Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig Macbook Air efter rengöring, bör den lämnas in till Mediamarkt eller Apple Service-butik?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min fråga är i grunden simpel. Min Macbook Air med garanti kvar är trasig och jag ska lämna in den för service. Jag köpte den på Media Markt i Norrköping så min första tanke var att lämna in där. Tänkte dock sedan att det skulle gå snabbare att lämna till t.ex. DS Store/Koneo som är auktoriserad service-provider.

Var skulle ni lämna in den? Tack på förhand! Beskriver problemet nedan snabbt ifall någon känner igen det.

Härom dagen skulle jag rengöra min Macbook Air 2011 och dum som jag är råkade jag få lite köksrengöring på tangentbordet, som jag illa kvickt torkade bort. På min förra Macbook (en pro) använde jag då och då liknande rengöringsmedel för att få bort smuts på tangenterna.

Hur som helst, jag märkte efter några minuter att a-knappen inte fungerade samt att vissa saker började bete sig konstigt, launch control till exempel laggade något ENORMT när jag försökte dra upp det.

Stängde av datorn och väntade ett tag. När jag nu bootar tar det ovanligt lång tid, och under äpplet kommer en progress bar upp (som när man uppdaterar mjukvaran), denna försvinner dock när den nått ca 30%, varpå jag kommer till inloggningsskärmen. Här kan jag se "SAFE BOOT" högst upp till höger, och då "a"-tangenten inte fungerar kan jag inte skriva in mitt lösenord. Kan heller inte logga in som gäst då detta kräver reboot och då händer ingenting.

Detta var två dagar sedan och problemet kvarstår. Kan rengöringsmedlet (Ajax köksrengöring) ha tagit sig in via tangentbordet och frätt sönder/skadat moderkortet eller liknande? Förmodligen är det ju så om man ser på symptomen....

MVH Yan

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-17 15:45

Tyvärr kommer det där nog bli dyrt. Det finns nämligen fuktindikatorer under tangentbordet och om de har ändrat färg på grund av att någon vätska har kommit in så gäller ingen garanti och du får bekosta alla reparationer själv. Sorry.
Och av detta lär man sig att man inte använder något blött att rengöra med. Sprit går bra, det dunstar, men använd ändå med försiktighet!

Hoppas du har drulle på hemförsäkringen.

Fy fan vad pantad jag är! Sinnessjukt dumt att spraya rengöringsmedel nära tangentbordet....

Hade tänkt sälja den för 7k och köpa nya MBP med retina i veckan, får bli ändrade planer.

Ska ta med den till Koneo och fråga imorgon i alla fall.

Tack för svaren hittills!

  • Medlem
  • 2012-06-17 18:10

Du kan vänta någon dag innan du lämnar in den.

Det kan ta någon dag innan datorn har torkat ordentligt. Om du har tur kan den fungera igen.

Om du får den att fungera bör du dock berätta om det som har hänt för de som är intresserade av datorn.

Ursprungligen av MP:

Om du får den att fungera bör du dock berätta om det som har hänt för de som är intresserade av datorn.

Helt klart något jag skulle avråda ifrån... Om du någonsin vill ha sålt datorn.

  • Medlem
  • 2012-06-17 23:29
Ursprungligen av PeeMaN:

Helt klart något jag skulle avråda ifrån... Om du någonsin vill ha sålt datorn.

Enligt min uppfattning är det bedrägligt beteende att inte göra det. Men tydligen tycker inte alla det.

Jag skulle nog inte våga köpa något från någon vars uppfattning är att man inte talar om sådant när man säljer saker.

Ursprungligen av MP:

Enligt min uppfattning är det bedrägligt beteende att inte göra det. Men tydligen tycker inte alla det.

Jag skulle nog inte våga köpa något från någon vars uppfattning är att man inte talar om sådant när man säljer saker.

Det är upp till köparen att kontrollera produkten. Du köper vad du ser liksom. Just därför köper inte jag vissa saker begagnat, dyr elektronik är en av de.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-18 07:40
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är upp till köparen att kontrollera produkten. Du köper vad du ser liksom. Just därför köper inte jag vissa saker begagnat, dyr elektronik är en av de.

Och nu är du på min svarta lista. Dej kommer jag aldrig att köpa något från.

Ursprungligen av kenjon:

Och nu är du på min svarta lista. Dej kommer jag aldrig att köpa något från.

Attans!

Om jag ska sälja något så kräver mitt samvete att jag vet att det jag säljer är vad köparen förväntar sig att det ska vara. Det är en sak om man spiller kaffe på datorn och den sen funkar klockrent i 2 år efteråt. Då kan man nog rimligen anta att detta inte har inverkat menligt. Har man klantat sig så tar man smällen på drullekontot och säljer prylen med en prislapp därefter. Även som köpare av begagnade prylar ska man kunna förvänta sig att det man köper är ok i förhållande till priset. Det du säger, PeeMaN, är ju att du tycker det gamla tricket på begagnade bilar med risiga växellådor att hälla havregryn i dem är helt ok. Köparen har att kontrollera, eller hur var det?
Det finns fullt av legitima dyra begagnade prylar till salu, och det är sånt trams som saboterar begagnatmarknaden. Jag vill kunna sälja min gamla iPad efter ett år när jag köper ny, eller min MBP efter 18-24 mån när jag köper ny etc. Då vill jag kunna få vettigt betalt. Men när ohederliga lurendrejare prånglar ut Coca-Colaindränkta datorer så drar köparna öronen åt sig. Att inte stå upp för att man har ställt till det och ta smällen, det är bara ynkedom.

Ursprungligen av pmarriott:

Om jag ska sälja något så kräver mitt samvete att jag vet att det jag säljer är vad köparen förväntar sig att det ska vara. Det är en sak om man spiller kaffe på datorn och den sen funkar klockrent i 2 år efteråt. Då kan man nog rimligen anta att detta inte har inverkat menligt. Har man klantat sig så tar man smällen på drullekontot och säljer prylen med en prislapp därefter. Även som köpare av begagnade prylar ska man kunna förvänta sig att det man köper är ok i förhållande till priset. Det du säger, PeeMaN, är ju att du tycker det gamla tricket på begagnade bilar med risiga växellådor att hälla havregryn i dem är helt ok. Köparen har att kontrollera, eller hur var det?
Det finns fullt av legitima dyra begagnade prylar till salu, och det är sånt trams som saboterar begagnatmarknaden. Jag vill kunna sälja min gamla iPad efter ett år när jag köper ny, eller min MBP efter 18-24 mån när jag köper ny etc. Då vill jag kunna få vettigt betalt. Men när ohederliga lurendrejare prånglar ut Coca-Colaindränkta datorer så drar köparna öronen åt sig. Att inte stå upp för att man har ställt till det och ta smällen, det är bara ynkedom.

Jag sitter inte här med moraliska pekpinnar, jag konstaterade bara enkelt som det är:
Antingen är man snäll och dum och berättar om fel på produkten. Eller så är man smart, drar in mer pengar och spelar dum om eventuell köpare hittar felet.
Vad TS väljer är helt upp till honom...

Ditt användande av orden dum och smart är ju klara moraliska värderingar från din sida.

Ursprungligen av _Henrik_:

Ditt användande av orden dum och smart är ju klara moraliska värderingar från din sida.

Exakt. Att vara ärlig och rak är inte att vara dum.

Ursprungligen av pmarriott:

Exakt. Att vara ärlig och rak är inte att vara dum.

Det är inget som gör dig rik heller.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är inget som gör dig rik heller.

Faktum är att jag varit ganska framgångsrik i jobbet genom att berätta precis vilket jävelskap som kan drabba ägare av våra produkter. Kunderna ställer det i relation till andra säljare som lovar guld och gröna skogar. Det enda jag lovar dem är att förr eller senare går fanskapet sönder.

Ursprungligen av pmarriott:

Faktum är att jag varit ganska framgångsrik i jobbet genom att berätta precis vilket jävelskap som kan drabba ägare av våra produkter. Kunderna ställer det i relation till andra säljare som lovar guld och gröna skogar. Det enda jag lovar dem är att förr eller senare går fanskapet sönder.

Okej. Kul för dig att det går bra på ditt jobb.

Ursprungligen av _Henrik_:

Ditt användande av orden dum och smart är ju klara moraliska värderingar från din sida.

Det är så du ser det, men jag försöker som sagt inte pracka på någon annan några värderingar. Vilket man inte kan säga om andra i tråden.

  • Medlem
  • 2012-06-20 06:48
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är så du ser det, men jag försöker som sagt inte pracka på någon annan några värderingar. Vilket man inte kan säga om andra i tråden.

Tur att det finns några med lite stil och moral!

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är så du ser det, men jag försöker som sagt inte pracka på någon annan några värderingar. Vilket man inte kan säga om andra i tråden.

Det gör du väl? I inlägg #12 fastslår du att man är snäll och dum om man är ärlig, samt att man är smart och drar in mer pengar genom att inte delge köparen information om varan som är ganska väsentlig för att denne ska kunna göra en korrekt värdering. Här har du klargjort exakt vad som är skillnaden mellan dum och smart.

  • Medlem
  • 2012-06-20 13:04

Jag tycker att denna tråd har fått helt fel inriktning och hoppas att någon stänger den.

Jag förstår att det var min kommentar om att Yan borde berätta att han haft problem med datorn om han lyckades få igång den och skulle sälja den som ledde till detta. Jag insåg dock inte att det skulle vara någt som någon skulle ha en annan uppfattning om. Man slutas alldrig att förvånas.

Det finns ingen anledning att stänga tråden när det förs en levande diskussion. Tror trådskaparen fått svar på sina frågor, annars får hon eller han ställa följdfrågor.

/Mod

Jag kan meddela att verkstaden (Koneo Norrköping) ringde REDAN IDAG, och det enda de gjorde var ett enkelt tangentbordsbyte som går på garantin. Otroligt snabbt jobbat, är van vid att vänta 3 veckor+ när man lämnar in elektronik till de stora kedjorna så som OnOff, Elgiganten, Media Markt.

Jag berättade för verkstaden om rengöringsmedlet men de sa idag att de inte hittat något spår av fukt eller fuktskada, och att de helt enkelt bytt ut tangentbordet på garantin. Tydligen var skiftknappen trasig vilket ledde till den konstiga booten (Safe boot osv), och a-tangenten var även den defekt. Nu ska datorn fungera perfekt och jag hämtar ut den imorgon bitti utan att betala en krona.

Tänk vad tur man kan ha, va?

Grattis! Skönt att det löste sig för dig!

Nu undrar jag ju bara.... Skall Adrianyan då berätta hela denna historia för kommande köpare på hans Mac...

För det är ju viktigt att vara ärlig

Nej skämt åsido lycka till med försäljningen!

1
Bevaka tråden