Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tveksam passus i forumreglerna

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-14 23:23
Citat:

Friskrivning

Alla inlägg i forumet, kommentarer till artiklar, gallerier samt privatannonser är användargenererad information. 99mac med moderatorer och medarbetare kan inte hållas ansvariga för innehållet i dessa. Villkor och regler kan ändras utan förvarning.

Såvitt jag vet kan man väl inte friskriva sig från lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (1998:12)? Den som står som ägare till detta forum måste ju vara ansvarig enligt lagen att hålla det under uppsikt?
Nu tror jag nog att så också sker, men just därför känns ju denna skrivning något märklig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-14 23:58

Hej! Friskrivning är fel ord i detta sammanhang så vi ser till att uppdatera texten.

Fungerar så att vi som driver 99mac kan fällas om vi inte tar bort inlägg som bryter mot lagen (vi eftermodererar). Däremot är varje enskild individ också ansvarig för sina egna inlägg och kan dömas för dessa.

Vi döms alltså om vi inte modererar, men du som skriver kan dömas för det du skrivit med brottsligt innehåll.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-15 02:03

Ja, det är korrekt, under förutsättning att upphovsman till inlägget kan hittas, annars är det den som tillhandahåller tjänsten som är ansvarig.
Men i vilket fall är det ju lagen som reglerar ansvaret, och det är ju inte förhandlingsbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 03:32
Ursprungligen av bollman:

Ja, det är korrekt, under förutsättning att upphovsman till inlägget kan hittas, annars är det den som tillhandahåller tjänsten som är ansvarig.
Men i vilket fall är det ju lagen som reglerar ansvaret, och det är ju inte förhandlingsbart.

Ursprungligen av bollman:

Ja, det är korrekt, under förutsättning att upphovsman till inlägget kan hittas, annars är det den som tillhandahåller tjänsten som är ansvarig.
Men i vilket fall är det ju lagen som reglerar ansvaret, och det är ju inte förhandlingsbart.

Jag vet inte vart du fått detta ifrån riktigt. Vi är som någon skrev ovan ansvariga för själva publiceringen på webbplatsen, och kan dömas om vi inte tar bort inlägg med uppenbart brottsligt innehåll (tillräckligt fort). Eftersom vi inte har en ansvarig utgivare så döms inte vi som tillhandahåller tjänsten för det brottsliga innehåll som någon annan skrivit. Om vi inte tar bort inlägget döms vi då inte för det brottsliga innehållet som författaren skrivit utan för att vi inte modererat bort det. Däremot är det fortfarande den enskilda individen, separat, som kan dömas för det brottsliga innehållet man själv skrivit.

Du har rätt i att det inte förhandlingsbart eller en friskrivning eftersom det regleras av lag, den texten har nog hängt med ett tag och skall uppdateras med korrekt rubrik och förtydligande i texten. Så man ansvarar själv för det man skickar in som är publikt på webbplatsen (sedan är det en annan sak att vi måste moderera bort brottsligt material).

Det sägs ju bara att 99 inte kan hållas ansvariga för innehållet i dessa inlägg - att det är inläggaren som hålls ansvarig för vad inläggaren skriver.
99 kan så klart hållas ansvarig för publiceringen av detta innehåll - men det är ju en annan sak och det motsägs inte i texten.

Jag tycker inte texten är tveksam - bara en plattityd (typ: alla ansvarar för sina egna handlingar - andra inte kan lastas för dom).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-15 11:08

Jag har fått det från beredningen av ärendet. Alltså, själva lagen kom ju till för att man skulle ha någon att "sätta dit" om det spreds dumheter på ett forum. Förr kunde ju den som drev forumet bara rycka på axlarna och säga att han inte hade en aning om vem som skrev det och inte heller tänkte göra något åt det. Med lagen kan man då "sätta dit" den som driver forumet istället, det var liksom själva andemeningen med lagen. Eftersom internet möjliggör att man kan vara väldigt anonym (jag menar, hur kan ni vara säkra på att jag är jag på det här forumet? Ingen har kollat leg liksom) så ville man helt enkelt se till att även om "upphovspersonen" till dumheten inte kunde hittas så kunde man ge sig på den som tillhandahöll plattformen för yttrandet för att få bort det från nätet.

Nu kommer vi lite ifrån det hela, jag menar inte att 99mac på något sätt skulle försöka bli något nytt flashback jag bara förvånades över skrivningen eftersom jag själv är admin för ett forum. Dessutom fick ni ju mig att läsa reglerna, det har jag nog inte gjort sen jag var moderator här någon gång på stenåldern

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-15 12:17
Ursprungligen av bollman:

... så kunde man ge sig på den som tillhandahöll plattformen för yttrandet för att få bort det från nätet

Precis som Edin skriver. OM vi inte modererar bort det.

1
Bevaka tråden