Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En närmare titt på Retina MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är sugen. En Retina kostar inte mer än vad min 17'' kostade 2007 men om priset väntas gå ner till nästa version samtidigt som prestanda går upp och barnsjukdomar fixas så ska jag försöka vänta. Får se hur det går.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-13 16:34

Jag är sugen och förmodligen på gång rätt snart. Bra artikel, det svarade på lite av det jag undrat över och gjorde inte köplusten mindre direkt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-13 16:51

En sak som är lite förvånande är att om man väljer "minstingen" MBP 15 med retina så kostar det 21.495:-. Väljer man "minstingen" utan retina så kostar det 17.795:-, men vill man uppgradera den till 8GB RAM och 256GM SSD, alltså samma som det är redan i MBP med retina så hamnar kostnaden på 23.675:-, och som jag ser det så är enda skillnaden då att det är 1GB på grafikkortet mot 512MB på den utan retina. Mycket konstigt i mina ögon att det är dyrare med den utan retina. Eller är jag helt ute och cyklar, missar jag något?

Jo, det är bizzart :-D. Dom vill nog inte sälja upphottade minstingar - minstingen ska vara som den är och ett billigare alternativ. Dom som vill ösa på köper retinaMBP. Att minstingen har DVD, bytbart RAM och ethernetport är nog irrelevant. Detta är nog bara en passus i utvecklingsflödet - det blir ibland konstiga parenteser när nya produkter kommer - känner igen detta...minns dock inte vad det var...

Ursprungligen av stile:

En sak som är lite förvånande är att om man väljer "minstingen" MBP 15 med retina så kostar det 21.495:-. Väljer man "minstingen" utan retina så kostar det 17.795:-, men vill man uppgradera den till 8GB RAM och 256GM SSD, alltså samma som det är redan i MBP med retina så hamnar kostnaden på 23.675:-, och som jag ser det så är enda skillnaden då att det är 1GB på grafikkortet mot 512MB på den utan retina. Mycket konstigt i mina ögon att det är dyrare med den utan retina. Eller är jag helt ute och cyklar, missar jag något?

Ursprungligen av stile:

En sak som är lite förvånande är att om man väljer "minstingen" MBP 15 med retina så kostar det 21.495:-. Väljer man "minstingen" utan retina så kostar det 17.795:-, men vill man uppgradera den till 8GB RAM och 256GM SSD, alltså samma som det är redan i MBP med retina så hamnar kostnaden på 23.675:-, och som jag ser det så är enda skillnaden då att det är 1GB på grafikkortet mot 512MB på den utan retina. Mycket konstigt i mina ögon att det är dyrare med den utan retina. Eller är jag helt ute och cyklar, missar jag något?

Näe, du har nog inte missat något. Och visst är det lite udda, men det är väl typiskt för Apples påbyggnadspriser, det skenar snabbt iväg. I det läget känns ju valet av Retina-modellen självklar. Det är ju massa annat trevlig lulllull i den också, bara de där specialbyggda fläktarna som ska minska ljudet är ju trevligt.

Även om jag i artikeln framställde Retina-modellen som kostsam så tycker jag egentligen inte den är så blodigt dyr när det gäller minstingen. 21.495:- är mycket dator för pengarna med tanke på all ny teknik. Men så vill man ha lite större disk och lite mer minne och vips är det många sköna tusenlappar till.

Men du har ju en superdrive i MacBook Pro (utan retina), Ethernet jack och möjlighet att uppgradera RAM?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-13 17:02
Ursprungligen av The Real Viking:

Men du har ju en superdrive i MacBook Pro (utan retina) och Ethernet jack?

Ah, sant. Jag tänker inte ens på superdrive och ethernet längre, missade det Men ändå så är det enligt mig konstigt att det är dyrare med tanke på att den nya MBP har retinaskärm.

Det kan nog inte förklara prisskillnaden.

Ursprungligen av The Real Viking:

Men du har ju en superdrive i MacBook Pro (utan retina), Ethernet jack och möjlighet att uppgradera RAM?

Missa INTE att minnet sitter direkt på moderkortet (fastlöddat).

Måste alltså beställa rätt mängd direkt.

--------------------------
EDIT: såg att det stod i artikeln. Gör dock inget om det upprepas tror jag, eftersom det är rätt etablerat att man alltid köper extra minne från tredje part efter beställning.

Billigaste MBP med Retina får man casha ut 21495:- för.
Det får man rätt mycket extra lull-lull för i en "vanlig" MBP.

Man inser att tiden går alldeles för jävla fort när man läser att Magsafe kom för 6 år sen... My god.

I övrigt konstigt att de går tillbaka till att ha sladden rakt in i MagSafe-kontakten, var inte detta en beryktad felkälla med trasiga kablar som följd?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-14 09:54
Ursprungligen av Leftrustle:

I övrigt konstigt att de går tillbaka till att ha sladden rakt in i MagSafe-kontakten, var inte detta en beryktad felkälla med trasiga kablar som följd?

Tror Apple fått mycket fler returer med den dom bytte till som var klart sämre och höll mycket kortare tid så det är bra att de byter tillbaka.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-06-13 21:14

Jag vet inte det jag. Jag har lyckats ha sönder både den vinklade och raka så det känns inte som det spelar så stor roll.

Jag föredrar dock den raka tror jag.

Finns en trevlig recension ute på Engadget nu:

Apple MacBook Pro with Retina display review (mid 2012) -- Engadget

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-14 07:05
Ursprungligen av Capeman:

Finns en trevlig recension ute på Engadget nu:

Apple MacBook Pro with Retina display review (mid 2012) -- Engadget

Ett måste för köpsugna, tycker Engadet är suveräna med sin genomgång. De fick ut nästa 8 timmar i batteritest (7.49) vilket måste ses som bra med tanke på att Apple anger 7 timmar.

Är det någon som hittat något om hur MBP Retina fungerar med en eller flera externa (icke-retina) skärmar? Kan ett Retinaoptimerat program visas i två UI-versioner samtidigt om ni förstår vad jag menar?

Även The Verge recension kan vara värd att kolla in: MacBook Pro with Retina display review | The Verge

Otroligt bra att det nu kommer MacBook Pro med retina-skärm! Men det idiotiskt att MacBook Pro nu har fastlödda minnen, och fastklistrade batterier! Det är bara för att tjäna mer pengar, för folk är så dumma och köper dessa datorer ändå! Vad ska man göra om minnet pajar och måste bytas? Köpa ny dator blir det då, eller? Det är också synd att DVD-spelaren är borta! Jag har gärna några millimeter tjockare dator med DVD, än en utan!
Sedan gillar jag inte utvecklingen som OS X nu drar åt. Snow Leopard var bättre än Lion, och nu kommer Mountain Lion, som ännu mer kommer att likna iOS.

Senast redigerat 2012-06-15 09:11
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-14 20:35
Ursprungligen av andersmacnilsson:

Vad ska man göra om minnet pajar och måste bytas?

Hur ofta råkar du ut för att minne pajar och måste bytas ut? Minne som du då inte själv har micklat med?

Jag säljer några tusen servrar om året och jag kan bara minnas en enda gång som det hänt att förmonterade minne ”pajat” efter en längre tid (jag vet inte om kunden micklat själv). Är dom trasiga på riktigt så märks det första veckan/månaden och då går det på garanti.

Däremot kan jag tycka att det är fult att limma fast batteriet, dom är kända för att ta slut efter ett par år.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-14 20:42
Ursprungligen av Mija:

Däremot kan jag tycka att det är fult att limma fast batteriet, dom är kända för att ta slut efter ett par år.

Apple använder väl inte superglue?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-14 20:48
Ursprungligen av Gordy:

Apple använder väl inte superglue?

Det är möjligt att dom inte gör. Men det verkar vara ganska bökigt att få loss det utan att skada kabeln till trackpad enligt Ifixit som försökt.

http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook-Pro-with-Retina-Display-Teardown/9462/3

  • Someone really did not want the battery in the MacBook Pro to come out of the upper case.

  • We tried valiantly with our iFixit 6 Inch Metal Ruler to free the battery from its aluminum confines, but to no avail. Rather than risk puncturing a lithium-polymer battery cell, we left the power source in place.

  • To complicate matters further, the TrackPad cable lies underneath the battery. Attempting to pry the battery off the upper case could easily sever the fragile cable, which would be bad.

  • The lithium-polymer battery is glued rather than screwed into the case, which increases the chances that it'll break during disassembly. The battery also covers the trackpad cable, which tremendously increases the chance that the user will shear the cable in the battery removal process.

  • Medlem
  • 2012-06-15 11:00
Ursprungligen av Mija:

Däremot kan jag tycka att det är fult att limma fast batteriet, dom är kända för att ta slut efter ett par år.

Man kan byta batteriet hos en Apple Authorized Service Provider.

Ursprungligen av andersmacnilsson:

Otroligt bra att det nu kommer MacBook Pro med retina-skärm! Men det idiotiskt att MacBook Pro nu har fastlödda minnen, och fastklistrade batterier! Det är bara för att tjäna mer pengar, för folk är så dumma och köper dessa datorer ändå! Vad ska man göra om minnet pajar och måste bytas? Köpa ny dator blir det då, eller? Det är också synd att DVD-spelaren är borta! Jag har gärna några millimeter tjockare dator med DVD, än en utan!
Sedan gillar jag inte utvecklingen som OS X nu drar åt. Snow Leopard var bättre än Lion, och nu kommer Mountain Lion, som ännu mer kommer att likna iOS. En kompis till mig gissar att om några år, så är OS X borta, och vi kommer att köra iOS på Macarna.

Var ser du framtiden i att använda DVD? Möjligen så är det så att bluray-formatet kommer att följa med i flera år, men det har ju inte Superdrive hanterat. Dessutom upplevs film bäst på en stor TV och ett kraftigt hemmabiosystem.

Jag tycker att det är oerhört trevligt att Apple satsar på lättare och mindre datorer. Att företaget då har valt att integrera allt direkt på logikkortet gör mig inte nämnvärt så mycket. Sådana som du behöver inte bry sig om att köpa nyaste Macbook Pro om inte dessa förändringar uppskattas. Det är ganska enkelt.

En pro-dator köper man och sedan brassar man på i 3-5 år med den - sedan är det materialrecycling som gäller :-D. Det är så det ser ut åtminstone i min branch och det är så det kommer att se ut för alla i framtiden. Datorer är förbrukningsvaror. Det viktiga är att man tar vara på skrotet; aluminium, koppar, glas, guld, batteri, etc.
Det är klart att dessa pro-maskiner kan leva vidare fem år till som beggade för allmogen, men då kan dom inte sitta och gnälla på att det är för lite ram för inte OS och apps, för liten disk och att batteriet är slut.

Datorer går samma väg som iPads och iPhones;man köper dom som dom är och that's it - vill man hänga med så kan man inte hotta upp dom utan man köper nytt. Det är som med bilar fast där kanske cyklerna är längre, men man köper nya bilen och that's it - man klämmer inte in nyare motor, större bensintank, etc - man köper nytt när man vill hänga med.

Dekadent? Ja, hela konsumismen är ju dekadent, men om recykling av material funkar tycker jag det finns större problem på planeten. När det gäller kompakta IT-maskiner så handlar det om att målsättningen är att helt låta robotar tillverka dessa - som i ScienceFiction-rullar. Vi är på väg dit. Detta kräver vissa tekniska lösningar; man klämmer dit grejerna, svetsar, limmar - och något utrymme för annat finns inte och varje öppning i lådan är en kompromiss (kontaker för el etc). Man packar maximalt och försluter paketet.

Många andra industriprodukter har gått samma väg. Hermetiskt förslutna paket. Skrotas när dom pajar. Upphottning/customizing är icke att tänka på. Köp, kör, skrota, köp, kör, skrota, köp.... När det gäller datorer så går kringutvecklingen så snabbt (mjukvara, tjänster, etc) att burkarnas livslängd kortas av det och inte hårdvarans fysiska hållbarehet. Föreställ er att vägarna krävde dubbla motorkraften var femte år (backarna brantade mera och mera). Eller att bensinens oktan-tal ändrades ofta - eller att drivmedel byttes ut lite då och då. Att volt-talet i väggen ändrades då och då.

Jag har uppdaterat artikeln med skärmbild, reparationsmöjligheter, SSD-prestanda, batteritid och recensioner.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-06-15 15:09

http://www.99mac.se/artiklar/bilagor/33507d1339746983-mbpretina-delar.jpg

är det bara jag som tycker insidan ser lite…arg ut?

Ursprungligen av urkan:

http://www.99mac.se/artiklar/bilagor/33507d1339746983-mbpretina-delar.jpg

är det bara jag som tycker insidan ser lite…arg ut?

Ha ha, det där måste jag visa för frun, hon älskar att hitta figurer i allting

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-16 15:11
Ursprungligen av urkan:

http://www.99mac.se/artiklar/bilagor/33507d1339746983-mbpretina-delar.jpg

är det bara jag som tycker insidan ser lite…arg ut?

Det är nog en medveten strategi från Apples håll för att man inte ska öppna den

Bevaka tråden