Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kapad skärm via Mini-displayport

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag kopplar min MBP till min 40" TV (via Mini-displayport) så kapas skärmen någon centimeter åt alla håll. Det blir väldigt tydlig när man kär Plex och all text till vänster saknar första bokstaven, eller när man ser på film och subsen nästan ligger i nederkant.

Någon som vet hur jag åtgärdar det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-10 17:59

Du måste ge oss mer info än såhär för vi ska kunna hjälpa dig. Vad kör du för upplösning vad är det för TV? Kör du
pixel mapping? Vilken Macbook Pro modell är det? Vilket OS kör du?

Kolla ifall TV:n har stöd för pixel-mappning, annars får du justera i Systeminställningar på datorn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-10 18:43

Leta efter något som heter Overscan. Kan finnas i Systeminställningar under Bildskärm.

Tack för snabba svar

Jag kör senaste MBP, en uppdaterat Snow Leopard i 1280x800 och TV är en 40" 1080p som körs i 1600x900.

Pixel-mapping vet jag inte vad det är och Overscan hittar jag inte i systeminställningarna?

1080p är 1920x1080.
vad säger TVns manual? Vilken TV har du?

Ursprungligen av keptang:

1080p är 1920x1080.
vad säger TVns manual? Vilken TV har du?

Har du svaret på frågorna ovan?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-10 21:47

Jag kör Lion, och där heter den numera Underscan och har en slide i Bildskärmar.
I SnowLeopard har jag för mej att den hette Overscan och bara hade en kryssruta. Men fortfarande under Bildskärmar. Du måste förstås klicka på rätt bildskärmTV först.

Underscan löste problemet, det var bara att dra slidern tills skärmen fylldes ut.

Kan dock inte komma högre än 1280x800. Är det grafikkortet som sätter gränsen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-10 23:09
Ursprungligen av claudiomarino:

Underscan löste problemet, det var bara att dra slidern tills skärmen fylldes ut.

Kan dock inte komma högre än 1280x800. Är det grafikkortet som sätter gränsen?

Kör du skärmspegling? I så fall blir det samma upplösning som på datorskärmen. Ändra i så fall till utökat skrivbord så ska du kunna ställa in olika upplösning på tv:n och skärmen.

Grafikkortet är ingen begränsning i det här fallet.

Jag kör olika upplösning på skärmen och TVn, 1280x800 och 1600x900. Kan inte gå över det sistnämnda.

Ursprungligen av claudiomarino:

...Kan dock inte komma högre än 1280x800...

Ursprungligen av claudiomarino:

...1600x900. Kan inte gå över det sistnämnda.

Först säger du att TVn inte kan gå högre än 1280x800, sen säger du att den inte kan gå över 1600x900. Vilket är det?

Och berätta gärna exakt vilken datormodell det är - "senaste MBP" säger inte så mycket.

Då uttryckte jag nog mig klumpigt. Vad jag menar är att jag inte kan öka upplösningen på TVn högre än 1600x900.

Har inte specarna på MBP tillgängliga just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 11:29

Jag har ännu inte svarat då jag saknar mer information för att ens kunna hjälpa till. Behöver exakt Macbook Pro modell (finns under äpplet > om den här datorn. Sedan vilken TV vi pratar om.

Här kommer en infodump över grafikkort och inställningar. MBP är i5 på 2.3 GHz med 4 Gb RAM.

Jag bumpar inlägget då problemet dessvärre kvarstår. Ytterst tacksam för hjälp.

Ursprungligen av claudiomarino:

Jag bumpar inlägget då problemet dessvärre kvarstår. Ytterst tacksam för hjälp.

Om du lämnar den information som efterfrågas (se t.ex inlägg #13 och #14), så kanske de återkommer med lite hjälp.

Nu har jag lite mer info:
TV: Samsung LE40 M86 BDX - Full HD

MBP: i5 på 2.3 GHz - 4 Gb RAM

1
Bevaka tråden