Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bank-ID fungerar inte med OSX 10.8?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sen jag uppgraderade till 10.8 så har Bank-ID slutat fungera. Har installerat om det och laddat hem nytt men får bara felmeddelanden när jag försöker logga in på någon site med Bank-ID.

Någon som har samma problem? Är det så enkelt att Bank-ID inte hunnit bli kompatibelt med 10.8 ännu?

Antagligen inte kompatibelt än. 10.8 är ju en developer preview trots allt.

Man kan undra varför mycket blir okompatibelt vid uppdateringar? T.ex. Bank-ID. Vad är det som ändras? Bank-ID är ju trots allt bara en app - är ju knappast och gräver långt nere i OSX-koden. Eller?

Troligvis har inte utvecklaren av Bank-ID någon större Mac OS X kunskap.
Du har väl inte installerat 10.8 på din produktionsdator? 10.8 är en Preview och Apple kan nog garantera att du får problem med den...

Ursprungligen av hummel:

Troligvis har inte utvecklaren av Bank-ID någon större Mac OS X kunskap.
Du har väl inte installerat 10.8 på din produktionsdator? 10.8 är en Preview och Apple kan nog garantera att du får problem med den...

Så dålig är den inte. Den rullar på ganska bra hemma hos mig.

Den senaste 10.8, Beta 4, har jag vågat mig på att peta in på min primära dator och den rullar på finfint. Det enda jag har hittat av strul är att Safari kraschar om man varit inne på Facebook innan (då får man en Redirect som slutar på .. i historiken) och sedan skriver bokstaven "r" först i adress/sökfältet.
Även om det är en Developer Preview så har de kommit upp i 4:e betan och vi är ca 4-6 veckor från officiellt släpp. De värsta buggarna är igenkorkade.
Så, till frågan, har inte haft några problem med min Telia e-leg vilket jag räknade kallt med att få. Det går nog inte att tanka ner den på nytt eftersom installeraren kommer att slå bakut på versionsnumren av OS X och Safari. Förstår faktiskt heller inte varför man ska behöva ha strul med dessa så ofta efter en uppgradering. Och när ska de komma med en lösning som inte är beroende av något certifikat etc som är installerat på datorn? Skulle sitta fint att kunna knalla in på valfri dator på valfritt internetkafé i valfri del av världen och genomföra sina bankärenden, logga in på försäkringskassan etc.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-18 13:13
Ursprungligen av pmarriott:

Och när ska de komma med en lösning som inte är beroende av något certifikat etc som är installerat på datorn? Skulle sitta fint att kunna knalla in på valfri dator på valfritt internetkafé i valfri del av världen och genomföra sina bankärenden, logga in på försäkringskassan etc.

Du menar en BankIDlösning då? För med dosan från SEB, SwedBank mm så kan man ju göra just det, logga in på valfri dator.

Ursprungligen av kenjon:

Du menar en BankIDlösning då? För med dosan från SEB, SwedBank mm så kan man ju göra just det, logga in på valfri dator.

Har en från Nordea för att legitimera mig mot dem när jag ska beräkna leasingofferter till kunder, men den verkar bara funka mot just Nordea. När jag väljer Bank-ID på Försäkringskassan vill den att jag koppla dosan till datorn och sen vill datorn att det ska installeras något.

Det är lite synd att Försäkringskassan och AFA-försäkring (som jag använder mycket) inte kan ta mobilt Bank-ID, som lekman kan man tycka att det borde ju inte vara så svårt att integrera när man ändå har Bank-ID-lösningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-18 13:04

Fast fortfarande ganska vågat att installera en beta, även om den är nära en release så är det fortfarande en beta och ingen gm.

Kör med BankID-appen på iPhone, spelar ingen roll vilken dator man sitter vid då.

Ursprungligen av keptang:

Kör med BankID-appen på iPhone, spelar ingen roll vilken dator man sitter vid då.

Smidigt. Tyvärr har inte SEB, som jag har privat, mobilt Bank-ID.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-18 14:01

De jobbar på det, så det kommer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-06-18 14:54

SEB kör väl Telias lösning, och det är väl något annat än Bank-ID?

Ursprungligen av jahve:

SEB kör väl Telias lösning, och det är väl något annat än Bank-ID?

De har både Telia och Bank-ID. Mitt nya SEB-kort har en Bank-ID-logga på baksidan och man kan beställa en läsare på deras hemsida.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-06-18 16:27

Där ser man, alltid lär man sig något nytt.

Nu verkar det kommit en uppdatering för 10.8. Uppdaterar man programvaran nu så fungerar det iallafall för mig

1
Bevaka tråden