Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

varför får jag ingen färg på tv:n?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

kan någon hjälpa mig med detta problem? Jag är numera, äntligen, lycklig ägare av en PB 14" (den nya). Detta är min första bärbara kompis. Ja, det är den verkligen. Dock är det mycket att lära sig som tex:

När jag kopplar ihop den med min TV (SONY Wega-skärm 32" Wide) eller en ett år gammal PHILIPS 28" Wide så blir det bara svart/vit i rutan. Detta sker även när jag kopplar PB:n tilll min video som är ansluten till TV:n. Kopplar jag in min externa skärm har jag inga problem whatsoever. Jag har prövat med vanliga audio/video kablar och med S-VHS. Är det en inställning jag missar, eller?

Snälla, hjälp mig.

Ställ upplösningen till 640 x 480, kolla om din TV kan ställa om SCART-ingångarna till SVHS.

Hade samma problem med en PC förr. Tydligen är det Tvn det hänger på. Jag provade på olika TV-apparater och på vissa blir det perfekt bild och på andra s/v. Har även fått min teori bekräftad av folk med bättre teknikkunskaper.

har inte detta med PAL och NTSC att göra på något sätt ?
det verkar ju vara samma typ av fenomen, vissa tv-apparater funkar inte o så...

är inte helt hundra på det men det verkar ju vara liknande typ av problem så det kanske finns en gemensam lösning på det ?

M

Citat:

har inte detta med PAL och NTSC att göra på något sätt ?

Låter onekligen så. Kör man in NTSC på en PAL-tv brukar man få en svartvit bild av lite halvkass kvalité.

För att svara på fråga: Ja, det ska finnas en inställning för det. Exakt hur det ser ut i OS X vet jag inte, men du bör välja PAL (50 Hz) någonstans.

Senast redigerat 2003-07-04 10:21

Tusen tack för all feedback. Har prövat med allt det där. Min TV har inga problem med NTSC så, men jag har ställt in PB:n på PAL ändå. Sitter just nu med Apple Support i luren men de verkar lite förvirrade över mitt problem de också.

Hoppas bara att det går att lösa.

Kan inte ställa in PB:n till 640 x 480 utan bara välja mellan 800 x 600 eller 1024 x 768.

Wolfgang

  • Oregistrerad
  • 2003-07-04 10:43

Kontrollera så att kablarna sitter ordentligt och att inga stift är böjda.. en vän hade likn prob. själv på samma adapter. hans prob löstes med en bättre svhs kabel och att se till att adaptern satt ordentligt i datorn.. kanske värt att prova..

  • Oregistrerad
  • 2003-07-04 10:44

I ett nummer av MacWorld i våras så redde någon ut detta rätt grundligt. Har inte artikeln framför mig men har för mig att det hela berodde på vilken anslutning/kabel man använde. Det finns ju två olika: en S-VHS med en massa små ledare (mini-DIN) och en vanlig stiftkontakt med 2 ledare (ofta gul kabel). Den ena av dessa för bara över kontrastinfo eller hur det nu var och därför blir bilden svartvit. Tror jag, har nämligen upplevt samma problem själv med den ena av kabeltyperna. Vilken har jag glömt

Kablarna sitter och jag prövade med en vanlig AV-sladd och en 4-pin S-VHS kabel. Det blir ingen skillnad på bilden som är skarp men som sagt utan färg.

Apple Support skickade mig till service-stationer men de vill debitera massor och det känns inte som att det var idén med att köpa en ny dator.

Nåja, jag får kämpa vidare då.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-04 10:59

om du triskar lite med kontakten då?
det kan vara så att något stift i nån ände är böjt.. :/

  • Oregistrerad
  • 2003-07-04 11:07

Kom på att jag hade samma problem nyss trots rätt kablar pch PAL inställt, då var felet att frekvensen mot TV:n stod på 60 Hz. Med 50 Hz fick jag färg igen. Har du testat detta?

Yes, inget böjd som jag förstår och har testad med inställningar fram och tillbaka. Ska nu åka till Sekvencia som känner till problemet och har en TV som de vet att det funkar med. Killen där sa att det verkar vara vissa TV som helt enkelt inte klara färgen och de är helt sporadiska.

Tack för all hjälp så länge.

Vad har du för kontakter på TVn?

För det första måste TVn ha stöd för SVHS annars blir det svartvit. Men det verkar ju som bägge dina apparater är av nyare modell så då borde det vara stöd för detta.

Om du kopplar in via scart och har två scart-kontakter så har oftast bara den ena SHVS-stöd.

Har inte kunnat pröva med scart men direkt med S-VHS och komposit.
Ingen skillnad.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-04 11:34

Det kommer helt klart att fungera om du tar en nylonstrumpa och trär över tv'n.

Citat:

Skrevs ursprungligen av iMats
Det kommer helt klart att fungera om du tar en nylonstrumpa och trär över tv'n.

Den idéen är redan kläckt.

http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=10905

BTW: Wolfgang, sök på ordet svartvit så hittar du massa trådar om samma ämne men många bra tips.

Koppa in allt - Starta om datorn, se till att TVn är på.
Kolla igen under Systeminställningar - Bildskärmar (display)
Se till att du inte har ikryssat "Visa bildskärmens rekommenderade lägen"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Wolfgang:
Har inte kunnat pröva med scart men direkt med S-VHS och komposit.
Ingen skillnad.

Du har alltså en riktig s-videokontakt på TV:n? Mycket konstigt att det inte funkar då???

Det jag brukar rekommendera annars är att ställa in i TV:ns egna inställningar för att ta emot s-videosignal på den scart-ingång du använder. Då ska det funka om TV:n över huvud taget är konstruerad för s-videosignal. Har du PAL inställd i datorn så är allt ok. Har du kabelbrott i s-videosladden kanske?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-16 23:29

I de fall TV:n är för gammal/saknar stöd för S-video, så finns det ett alternativ för att få färg:
http://www.s-video-to-scart.com/index.html
Funkade utmärkt på min gamla Telefunken i kombination med iBook.

Gammal tråd det här men jag hade exakt samma problem med min ibook700, där löste det sig genom att jag använde både svcd och s-video samtidigt. I klartext så kopplade jag in båda dessa kablar till tvadaptern, sen kopplade jag in de andra ändarna till en scartadapter och vips så funka det bara peaches, tidigare hade det bara blivit svartvitt när körde direkt med s-video in i tv'n... Vet inte varför det blir så här, det är bara att acceptera att elektronik ALDRIG kommer att funka smärtfritt :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gunnar Bränström:
I de fall TV:n är för gammal/saknar stöd för S-video, så finns det ett alternativ för att få färg... [...]

Jag använder den medskickade original-s-video->komposit-adaptern (en 10 cm lång sladd) till min Tibook när jag använder en TV som inte klarar av att ta emot s-video-signal. Fungerar utmärkt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anton W:
Gammal tråd det här men jag hade exakt samma problem med min ibook700, där löste det sig genom att jag använde både svcd och s-video samtidigt. I klartext så kopplade jag in båda dessa kablar till tvadaptern, sen kopplade jag in de andra ändarna till en scartadapter och vips så funka det bara peaches... [...]

Låter konstigt faktiskt, men tur att det funkar. I mina ögon ser det ut som om du hade kunnat skippa s-videosladden och bara kört med den andra förmodade kompositsladden. Så vad menar du egentligen med "svcd" i detta sammanhang? Menar du vanlig video-kompositsladd (som ser ut som en linjekontakt till stereoanläggningar)? SVCD är ju annars det där komprimerade videoformatet som kallas Super video-cd för att få in en DVD-film på en cd-skiva...:rolleyes:

Senast redigerat 2003-07-20 16:31

Wolfgang, jag undrar om du har löst problemet? Det kan vara bra att veta hur du gjorde i sådana fall.

mvh/A

Kanske inte hjälper men den TV jag har prövat att koppla min PowerBook till visade också bilden i svartvit. På tvn så valde man vilken AV-ingång man ville få se genom att trycka på färgglada knappar (en för varje ingång). Tryckte man en gång på en knapp så visade den datan från ingången i svartvitt men om man tryckte en andra gång så visade den det i färg. Tydligen så valde man mellan två olika lägen med samma knapp. Har glömt bort vilken sladd jag använde osv. men jag vet att jag har sett problemet och lösningen (välj ingång med två knapptryck) på flera olika tv-apparater...

Någon som känner igen det jag försöker beskriva eller har jag bara drömt alltihop?

Det brukar funka fint om man klickar på Detect Displays inne i System Preferences, Displays.

Ciryon

Jag håller på att pröva massor varianter och har inte hittat ett sätt att få det att fungera än. Tack för alla inlägg. Måste väl lämna in min lilla PB. Konstigt med en ny maskin.

Hörde förresten av många andra att de har samma problem. Jag tycker dock att det måste finnas en lösning. Vad är det annars för mening med utgången överhuvudtaget?

Fy skam den som ger sig!...och skärp till er Apple! Det är ju inte första modellen som har detta problem heller.

  • Medlem
  • 2004-01-06 04:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Wolfgang
Jag håller på att pröva massor varianter och har inte hittat ett sätt att få det att fungera än. Tack för alla inlägg. Måste väl lämna in min lilla PB. Konstigt med en ny maskin.

Hörde förresten av många andra att de har samma problem. Jag tycker dock att det måste finnas en lösning. Vad är det annars för mening med utgången överhuvudtaget?

Fy skam den som ger sig!...och skärp till er Apple! Det är ju inte första modellen som har detta problem heller.

Undrar hur det har gått med din dator? Har du löst problemet och i så fall hur? Har nämligen samma problem med en Powerbook 12".
Men, märk väl, med exakt samma kabeluppsättning får jag ut färg på Sony Wega 32 (helt ny) från min Powerbook Pismo på alla möjliga sätt. Den klarar av NTSC, PAL, S-OUT -> komposit, S-OUT -> SCART och dessutom alla upplösningar upp till 1024x768, ... i färg så klart.
Kul att PB Pismo är så grym men frågan är varför PB 12" (rev A) inte klarar av samma sak som är en mycket nyare dator.
Återstår en sista sak innan jag lämnar in datorn, mini-DVI -> video. Undrar om det kan vara fel på den?:(

Är tacksam för all hjälp jag får.

Jag hade problem med svartvit bild när jag tog signalen från s-video till scart via sådan kabel från min iBook till min tv. Men min tv har faktiskt en s-videoingång och när jag kör en ren s-video-kabel så får jag bra bild.

  • Medlem
  • 2004-01-06 14:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag hade problem med svartvit bild när jag tog signalen från s-video till scart via sådan kabel från min iBook till min tv. Men min tv har faktiskt en s-videoingång och när jag kör en ren s-video-kabel så får jag bra bild.

"Via sådan kabel"? Menar du att det inte fungerar från S-OUT på mini-DVI till SCART ? Skulle det fungera i så fall om man från samma utgång på PB 12" kopplade in på TV:ns motsvarande S-IN?

Jag har försökt att koppla i följande ordning; från PB 12" --> mini-DVI --> S-OUT (från mini-DVI) --> SCART --> TV:ns SCART ingång med S-IN.
Det funkade perfekt några kvällar men sen slutade det fungera. Har försökt med alla möjliga inställningar men får bara svartvit bild nuförtiden.
TV:n är SONY Wega 32" wide (modell KV-32FQ70E), inköpt för två veckor sedan.
TV:ns SCART-ingång jag pratar om sitter på baksidan (så klart) och kan ta emot både vanlig audio/video-insignal och S-video insignal. TV:n känner av själv vilken av signalerna som kommer in och ställer in sig därefter.

Däremot, som jag har skrivit i förra inlägget, om jag kopplar min PB Pismo från S-OUT utgången med samma kabel (S-video till SCART) då funkar det utan problem. Det spelar ingen roll om jag väljer PAL eller NTSC jag får färg på TV:n ändå.
För övrigt så funkar alla möjliga kopplingar mellan min PB Pismo och TV:n men inte med PB 12". Väldigt märkligt. Man förväntar sig att PB 12" ska vara en bättre dator. Skärpning Apple!

  • Medlem
  • 2004-01-07 23:32

Det verkar som att det är fler som har samma problem i synnerhet med PB 12", hittade nämligen "några" diskussioner på Apples supportsidor om detta. Det verkar som att problemet har löst sig för de flesta efter att de har fått mini-DVI-adaptern utbytt.
Därför ringde jag Apple imorse och en ny adapter är på väg.
Återkommer när jag har testat den nya adaptern.
Wish me luck. :eek:

Bevaka tråden