Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

har beställt en maxad air av gamla generationen. Var det smart?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Är ny här på forumet och även inom macvärlden. Har faktiskt aldrig ägt en Appleprodukt i hela mitt liv. Beställde precis en maxad 13" Macbook air av gamla modellen, d.v.s. i7 1,8 GHz, 4 GB ram och 256 GB SSD för 13500 Kr. Tyckte det verkade prisvärt.

Har dock börjat fundera på om det var korkat att inte köpa den nya istället. Jag använder datorn till office, surf, matlab, cad (är ingenjörsstudent) och filmuppspelning på TV.

Är även student så vill spara alla pengar jag kan, men samtidigt vill jag förstås ha en dator som klarar det jag vill nu och under lång tid framåt. Fick intrycket att det inte skiljer så mycket mellan den gamla och den nya prestandamässigt. Jag måste ha minst 256 GB lagring då jag kommer att ha en ganska stor partition för windows (kör program som inte finns för mac)

Tacksam för svar.

Välkommen!
Ett bra val till ett helt ok pris om den är ny (vilket jag antar), inget att ångra.

Den är fabriksny. Inwarehouse rear ut de gamla nu så jag slog till på en sådan.

Det jag funderar på i sammanhanget är om det var dumt att inte köpa den nya med i5, 4GB ram och 256 GB flash istället. Dustin tar 14800 Kr för en sådan.

Hur mycket skiljer det i prestanda mellan "min" och en sådan?

Om man jämför samma 2011 mot 2012 så, CPU skiljer inte mycket (några få %).
Det som skiljer i prestanda är grafiken, HD3000 vs. HD4000.
HD 4000 vs HD 3000 (Ivy Bridge tested)

Det är USB3 istället för USB2.
Om du tycker det är värt det är det nog bara du som kan avgöra.

Jag hade valt den du valt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-16 20:49

Den nya modellen har en bättre processor, grafikkrets samt tillgång till mer ram. Du klarar dig nog bra, fördelen med den nya är väl att strömförbrukningen minskar en del.

Ursprungligen av antii:

Den nya modellen har en bättre processor, grafikkrets samt tillgång till mer ram. Du klarar dig nog bra, fördelen med den nya är väl att strömförbrukningen minskar en del.

13" i7 med 4GB RAM och 256GB SSD kostar 15775 hos Apple. Så jag tycker 13500 för konfigurationen TS beställt är ett bra köp.

Nyare är alltid bättre såklart, men kostar rätt så mycket mer i det här fallet.

Ursprungligen av keptang:

13" i7 med 4GB RAM och 256GB SSD kostar 15775 hos Apple. Så jag tycker 13500 för konfigurationen TS beställt är ett bra köp.

Nyare är alltid bättre såklart, men kostar rätt så mycket mer i det här fallet.

Fast Massanbrassan har studentrabatt på applestore, så han betalar "bara" 14800. Jag kan nog tycka att den nya datorn är värd 1300 extra, men finns inget givet val som jag ser det.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-16 21:00

Och en Core i7 är snabbare än en Core i5.

Tack för snabba och bra svar.

Det känns som att jag gjort ett rätt schysst val ändå. Grafiken spelar ingen större roll då jag aldrig spelar. Sålänge datorn fixar att spela upp en HD-film på en extern skärm så är jag mer än nöjd.

De 1300 Kr jag sparar kan jag använda till att köpa en ny dator lite tidigare istället.

Kommer "min" dator att fixa youtube i 1080p förresten? Det gör inte min nuvarande pc från 2006.

En liten erfarenhet bara!
Min andra generationens MacBoock Air blev så jäkla het av filmspelandet så jag stängde av den och sedan gick den inte att starta.
Minnena pajade av hettan!
Ett nytt logikkort är inte att tänka på och Appel inför nu fastlödda minnen och det kan stå dig dyrt!!

SLIT OCH SLÄNG ÄPPELSKRUTT!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-16 22:07
Ursprungligen av toastrom:

En liten erfarenhet bara!
Min andra generationens MacBoock Air blev så jäkla het av filmspelandet så jag stängde av den och sedan gick den inte att starta.
Minnena pajade av hettan!
Ett nytt logikkort är inte att tänka på och Appel inför nu fastlödda minnen och det kan stå dig dyrt!

Air har haft fastlödda minnen länge. Det du drabbades av har jag inte hört talas om tidigare men borde gå att reklamera.

Ursprungligen av Gordy:

Air har haft fastlödda minnen länge. Det du drabbades av har jag inte hört talas om tidigare men borde gå att reklamera.

För vidare info sök på: "3 Beep MacBook Air"
I BÄSTA fall så har bara den termiska sensorn kortslutits pga värmen och det kan kanske den händige själv fixa. Se länkad bild.
Annars är det ett nytt logikkort som gäller.

Ett tips! HÅLL KOLL PÅ VÄRMEN I DIN AIR!

Senast redigerat 2012-06-17 19:47
Ursprungligen av toastrom:

För vidare info sök på: "3 Beep MacBook Air"
I BÄSTA fall så har bara den termiska sensorn kortslutits pga värmen och det kan kanske den händige själv fixa. Se länkad bild.
Annars är det ett nytt logikkort som gäller.

Ett tips! HÅLL KOLL PÅ VÄRMEN I DIN AIR!

Tack för infon. Får skaffa extra applecare till nya då. För det bör väl täckas av garantin?

Ursprungligen av toastrom:

En liten erfarenhet bara!
Min andra generationens MacBoock Air blev så jäkla het av filmspelandet så jag stängde av den och sedan gick den inte att starta.
Minnena pajade av hettan!
Ett nytt logikkort är inte att tänka på och Appel inför nu fastlödda minnen och det kan stå dig dyrt!!

SLIT OCH SLÄNG ÄPPELSKRUTT!

En liten reflektion på ditt inlägg. Två sätt att överhetta en MBA som inte täcks av garanti/reklamationsrätten är att slänga den på grillen eller fläska på med varmluftpistolen på den. Att spela upp film på den är inte ett av dem.

Själv passade jag på att plocka upp förra årets modell av MacBook Pro 13, 2,4ghz i5, för 8888 kr på Elgiganten. Då hade du haft pengar över till en iPad.

Senast redigerat 2012-06-17 15:34
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Själv passade jag på att plocka upp förra årets modell av MacBook Pro 13, 2,4ghz i5, för 8888 kr på Elgiganten. Då hade du haft pengar över till en iPad.

Pro är alldeles för stor och tung. Jag bär runt på datorn konstant hela dagarna, så låg vikt är ett absolut måste.

Sitter och skriver på min nya Air nu. Känns lite ovant med OSX än så länge, men det ska nog bli bra det här tror jag Tack för alla svar

1
Bevaka tråden