Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook Pro med Retina skärm (Juni, 2012)

Tråden skapades och har fått 255 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vem har beställt den nya MacBook Pro med Retina-skärm? Vilken konfig har ni valt?

Hehe, och jag som gick in hit för att läsa och bli avundsjuk endast för att se att ingen skrivit ännu

Är just nu lite besviken på mig själv som inte lade beställningen igår kväll i stället för nyss. Två veckor extra väntande. Suck. (Beställde den snabbaste med standardkonfigurationen.)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-06-12 17:49

Ptja jag slår väl till helt enkelt. Blev lite mer pengar än vad jag hade tänkt lägga på en ny dator men man är väl ingen fattiglapp heller

Blir den enklaste standardconfigen. 256mb HD är väl i klenaste laget. Har det i dagsläget o får ibland skyffla runt saker för att få plats men jag har ju vanan inne så det ska nog gå bra

Leverans mellan 4-10 juli

Senast redigerat 2012-06-12 18:16

Här har vi datorn jag väntat på. Troligen säljer jag min Air då den är värdelös för fältarbete med den kassa skärmen för annat än vimmelfoto, så kan jag sälja min stationära trotjänare också (som visserligen hållit i 3 år).

Säljer nog min ena skärm och behåller min U2711. Ska nog leka bra ihop.

Jag är förbannad att den är så överprissatt här gentemot USA, men med lite studentrabatt blir det bättre.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-06-12 19:32
Ursprungligen av Stephen Kirk:

Jag är förbannad att den är så överprissatt här gentemot USA, men med lite studentrabatt blir det bättre.

Tja den kostar ungefär 1600 mer här i sverige om man konverterar valutan rakt av så det är ju inte så blodigt. Resten är moms och det står inte med i amerikanska priser.

Dags att fräsha upp våra maskiner så

Retina MacBook Pro 15 tum beställt till jobbet

+(12 Core Mac Pro samt Mac Pro 6 Core samt 27" iMacs m.m. ..)

Att Apple i USA inte redovisar priser med moms hänger ihop med att momsen varierar beroende på i vilken stat man bor i…

Tråden för alla som beställt nya MacBook Pro med Retina skärm (Juni, 2012)

Valde grund konf på maskinen

står och velar mellan att vänta tills den kommer i butik eller bara beställa den på hemsidan (3-4 veckor) direkt.

vad tror ni man tjänar på tidsmässigt?

Beställde värstingen både från Dustin, InWarehouse och Machuset den som levererar snabbast är där jag köper den

Ursprungligen av @ndreas:

Beställde värstingen både från Dustin, InWarehouse och Machuset den som levererar snabbast är där jag köper den

Kunde inte hålla dig ser jag Andreas

Nej det var dags att byta har haft min Air nu i 1 år Behöver högre upplösning men i mobil konfig!
Har en Air över om du är sugen!!

Ursprungligen av @ndreas:

Nej det var dags att byta har haft min Air nu i 1 år Behöver högre upplösning men i mobil konfig!
Har en Air över om du är sugen!!

Nja har aldrig varit fan av Air, själv väntar jag med köp an nya MBP tills Apple släpper 32 GB ram till MBP.

Ursprungligen av Hunter78:

Nja har aldrig varit fan av Air, själv väntar jag med köp an nya MBP tills Apple släpper 32 GB ram till MBP.

Risken är ju att du alltid väntar för även om den har 32GB så är du inte nöjd för då har inte grafikkortet 4GB eller så är den för dyr eller så är ngn anslutning som inte finns med osv... Mest ursäkter anser jag

bara inse att nya MBP är en grym jävel!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-13 16:24
Ursprungligen av Hunter78:

Nja har aldrig varit fan av Air, själv väntar jag med köp an nya MBP tills Apple släpper 32 GB ram till MBP.

Bara en kul språklig iakttagelse som jag ville lyfta fram, läs det fetstilta som det vore engelska

Absolut allt annat är bra med den nya MBP förutom minnet. Varför ju för jag använder minna maskiner i minst 2-3 år då är minnet tok för litet. Jag byter inte dator en gång om året, typ ;).

så nu är den beställd leveranstiden på sidan har ju ökat varje dag sen den presenterades så nu vågade jag inte vänta längre. man skulle ju såklart haft modet att beställa den direkt på kvällen i måndags när det bara skulle ta 5-7 arbetsdagar.. men men.

det blev iallafall en low end retina.

hahaha rätt kul

  • Medlem
  • 2012-06-13 17:50

Ja pojkar och flickor. Själv sitter jag med ångest och har lite svårt att trycka på köpknappen.

Planerna var att köpa en 17". Men det här verkar mycket mer spännande.

I budgeten ryms snikmodellen och prestandamässigt med 16gb ram är jag nöjd sånär på en punkt och det är ssd disken på 256gb. Varför gör dom såhär mot mig?

Kan någon klappa mig på huvudet och säga att jag vänjer mig med en fjärdedel diskutrymme mot va jag har i min iMac idag?

Ursprungligen av Toke:

Ja pojkar och flickor. Själv sitter jag med ångest och har lite svårt att trycka på köpknappen.

Planerna var att köpa en 17". Men det här verkar mycket mer spännande.

I budgeten ryms snikmodellen och prestandamässigt med 16gb ram är jag nöjd sånär på en punkt och det är ssd disken på 256gb. Varför gör dom såhär mot mig?

Kan någon klappa mig på huvudet och säga att jag vänjer mig med en fjärdedel diskutrymme mot va jag har i min iMac idag?

Jag gick från 1TB till 128 så visst går det tilläggas är att jag även hade stort iTunes/iPhoto och Windows men tro det eller ej.
Kör mest trådlöst och musik = Spotify, alla synkningar med program o skit till iPhonen körs ju via molnet, filmer har jag på en server så jo det går om man planerar lite

  • Medlem
  • 2012-06-13 18:50
Ursprungligen av @ndreas:

Jag gick från 1TB till 128 så visst går det tilläggas är att jag även hade stort iTunes/iPhoto och Windows men tro det eller ej.
Kör mest trådlöst och musik = Spotify, alla synkningar med program o skit till iPhonen körs ju via molnet, filmer har jag på en server så jo det går om man planerar lite

Kanske är sant, iMacen får agera server och så skaffar jag en liten snärtig extern disk på 1tb som får bli min ständiga kompanion.(Någon som vet någon trevlig mindre disk med thunderbolt?)

Då är det bara att vänta

Ursprungligen av Toke:

Någon som vet någon trevlig mindre disk med thunderbolt?

Det här undrar jag också om eftersom jag, precis som Toke, går ner från 1 TB till 256 GB.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2012-06-14 17:03
Ursprungligen av Toke:

Ja pojkar och flickor. Själv sitter jag med ångest och har lite svårt att trycka på köpknappen.

Planerna var att köpa en 17". Men det här verkar mycket mer spännande.

I budgeten ryms snikmodellen och prestandamässigt med 16gb ram är jag nöjd sånär på en punkt och det är ssd disken på 256gb. Varför gör dom såhär mot mig?

Kan någon klappa mig på huvudet och säga att jag vänjer mig med en fjärdedel diskutrymme mot va jag har i min iMac idag?

Lösningen för mig, redan nu innan jag har gått över till SSD, är trådlös NAS.

En trådlös NAS för dryga 2000 kr samt två diskar i RAID-konfiguration eller med schemalagd backup om man inte litar på RAID, så har man trådlös access 24/7 till en automatiskt backupad 2 TB-disk som kan streama och lagra musik, film, och i fallet med t.ex. en NAS av Synology till och med stöd för FTP- och webbserver samt ett webbgränsnitt och appar för iOS-enheter för fjärrstyrning. Man kan t.ex. säga åt den att börja ladda ner filer och sedan kan man gå och lägga sig, så får den stå och göra det den ska var den nu står i något rum.

Otroligt mycket en sådan kan göra för samma pris som en Mac Mini. Jag har hela mitt bildbibliotek och mina filmer och serier på den. De 256 GB som en typisk SSD kan ligga på räcker med råge till för att bara lagra OS X och dess appar! Bara att lägga ut en ikon på skrivbordet för att öppna sin hemkatalog (ja, en modern NAS har ofta fleranvändarstöd), och den är inte obekvämare att jobba med än sin interna disk.

På så vis sparar man SSD-disken till det som behöver högst prestanda, operativsystemet och apparna. Visserligen kan stora bildfiler bli ganska krävande på WiFi-bandbredden och orsaka lite av en flaskhals när t.ex. Lightroom eller Aperture skapar thumbnailvarianter av kanske tusentals foton, men då kan man väl göra ett undantag för dem och lagra sådant på SSD-disken också. Det allra mesta i "arkivstil" eller rena "datafiler" i form av musik osv behöver man ju ofta inte toppprestanda på. Framförallt stora filmer är ju perfekta att lagra där. Inga problem att streama t.ex. en H.264-kodad HD-film över WiFi.

Sedan detta med att få automatisk backup utan att ens behöva tänka på Time Machine eller se något sådant gå igång på ens dator är skönt! Jag jobbar dessutom hellre direkt mot en sådan disk exponerad mot Internet med lämplig inställning i brandväggen än mot en tjänst som Dropbox som ligger någonstans i USA.

  • Avstängd
  • 2012-06-15 15:11

Skulle beställa en med 512GB FD ooch 16GB RAM + en 27" TB skärm igår... men kan inte addera något kreditkort förrän den 22/6... så det blir till att vänta en vecka till

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-15 15:50

Beställde en:

2,6 Ghz Core i7
512 GB SSD
16 GB DDR3L

Blir nice att koppla den till TB 27" skrämen sen

Jag känner äntligen man fått en uppsättning jag velat ha länge. Haft MacBook Air, men det jag egentligen velat ha är det Apple släpper nu. Gillade inte att MBP hade DVD enhet, det kändes onödigt, och jag älskar tunna datorer, men vill ändå ha prestanda. Sen är jag en sådan person som inte bryr mig om vad saker kostar, så bara Apple producerar det så är det lugnt

Så alla som har råd tror jag kommer bli supernöjda med denna pjäs

Nästa köp i framtiden lär bli en 4k projektor :D, sen är man nog klar.

Senast redigerat 2012-06-15 16:17
Ursprungligen av Esa:

Beställde en:

2,6 Ghz Core i7
512 GB SSD
16 GB DDR3L

Blir nice att koppla den till TB 27" skrämen sen

Jag känner äntligen man fått en uppsättning jag velat ha länge. Haft MacBook Air, men det jag egentligen velat ha är det Apple släpper nu. Gillade inte att MBP hade DVD enhet, det kändes onödigt, och jag älskar tunna datorer, men vill ändå ha prestanda. Sen är jag en sådan person som inte bryr mig om vad saker kostar, så bara Apple producerar det så är det lugnt

Så alla som har råd tror jag kommer bli supernöjda med denna pjäs

Nästa köp i framtiden lär bli en 4k projektor :D, sen är man nog klar.

Intresseklubben antecknar !!
Själv skall jag till jobbet nu och handtvätta min Audi R8

Ursprungligen av @ndreas:

Intresseklubben antecknar !!
Själv skall jag till jobbet nu och handtvätta min Audi R8

Du kan väl inte klaga på att Esa berättar att han beställt en Retina Mac i en tråd som handlar om precis det? Beställda Retina Mac:ar..

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Du kan väl inte klaga på att Esa berättar att han beställt en Retina Mac i en tråd som handlar om precis det? Beställda Retina Mac:ar..

Nä men 4k Projektorn

Uppgraderingen från 2.6 till 2.7, är det värt dom kronorna? 2450kr?
Kommer användas till FCPX.

Känns som det inte ens kommer vara märkbart.

Bevaka tråden