

Hur menar du? Adressboken ligger på SL. Kan jag i Lion, gå in i TM och starta upp SL och kopiera ut data? Jag trodde man var tvungen att återställa hela datorn till en kopia?

Ursprungligen av macattack:

Hur menar du? Adressboken ligger på SL. Kan jag i Lion, gå in i TM och starta upp SL och kopiera ut data? Jag trodde man var tvungen att återställa hela datorn till en kopia?

Nej, du kan gå tillbaka i TM till äldre backuper och kopiera över data. Ponera att du just uppdaterat till Lion, men något händer och ett word-dokument blir korrupt. Då kopplar du in din TM-disk från SL, snokar reda på filen och återställer den.
Jag har just uppdaterat till Mountain Lion, men kan utan vidare rota runt i gamla filer från Lion i mina TM-backuper. Det fungerar rimligen likadant i Lion till gamla backuper från Snow Leopard.

WOW! Det skall jag testa. Det som skiljer här är att mellan dessa uppdateringar har jag formaterat disken. Återkommer när jag har testat.

Edit: formaterat USB-disken

Senast redigerat 2012-06-18 21:38

Fördomsfull som jag är utgick jag ifrån att filstrukturen på USB-Disken med TM skulle vara komplicerad och kanske tom krypterad. Det visa sig att den är i princip en direkt kopia.

Jag löste det genom att bläddra fram AddressBook-mappen i senaste bakupen. Kopiera över samtliga abcdp-filer till MBP. Tog bort AddressBook-v22.abcddb och startade sedan Adressbok. AddressBook-v22.abcddb byggdes om och adressboken innehöll samtliga kopierade kontakter.

Tack för all hjälp.

1
Bevaka tråden