Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Sladdlös" hårddisk till bärbar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har beställt min Första Mcbook Pro nu. Går från en stationär PC till en bärbar Mac.

Jag har 2 st externa hårddiskar nu som känns väldigt dumt när jag skaffat en bärbar nu.

Skulle vara klockrent om jag kunde skippa de externa hårdiskarna och skaffa en trådlös hårddisk som jag kommer å vart som helst i lägenheten.

har läst lite om Time Capsule....är det en sån jag ska ha?

Jag vill inte att den ska ta backuper å så........Vill bara ha en hårddis utan sladd som jag kommer åt vartsomhelst hemma.

Tacksam för svar!

//Michael

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-16 15:36

Du kan köpa en router med usb anslutning så kan du använda dina gamla hårddiskar, Apples airport extreme till exempel sådana finns även från Belkin och D.Link m.fl.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-06-17 07:57
Ursprungligen av Gordy:

Du kan köpa en router med usb anslutning så kan du använda dina gamla hårddiskar, Apples airport extreme till exempel sådana finns även från Belkin och D.Link m.fl.

Det är en billig lösning, men oftast väldigt långsam. De flesta routrarna klarar max 10Mb/s till externa hårddiskar.

Ursprungligen av Json_81:

Det är en billig lösning, men oftast väldigt långsam. De flesta routrarna klarar max 10Mb/s till externa hårddiskar.

Hur snabb är time capsulen?
Vill nämligen kunna starta en 1080p film som jag kommer att ha på time capsulen genom datorn och spela upp den via en hdmi kabel till receivern. Kommer den att klara av det eller kommer det att lagga?

Grejen är också att det ska vara en snygg lösning dvs helst nått från Apple

Kollade även lite på Apple Extreme, men där så måste jag koppla in mina externa till den, så det kommer inte att se så nyggt ut. Därför tänkte jag på Time Capsule där allt är i ett och vitt

Men jag vill ju bara använda den som Extern hårddisk å inte ta backuper........går det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-16 15:52

Du behöver inte använda TimeCapsule till backupper, fungerar som vanlig nätverks-hårddisk
Men du bör definitivt ha någon sorts backup-lösning, särskilt nu när du skaffat bärbart!
Enkelt att bara aktivera TimeMachine mot vilken annan hårddisk som helst. Snyggt och smidigt blir det ju med en TimeCapsule!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-16 16:52

Kör en time capsule här hemma både till time machine och allmän lagring (som extern disk) det funkar bra.

Finns väll en del som inte tycker det är en vettig lösning, men funkar för mig.

Ursprungligen av Kajan:

Kör en time capsule här hemma både till time machine och allmän lagring (som extern disk) det funkar bra.

Finns väll en del som inte tycker det är en vettig lösning, men funkar för mig.

Kan inte riktigt redogöra för detta, men jag har haft problem med att ha annat material på samma partition som TimeMachine-backuper. Den verkar få lite problem med automatiskt plocka bort de äldsta backuperna när disken blir full om man har annat liggande där. Pratar utifrån egen erfarenhet och lite hörsägen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-17 10:08
Ursprungligen av pmarriott:

Kan inte riktigt redogöra för detta, men jag har haft problem med att ha annat material på samma partition som TimeMachine-backuper. Den verkar få lite problem med automatiskt plocka bort de äldsta backuperna när disken blir full om man har annat liggande där. Pratar utifrån egen erfarenhet och lite hörsägen.

Denna tanken har slagit mig också, dock har jag en 2 TB time capsule, så har inte riktigt nått den punkten än, för där är ganska mycket utrymme kvar. Så jag kan tyvärr inte uttala mig om vad som kommer hända då.

Men trots backup från 2 olika datorer + allmän lagring, så rapporterar Finder att där är 1,18 TB ledigt utrymme. Går man in i Time Machine inställningar så rapporterar den också 1,18 TB ledigt, så jag har tagit det som att den fattar hur mycket den har att röra sig med.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-06-17 10:18

Jag skulle satsa på en NAS disk . Lösningen kostar en del men det finns en del bra användnings områden så det betalar sig självt tycker jag. Dom flesta (om inte alla) har någon slags streaming server och kan operera som en egen moln lösning...

Synology och Qnap är good stuff

1
Bevaka tråden