Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud (@me.com) och Android

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Xperia Mini med Android 2.3.4 och har två mail-adresser i den medföljande mail-klienten. Hotmail och @me, det har fungerat alldeles utmärkt tills för ca 2-3 veckor sedan då @me slutade fungera. Har provat att radera och skapa kontot på nytt men det "fastnar" på inkommande serverinställningar.

Jag använde mig av dessa inställningar när jag fixade det första gången:

1. Go to the native email client application and go to new account setup.
2. Fill your email address “ xxxx@me.com or xxxx@mac.com” and password and click on the Manual Setup.
3. Choose IMAP and fill “p07-imap.mail.me.com” (or p01-imap.mail.me.com etc..)port: 993 and Security type : SSL.
4. On the following screen configure smtp server by entering these values

SMTP Server: smtp.me.com
Port: 587
Security type: TLS

Skall dock tilläggas att jag inte använde p07-imap eller någon annan siffra för den delen. Har provat detta nu men utan framgång.

Hur skall jag lösa detta problem?

Du skriver "Mobile Me", men det är ju en tjänst som är på väg att försvinna, och ersätts av iCloud. Har du uppdaterat ditt MobileMe-konto till ett iCloud-konto?

Apple - MobileMe - MobileMe transition and iCloud

Ja just det, det har jag.

Senast redigerat 2012-06-15 10:57
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-15 00:58

Apples egna instruktioner hittar du här:
iCloud: Mailserverinformation

Men det verkar som om fler har problem med olika versioner av Android, problem som kommer och går. Här en lång tråd som åter varit aktiv senaste dagarna. Så det kanske varit serverstrul?
https://discussions.apple.com/thread/3397765?start=105&tstart=0

Det funderas lite där på om man ska använda p0X-prefix framför imap.mail.me.com. Men enligt apples instruktioner ska det ju räcka med imap.mail.me.com. Tittar jag i inställningarna i Mail.app på macen (där det ställts in automagiskt) har jag ett p0x-nummer, om du har iCloud-mail på en mac kan du ju testa med samma nummer du fått där. Men som sagt, det är nog bättre att inte ha prefix än att skriva fel prefix... Har antagligen mer med hur Apple styr trafiklast på servrarna.

Det kan säkert vara lite hokus-pokus-känsla över sånt här. Jag tror det bästa är att radera kontot igen på androiden och mata in uppgifterna igen precis som det står i första länken från Apple. Till slut funkar det... Har ingen andriod själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-15 01:10

Notera även detta i instruktionen:

Citat:

Obs! Om du får ett felmeddelande när du använder SSL kan du prova med TLS i stället.

Tackar, läste dina länkar, den från Apples diskussionsforum hjälpte mig nog mest. Det var egentligen bara att fylla i uppgifterna som jag gjort tidigare med undantaget att jag fick välja TLS istället för SSL. Men, det tog extremt lång tid att etablera kontakt mer servern när den skulle kontrollera inkommande inställningar. Det tog ca 3-5 min, jag hade kommit så lång tidigare men i dagens samhälle är man ju van att allt som har med data som ska skickas runt halva gjorden sker med blixtens hastighet.

Hur som helst, det funkar igen och jag är glad. Tackar för hjälpen ÍngoX!

1
Bevaka tråden