Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VW Golf II - är det något att ha?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min granne som blir pensionär om en vecka (grattis till han!), har bestämt sig för att sälja sin gamla Golf från -90, han ska låna 50K för att köpa sig något nyare.

Han frågade mig om jag vill köpa bilen för 2000 kr, det är ju inga pengar för en funktionsduglig bil. Bilen i sig är det inga problem med, helt rostfri (22 år gammal!!), välskött och bara två ägare.

Nu till frågan, när man kör med den så hänger inte gasen med riktigt, man kan inte trampa gasen i botten om man säger så. Är det någon bilkunnig som kan tänkas förstå vad problemet är?

Jag är inte bilkunnig överhuvudtaget, detta är väl tänkt som en sommarbil, men om samtidigt en reparation inte kostar skjortan så kanske det är värt att ha den något år.

Kanske fel forum egentligen, men kanske vore kul om någon visste

Jag hade en VW Jetta (Golf med baklucka) '88 (1.8 bensin) som jag hade massor av problem med och behövde en diesel som pendlarbil nyligen och gjorde misstaget att köpa en Golf II, rent skräp.

Köpte en 1998 Polo diesel SDi istället och det är en mycket bättre bil, även om VW är högt överskattade.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Jag hade en VW Jetta (Golf med baklucka) '88 (1.8 bensin) som jag hade massor av problem med och behövde en diesel som pendlarbil nyligen och gjorde misstaget att köpa en Golf II, rent skräp.

Köpte en 1998 Polo diesel SDi istället och det är en mycket bättre bil, även om VW är högt överskattade.

Men vad menar du med "rent skräp"? Förklara gärna lite mer vad som inte är bra, jag har kört hans bil ett par gånger nu, känns inte som några större problem med den.

Ursprungligen av Patrik D:

Men vad menar du med "rent skräp"? Förklara gärna lite mer vad som inte är bra, jag har kört hans bil ett par gånger nu, känns inte som några större problem med den.

Kanske lite mer av en personlig teknisk bedömning. Allt är så klart baserat på personlig erfarenhet. Vissa älskar VW, andra inte. Mitt största intryck är att det skiljer en hel del mellan de två olika generationerna, men så klart beror det också på hur bilen är skött.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Kanske lite mer av en personlig teknisk bedömning. Allt är så klart baserat på personlig erfarenhet. Vissa älskar VW, andra inte. Mitt största intryck är att det skiljer en hel del mellan de två olika generationerna, men så klart beror det också på hur bilen är skött.

Ja, alltså jag har sett hans besiktningsprotokoll från dom senaste åren, aldrig fått någon anmärkning, han har alltid sett till att serva dom i tid innan.

  • Medlem
  • 2012-06-16 14:11
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Kanske lite mer av en personlig teknisk bedömning. Allt är så klart baserat på personlig erfarenhet. Vissa älskar VW, andra inte. Mitt största intryck är att det skiljer en hel del mellan de två olika generationerna, men så klart beror det också på hur bilen är skött.

Låt mig gissa... Kan det bero på att golfen från -88 var en förkammardiesel utan turbo, och nya polon en direktinsprutad med stressfläkt? (turbo)
Skillnaden mellan dessa motorer är som natt och dag, minst! Men visst är vw-bilar från 80-talet inga körglada racerbilar. Men det är de heller inte byggda för att vara.

Edit: SDI kanske saknar turbo?

Senast redigerat 2012-06-16 14:23
Ursprungligen av Dalle:

Låt mig gissa... Kan det bero på att golfen från -88 var en förkammardiesel utan turbo, och nya polon en direktinsprutad med stressfläkt? (turbo)
Skillnaden mellan dessa motorer är som natt och dag, minst! Men visst är vw-bilar från 80-talet inga körglada racerbilar. Men det är de heller inte byggda för att vara.

Edit: SDI kanske saknar turbo?

SDi = sugdiesel med 12hk (känns det som).

Nej, jag pratar om bilen i sin helhet, inredning, kaross och annat. Känns som helt olika märken. Golf II är en gammalmodig sladdrig bil (alla de jag kommit nära) men den Polo jag har (gammal bondgårdsbil med närmare 25000mil känns mycket bättre.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-06-16 13:49

Jag har haft en jetta -90 och mina föräldrar hade en golf -88.

Tycker det e trevliga bilar, hade inga särskilda problem med någon av dem.

Går det inte fysiskt att få gasen i botten eller svarar den bara dåligt?
Det är ju ganska trötta bilar.

Ursprungligen av Json_81:

Jag har haft en jetta -90 och mina föräldrar hade en golf -88.

Tycker det e trevliga bilar, hade inga särskilda problem med någon av dem.

Går det inte fysiskt att få gasen i botten eller svarar den bara dåligt?
Det är ju ganska trötta bilar.

Den svarar bara dåligt, om man trycker plattan i botten så händer det inget direkt liksom.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-06-16 22:35
Ursprungligen av Patrik D:

Den svarar bara dåligt, om man trycker plattan i botten så händer det inget direkt liksom.

Vilken motor är det? 1.6?
Kommer den upp i fart eller orkar den inte ens det?

Vad har du kört innan som du jämför med?

Är det bensin så är det väl en sådan där monojet med en central insprutare, tror inte de är speciellt knepiga, om man kan. Kan man inte så är de inte så roliga.

När servades den sist? Bränslefilter och luftfilter? Inte direkt avgörande men allt påverkar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-17 15:26

Gamla förgasarbilar hade ofta ett membran som kunde spricka, då får man de symtomen. Men jag vet inte om Golfen hör dit.

Ursprungligen av kenjon:

Gamla förgasarbilar hade ofta ett membran som kunde spricka, då får man de symtomen. Men jag vet inte om Golfen hör dit.

Nej, den har en monojet insprutning, en blandning mellan förgasare och insprutning.

Bara att köpa bilen och köra den så länge du kan/vill och sen sälja den igen.

om den behövs lagas så har du kanske en kompis som är händig eller så är det bara al lämna in den på en mindre verkstad och få det fixat så har den en bil som klarar många mil till.

Att gamla bilar inte har något drag i är ju ingen ovanlighet.
det är ju bara för en verkstad att felsöka om den inte kommer upp i 120km/h inom en kvart..

2000kr är inga pengar för en "gubbkörd" omskött bil.

1
Bevaka tråden