Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar man bort LilyJade trojanen från Mac

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tack vare Facebook fått in en trojan som kallas LilyJade i min MacPro. Man ser hela tiden nere i vänstra hörnet när man söker en sida "söker myfreesystem,cloudapp.net. Google search ger bara 404 fönster.

Hur fick du in den?

Jag frågar för min fru och mina barn använder Facebook på sina MacBooks.

Ingen aning hur den kom in men den sprids via facebook på ett lurigt sätt enligt kaspersky labs

Jag har spenderat några timmar på nätet och sökt info om LilyJade. Mycket är bara inlägg kopierade från Kaspersky eller någon annan sida och det ges en del lösningar för PC borttagning men inget på Mac. De flesta lösningar innebär att man måste köpa något

Antagligen har man klickat på en länk man inte bör klicka på.
Lite mer info här http://news.techworld.com/security/3359167/facebook-spreading-cross-browser-lilyjade-worm-security-experts-warn/

Det finns väldigt lite information kring hur man tar bort den på Mac. Vilken webbläsare kör du? Det är väl en browserbaserad mask, kanske finns den bland dina plugins/extensions?

har läst detta flera gånger

Den kom in via Firefox

Som Capeman skrev, ligger det något i dina plugins i webbläsaren?
Ta bort Firefox, rensa bort allt, lägg in Firefox igen.

Ursprungligen av keptang:

Som Capeman skrev, ligger det något i dina plugins i webbläsaren?
Ta bort Firefox, rensa bort allt, lägg in Firefox igen.

Gjorde precis detta men problemet kvarstår. Safari har inga problem så det är browserbaserat som Kaspersky säger

Tog bort Firefox och alla relaterade filer och lade in Firefox igen. Andra gången verkar det ha fungerat för nu verkar problemet ha försvunnit. Enligt Kaspersky är det en cross platform trojan som går lös både på Windows, Mac OS och Linux. Laddade ner Sophos gratis antivirusprogram och hittade 2 andra buggar som också är bortplockade manuellt.

När jag sökte första gången på vad "myfreespace.cloudapp.net" var så kom jag till en inloggningsssida för just LilyJade

Vad rensade du bort efter att du kastat Firefox, tog du bort alla inställningar osv som jag skrev? Verkar ytterst märkligt om du gjort detta och det fortfarande är problem.

http://kb.mozillazine.org/Uninstalling_firefox#On_Mac_OS_X

Ursprungligen av keptang:

Verkar ytterst märkligt om du gjort detta och det fortfarande är problem.

Ja, märkligt. Jag tror att han bara har rensat bort själva programmet.

Använd ett avinstallationsprogram i stället, så slipper man de där manuella rutinerna.

Själv använder jag AppDelete ($7,99). Finns även AppCleaner (gratis) och AppZapper ($12,95).

1
Bevaka tråden