Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stagnerar Apple?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-13 09:26

Så här någon dag efter keynoten kan jag inte låta bli att undra hur det egentligen står till i Cupertino.
Apple släppte den första reella hårdvarunyheten på datorsidan sen MacBook Air kom 2008, de släppte ytterligare en lätt slipad version av Leopard som kom 2007 samt en lätt slipad version av iOS 2 som kom 2008.

Som jag ser det så har de stora nyheterna väl sett ut så här de senaste åren:

iPhone/iOS - 2007
Leopard - 2007
MacBook Air - 2008
iOS2/AppStore - 2008
iPad - 2010
MacBook Pro Retina - 2012

Har jag missat nått?

Vänta nu - fem nyheter (så fantastiskt var inte Leopard) som skakat om IT-världen de senaste fem åren. Är det din definition på "stagnerat"?

Ursprungligen av Capeman:

Vänta nu - fem nyheter (så fantastiskt var inte Leopard) som skakat om IT-världen de senaste fem åren. Är det din definition på "stagnerat"?

De man älskar har man höga krav på, eller hur är det? Sitter på min jobbdator nu och där har det fan inte hänt något revolutionerande sen Windows 95, om ens då...

Vad begär du? Vad har konkurrenterna gjort? Hur har det sett ut historiskt?

Känner en lätt underton av bitterhet i din post, men har du belägg för att det var bättre förr, eller är det bara nostalgi?

Ursprunliga iMacen slipade de i en jävla massa år, Powermac G3/G4 likaså.

Windows 95 = Macintosh 1987... Eller hur det nu lät vid den tiden.

Annars kan man ju också - exempelvis - nämna iTunes Store som hyfsat stor och branschpåverkande nyhet. Unibody är ju också ganska stort för den dagliga datorupplevelse då det numera är slut på knarrande plast under handlederna. Multitouch på styrplattor (och skärmar.

  • Medlem
  • 2012-06-13 10:08

Unibody kan väl knappast kallas innovation. Snarare utveckling eller förvaltning. Samma med gester. Att iMac har blivit bättre och bättre är heller inte revolutionerande. Det blir de flesta produkter som har ett liv längre än en säsong. Osv.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-13 10:44
Ursprungligen av Baron:

Unibody kan väl knappast kallas innovation. Snarare utveckling eller förvaltning. Samma med gester.

Båda är ju helt klart stora innovationer fast ingen av dessa ligger väl egenligen Apple bakom, däremot var det Apple som gjorde dom populära.

Förresten; är detta ett tecken på stagnation?

iOS 6 adjusts metallic button reflections as you tilt your phone | The Verge

(nej, det var inte allvarligt menat...)

Man blir ju lite lätt andfådd när man läser en del inlägg om Apples förestående död så snart man inte har en världsrevolutionerande produkt att presentera en gång i kvartalet. Var finns sansen och balansen i dessa uttalanden? Det räcker väl med att se på den tekniska utvecklingen på mobiltelefon, "läsplattor", laptops, desktops, filmdistribution, musik-dito, app-utbud mm för att se att det fortfarande verkar finnas en del krut hos bolaget... (Som f.ö. ser ut att vara ganska välmående eftersom det är världens högst värderade bolag just nu)
Det största försprånget som Apple har gentemot konkurrenterna torde ändå vara det ekosystem som man byggt upp runt sitt produktutbud och den förhållandevis enkla synkronisering mellan olika enheter man byggt upp. Jag förstår inte olyckskorparnas krax riktigt!?

  • Medlem
  • 2012-06-13 12:36

Jag tror du drar lite för stora växlar på "(eventuell) stagnation". Det är inte synonymt med "förestående död".

  • Medlem
  • 2012-06-13 16:38

Att Apple inte släpper revolutionerande nya produkter som bygger på helt egna idéer kan vi väl vara överens om. Att de däremot släpper revolutionerande produkter (för att de fungerar!) på andras idéer är en annan sak.

Att Apple är bäst på att analysera omvärldens produkter och tjänster och sedan komma med sin egen variant som är bättre är ju skälet till varför de tagit marknadsandelar i så rasande takt.

iMac, iPod, iTunes och PowerBook titan satte ju ribban på hur saker skulle se ut och fungera för tio år sedan.

Men jag håller med, Apple känns lite "medelålders" - inte riktigt samma spänst i stegen men hänger fortfarande med.

Att jag tillhör dem som känner att Snow Leopard är peaken på Macintosh-eran är en annan sak. Oavsett vad man tycker om det så är vi nu i mobilens tidevarv.

Och "...one more thing" försvann väl för flera år sedan - numera vet vi ganska väl vad som kommer och överraskningarna få.

Har vi inte en ny sånn här tråd efter varje Keynote nuförtiden?

Om Apple är ett företag som stagnerat - vad är då alla andra företag på planeten i för tillstånd :-D.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-13 20:33
Ursprungligen av Zimmerman:

Om Apple är ett företag som stagnerat - vad är då alla andra företag på planeten i för tillstånd :-D.

Eller hur, vad för andra företag har släppt något revolutionerande på sistone?

Ursprungligen av zappee:

Eller hur, vad för andra företag har släppt något revolutionerande på sistone?

Nöt-Crème nu i 175-gramsförpackning! | Feber / Pryl

Man får inte glömma att det finns en fysisk verklighet också.

Bara det faktum att vi ändå sett så många nyheter levereras till så många på så kort tid är smått fantastiskt.

Apples kanske mest underskattade förmåga är att ta fram helt nya produkter i relativ hemlighet och sen verkligen leverera dem inom rimlig tid.

När man väntar på sin nybeställda dator tycker man alltid att det går långsamt, men Apple har fantastik snurr på sina exporter från Asien. Man hör historier om hur Apple slår ut många andra företag nästan helt på vissa exportblock efter stora lanseringar. Flygen är fulla av MacBooks eller iPads...

Att släppa innovation efter innovation är inte så lätt som att tänka ut nåt coolt och säga "nu kör vi gubbar". Speciellt inte när man växer explosionsartat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-13 22:39

Och nu har de ju nästan "uppfunnit" allt. Vad finns det mer att göra....?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-14 10:58

Vilka oväntade svar
Nå, vad jag menar är att Apple, troligen i kraft av sin dominans, nu gör precis som andra i den positionen före dem gjort; vilar lite på lagrarna och dessutom gör rätt trista försök att "casha in" flera gånger om. Vad är t.ex. idén bakom att iPad 1 inte för iOS6? Jag har svårt att tro att det är hårdvaruberoende eftersom de uppenbarligen lyckats få det att rulla på 3GS som är rätt mycket äldre. Om jag minns rätt är väl iPad1 och iPhone 4 ganska lika hårdvarumässigt. Jag kan inte se någon annan anledning än att tjäna pengar.

Sen, 6 innovationer på 5 år. Observera att 4 av dem kom under de första 2 åren av den 5-årsperioden, samt att det var inte förrän efter 2008 som Apple verkligen började växa och "ta fart". Nä, det hela stöder bara min teori att det endast är "underdogs" som levererar. Konceptet är ju dock rätt välkänt, alla konstnärer genom tiderna hävdar väl att de presterar bättre i desperata tider

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-14 19:31
Ursprungligen av bollman:

Vilka oväntade svar
Nå, vad jag menar är att Apple, troligen i kraft av sin dominans, nu gör precis som andra i den positionen före dem gjort; vilar lite på lagrarna och dessutom gör rätt trista försök att "casha in" flera gånger om. Vad är t.ex. idén bakom att iPad 1 inte för iOS6? Jag har svårt att tro att det är hårdvaruberoende eftersom de uppenbarligen lyckats få det att rulla på 3GS som är rätt mycket äldre. Om jag minns rätt är väl iPad1 och iPhone 4 ganska lika hårdvarumässigt. Jag kan inte se någon annan anledning än att tjäna pengar.

Sen, 6 innovationer på 5 år. Observera att 4 av dem kom under de första 2 åren av den 5-årsperioden, samt att det var inte förrän efter 2008 som Apple verkligen började växa och "ta fart". Nä, det hela stöder bara min teori att det endast är "underdogs" som levererar. Konceptet är ju dock rätt välkänt, alla konstnärer genom tiderna hävdar väl att de presterar bättre i desperata tider

Kanske för att iPad 1 inte säljs? Med andra ord så stödjer man inte hårdvara som är EOL

Sen 2008, vilka "underdogs" har levererat innovationer?

Ett inlägg raderat. Att praktisera korspostning, d v s i princip samma inlägg i tråd efter tråd är ej tillåtet.

/Mod

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-14 11:40

Allting går ju i cykler innovationstakten har inte varit lika hög på Apple som för några år sedan men nu känns det som Apple inom kort har en massa skoj på gång så nej Apple har inte stagnerat de har bara taken care of business.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-14 19:42

Ja, med andra ord bekräftas det att iPad inte får iOS6 av marknadsskäl. Första generationens iPhone fick iOS1-3, iPhone 3G 2-4, iPhone 3Gs 3-?, iPhone 4 4-?, iPhone 4s 5-?
iPad 1 iOS 3 (med ett nödrop!)-5, iPad 2 iOS 4-?, iPad 3 5-

Med andra ord har det varit sämst stöd för iPad 1, nånsin. Inte så att man smörjer "early adopters" direkt...

Nu finns det väl inte så många underdogs kvar på datormarknaden, men jag tycker det är synnerligen tydligt att Apples "innovationshastighet" har avtagit i takt med att "släppen" peridoceras mer och mer vilket i sig går ut över kvaliteten (man levererar vid bestämda tidpunkter, inte för att man är klar. De senaste versionerna av MacOS har varit väldigt tydliga exempel, samt t.ex. MBA där man tog bort tangentbordsbelysningen till version 2 för att sätta tillbaka det i version 3).

Även om det smakar illa att säga det så har den tidigare draken MS vågat tänka lite nytt med Metro-gränssnittet. Oavsett vad man tycker om det så är det nytänkande. Sen har vi alla andra saker som ploppat ut hos MS på de senaste åren som faktiskt har varit fräcka innovationer. Table är en, en annan var ju den här fotogrejjen som byggde 3D-modeller ur fotografier från fototjänster.
Android må vara en kopia till att börja med, men nu känns det som att Apple sitter och håller på alla funktioner "till nästa version". Nu är det inte Android som bara kopierar iOS, det känns som dött lopp där båda kopierar varandra. Då kan man inte längre tala om någon av dem som ledande.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-14 20:20
Ursprungligen av bollman:

Ja, med andra ord bekräftas det att iPad inte får iOS6 av marknadsskäl. Första generationens iPhone fick iOS1-3, iPhone 3G 2-4, iPhone 3Gs 3-?, iPhone 4 4-?, iPhone 4s 5-?
iPad 1 iOS 3 (med ett nödrop!)-5, iPad 2 iOS 4-?, iPad 3 5-

Med andra ord har det varit sämst stöd för iPad 1, nånsin. Inte så att man smörjer "early adopters" direkt...

Nu finns det väl inte så många underdogs kvar på datormarknaden, men jag tycker det är synnerligen tydligt att Apples "innovationshastighet" har avtagit i takt med att "släppen" peridoceras mer och mer vilket i sig går ut över kvaliteten (man levererar vid bestämda tidpunkter, inte för att man är klar. De senaste versionerna av MacOS har varit väldigt tydliga exempel, samt t.ex. MBA där man tog bort tangentbordsbelysningen till version 2 för att sätta tillbaka det i version 3).

Även om det smakar illa att säga det så har den tidigare draken MS vågat tänka lite nytt med Metro-gränssnittet. Oavsett vad man tycker om det så är det nytänkande. Sen har vi alla andra saker som ploppat ut hos MS på de senaste åren som faktiskt har varit fräcka innovationer. Table är en, en annan var ju den här fotogrejjen som byggde 3D-modeller ur fotografier från fototjänster.
Android må vara en kopia till att börja med, men nu känns det som att Apple sitter och håller på alla funktioner "till nästa version". Nu är det inte Android som bara kopierar iOS, det känns som dött lopp där båda kopierar varandra. Då kan man inte längre tala om någon av dem som ledande.

Marknadsskäl?
Nej, End Of Life-skäl. Det behövs ingen billigare platta så som med 3GS.

Kan hålla med om att Metro är ganska innovativt, men i Windows 8 gör MS ett stort misstag att försöka synka alla plattformar.

Table, fotogrej? Jag trodde vi inte räknade konceptsaker utan riktiga produkter som verkligen kommer.

Givetvis inspireras iOS av Android och tvärtom. Ser dock inga speciella innovationer i Android.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-14 21:29

Microsoft Surface som det nu heter är väldigt mycket en produkt:
Welcome to Surface
Och Photosynth som det heter likaså, jag har det på min Windows Phone:
Photosynth - Capture your world in 3D.

Om det nu är "end-of-life"-skäl, varför fick iPhone 3G köra så många OS efter att den fasats ut? Varför fick första iPhonen så många versioner? Senast jag kollade i GSX så var iPad 1 långt ifrån EOL:ad? Den _säljs_ inte, men EOL, nänä.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-14 21:40
Ursprungligen av bollman:

Microsoft Surface som det nu heter är väldigt mycket en produkt:
Welcome to Surface
Och Photosynth som det heter likaså, jag har det på min Windows Phone:
Photosynth - Capture your world in 3D.

Om det nu är "end-of-life"-skäl, varför fick iPhone 3G köra så många OS efter att den fasats ut? Varför fick första iPhonen så många versioner? Senast jag kollade i GSX så var iPad 1 långt ifrån EOL:ad? Den _säljs_ inte, men EOL, nänä.

Det är inte konstigt att iPad inte kommer stödjas av ios 6 den saknar ju både kamera & gyro och har dessutom rätt lite minne.
Tror dock folk kommer hacka så iOS 6 funkar till viss del på jailbreakade ipad 1.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-14 21:59
Ursprungligen av Gordy:

Det är inte konstigt att iPad inte kommer stödjas av ios 6 den saknar ju både kamera & gyro och har dessutom rätt lite minne.
Tror dock folk kommer hacka så iOS 6 funkar till viss del på jailbreakade ipad 1.

iPhone 3GS - 600MHz ARM, 256MB RAM, inget gyro, men kamera
iPad 1 - 1GHz A4, 256MB RAM, inget gyro, ingen kamera
iPhone 4 - ?MHz A4, 512MB RAM, gyro, kamera

Kom inte och påstå att det är tekniska skäl att det inte funkar på iPad 1.

Bara så ni inte tror det så har jag ingen iPad, alls

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-14 22:25
Ursprungligen av bollman:

Kom inte och påstå att det är tekniska skäl att det inte funkar på iPad 1.

klart tekniska skäl är en del av svaret, har du observerat att en del av iOS 6 funktioner inte kommer fungera med en iPhone 3gs ?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-14 22:01
Ursprungligen av bollman:

Microsoft Surface som det nu heter är väldigt mycket en produkt:
Welcome to Surface
Och Photosynth som det heter likaså, jag har det på min Windows Phone:
Photosynth - Capture your world in 3D.

Om det nu är "end-of-life"-skäl, varför fick iPhone 3G köra så många OS efter att den fasats ut? Varför fick första iPhonen så många versioner? Senast jag kollade i GSX så var iPad 1 långt ifrån EOL:ad? Den _säljs_ inte, men EOL, nänä.

Jaha, Photosynth... finns ju mängder med liknande appar.

Surface verkar fräsig, men det är ju fortf. mest koncept. Inget du köper på elgiganten direkt.

As far as I know så har ingen iPhone fått uppdatering när de inte säljs.

Säljs inte = EOL

Stagnerar ?

Apple är väl det enda företaget som går framåt för varje år och som tillfört något de sista 10 åren ..

Eller har jag missat något ?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-14 22:24

iPhone slutade säljas 11/7 2008, och fick sitt sista iOS, 3.1.3 2/2 2010
iPhone 3G slutade säljas 7/6 2010 och fick sitt sista iOS 4.2.1 22/11 2010
iPad 1 slutade säljas 2/3 2011 och fick sitt sista iOS 5.1.1 7/5 2012

Så, att iPad 1 inte får iOS6 trots bättre hårdvara än iPhone 3GS _är_ något ögonbrynshöjande med tanke på att de som betalade dyra pengar för att vara early adopters redan lämnas utanför till skillnad från de som köpte första iPhonen och kunde åtnjuta uppdatering nästan 2 år efter att enheten slutat säljas, och de fick se uppgraderingar från iOS1-3. Redan då var man rätt irriterad på att iPhone inte kunde köra iOS4 eftersom det ändå var i stort sett samma hårdvara som i iPhone 3. Nu lämnar man en bättre enhet utan uppdatering när en sämre får. Det är ju precis det här som Android baktalas för; att det är osäkert med uppdateringarna.

Och, Apple har en _helt_ annan definition på EOL kan jag hälsa...

Bevaka tråden