Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD i IMac 27" (Mid-2010)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet nu att 27" Imac har en tom 2,5" plats illa tillgänglig för installation av SSD. Men är det något som hindrar att man byter ut den mekaniska hårddisken mot SSD i "Vagga" dvs. som konverterar 3,5"-2,5"?

Vad jag kan förstå som finns ingen "thermal-sensor" på 27" Imacen enligt bilder från ifixit.com, vissa modeller krävde att du hade en hårddisk med inbyggd sensor = fåtal modeller som Apple tillhandahåller. (FEL! På mid-2010 finns en kabel som ej är standard som kollar hårddiskens temperatur).

Senast redigerat 2012-06-17 21:49

Vettigaste lösningen tycks vara att offra optiska enheten och sätta in en "slim-dvd"-vagga till 2,5"-adapter för att lösa problemet.

Ursprungligen av peter_gavle:

Jag vet nu att 27" Imac har en tom 2,5" plats illa tillgänglig för installation av SSD. Men är det något som hindrar att man byter ut den mekaniska hårddisken mot SSD i "Vagga" dvs. som konverterar 3,5"-2,5"?

Vad jag kan förstå som finns ingen "thermal-sensor" på 27" Imacen enligt bilder från ifixit.com, vissa modeller krävde att du hade en hårddisk med inbyggd sensor = fåtal modeller som Apple tillhandahåller. (FEL! På mid-2010 finns en kabel som ej är standard som kollar hårddiskens temperatur).

Mig veterligen har iMac 27" thermal sensor.

Det du kan göra är att använda iFixits "dual hard drive-kit" för att behålla standard-HDD och även installera en SSD: iMac Intel 27" Mid 2011 Dual Hard Drive Kit - iFixit

Ursprungligen av hansfilipelo:

Mig veterligen har iMac 27" thermal sensor.

Det du kan göra är att använda iFixits "dual hard drive-kit" för att behålla standard-HDD och även installera en SSD: iMac Intel 27" Mid 2011 Dual Hard Drive Kit - iFixit

Ja jag tror det är den bästa lösningen... en dvd kan man ju köra extern de få gånger den behövs. Hoppas bara att sata-anslutningen är Sata2 och inte Sata1... '.-D

Ursprungligen av peter_gavle:

Ja jag tror det är den bästa lösningen... en dvd kan man ju köra extern de få gånger den behövs. Hoppas bara att sata-anslutningen är Sata2 och inte Sata1... '.-D

Med den lösningen behöver du ej plocka ur DVDn.

Alla SATA-portar på iMac 2010 är SATA2.

edit: Såg inte att det var iMac 2010.

Senast redigerat 2012-06-18 14:56
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-18 14:33
Ursprungligen av peter_gavle:

Ja jag tror det är den bästa lösningen... en dvd kan man ju köra extern de få gånger den behövs. Hoppas bara att sata-anslutningen är Sata2 och inte Sata1... '.-D

Jag har SATA 2 i min ett år äldre iMac så långsammare än det är den inte.

Jag tänkte köra in en SSD som ytterligare disk i min om en liten stund, enligt nedanstående:

Installing additional SSD in Mid-2010 27″ iMac

och Imac 2010 ska vara SATA2 enligt iMac (Mid 2010)

Och där var allt kittat och klart. Typ. Inte jättekomplicerat, men definitivt inget för den som har svagt hjärta eller inte kan leva med om hen skulle råka slakta burken i farten.

Har satt in och fixat enligt Installing additional SSD in Mid-2010 27″ iMac – det blir väldigt bra. Har nyss startat upp burken igen och väntar på Lionnedladdningen. Dock verkar det som om jag lyckats (suck) sätta någonting lite löst eller fel, för nu "tickar" datorn som en klocka. Jag antar att jag får öppna upp den igen när jag orkar och se om något går in i någon fläkt, eller om någon kabel ligger löst ...

Jag bytte ut den mekaniska hårddisken mot en SSD-disk i min mid-2010 iMac för några månader sedan. Det fungerar klockrent förutom det lilla problemet med thermal-sensorn... då datorn inte känner av någon signal där så drar den upp fläktarna till max. Men det löste jag genom programmet HDD Fan Control. Så nu är den betydligt tystare och snabbare än förut.

Har du några frågor om proceduren så bidrar jag gärna med information.

"Det där tickandet" var tydligen att jag lyckats slakta "ODD-fläkten". Frågan är varifrån en ny sådan lättast beställes ... Eller ska datorn få åka in på autoriserat servicecenter, kanske?

Edit: det blev ny fläkt från Applecomponents. Hade hoppats slippa tulla för en omgång grejer till, men vad sjutton ...

Senast redigerat 2012-07-07 14:47

Då var det klart; har fått en ny ODD-fläkt från Applecomponents och installerat den i maskinen. Allt rullar som det ska nu (i bra fart), peppar peppar.

Gällande den här installationen (bygga in ssd medelst apples reservdelar och behålla den befintliga hårddisken), skulle jag råda dig som inte är väldigt van vid att pilla i datorer att låta bli, alternativt låta någon mycket van ta hand om installationen. Ingreppet går alldeles utmärkt att göra med (mycket) is i magen, men det är väldigt mycket som kan gå tokigt ...

1
Bevaka tråden