Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig bild på skärm med mac mini

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-29 22:03

Köpte en ny Mac mini, grundkonfigurerade, för en vecka sedan. Förvånande nog får jag ingen bra bild när jag kopplar den till min skärm HP 2159m. Den är en HD skärm som ger mycket bra bild när jag koppla den till min HP PC (1920x1080) via DVI.

Kopplad till Mac mini (via DVI och medföljande adapter till hdmi) och med 1080p valt ger det en bild där färger ser ok ut men bokstäver blir suddiga i kanterna och inte helt fyllda. Tunna bokstäver ser upphackade ut.

Har även provat med en VGA skärm och en apple adapter VGA till displayport. (1680x1050, 60 HZ).Det ger ungefär samma resultat.

Någon som kan ge råd? Fel på Macen?

Dubbelkolla så att du använder rätt upplösning på Macen. Alltså om din skärm har 1920x1080 är det den upplösning du ska ha i Systeminställningar-> Bildskärmar

Om upplösningen är korrekt låter det väldigt mysko.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-30 09:15

Skärmen klarar 1920x1080. På macen får jag inte upp det valet utan får 1080p samt ett antal lägre upplösningar. Enligt Apple så är 1080p det som motsvarar HD upplösning och den jag ska ha inställd.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-06-13 21:11
Ursprungligen av Tompa S:

Skärmen klarar 1920x1080. På macen får jag inte upp det valet utan får 1080p samt ett antal lägre upplösningar. Enligt Apple så är 1080p det som motsvarar HD upplösning och den jag ska ha inställd.

Jag har aldrig haft alternativet 1080p när jag kört datorskärmar från Sony eller Samsung, utan endast de upplösningar som skärmen klarar av, däremot om jag kopplar upp datorn till en Samsung- eller SonyTV så dyker bl a 1080p upp.

Eftersom din skärm är 1920x1080 så borde det alternativet dyka upp.

Känns skärmen igen som en TV eller som en monitor?
Har sett flera exempel på där en skärm känns igen som en TV och det blir dålig bild.

Problemen du ser beror av overscan - en gammal kvarleva som dolde de värsta störningarna med analoga signaler.

Har du testat att använda samma HDMI-port för HPn och Minin? Vissa TV-apparater kan inte köras pixelmappat 1:1 (utan overscan) på fler än en port.

om du tar en bild på ditt problem så kan vi nog lätt förklara för dig om det är ett fel, en inställning eller något annat ..

eftersom jag ser att du endast har 2 inlägg gissar jag att du är ny som mac användare och då varit van vid Windows extremt PIXLIGA och ENORMT fula cleartype som inte har någon antialias ... men det är bara jag som gissar här .. du får ge oss mer info så kan vi hjälpa dig bättre och gärna bilder på problemet ... ta en bild med din iPhone ... och ladda upp här så kan vi se om vi kan föklara ytterligare ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-06 15:38
Ursprungligen av gotfredsen:

om du tar en bild på ditt problem så kan vi nog lätt förklara för dig om det är ett fel, en inställning eller något annat

/me väntar ivrigt på en skärmdump

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-06 18:52

Här är exempel på hur bilden blir. Bilden till vänster är tagen från min PC med display HP2159m inställd på 1920x1080 anluten med DVI.
Bilden till höger är tagen från Macmini med samma skärm kopplad med samma upplösning, ansluten med DVI (adapter till displayport). Har även provat att ansluta direkt HDMI-HDMI. Ger samma resultat.
Upplevelsen av skillnad är faktiskt större när man ser det på skärmen än vad bilderna visar men det syns tydligt att macmini bilen är sämre och att den "hackar upp" bokstäverna. Ringen över å försvinner nästan, liksom minustecknet framför 2.7.

Någon ide'?

  • Medlem
  • 2012-06-06 20:44
Ursprungligen av Tompa S:

Någon ide'?

Ja, du och din Mini förtjänar en Thunderbolt-display! Det hörs ju redan på namnet HP2159m att något är fel. Jag bytte från en LG-IPS-skärm och har inte ångrat mig en sekund!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 22:00

Kan så vara, men då hade det varit billigare att köpa en imac. tanken var ju att använda min skärm som har HD upplösning och ger superbra bild med min PC.......
Hur som helst så har jag lämnat in macen för service, så vi får se.....

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 23:55
Ursprungligen av Tompa S:

Kan så vara, men då hade det varit billigare att köpa en imac. tanken var ju att använda min skärm som har HD upplösning och ger superbra bild med min PC.......
Hur som helst så har jag lämnat in macen för service, så vi får se.....

Har du försökt att kalibrera om skärmen i systeminställnngar/bildskärmar/färg? Kan göra väldigt stor skillnad.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-12 22:43

Bara en tanke:
För att kunna göra en mer rättvis bedömning av skillnaden (jag tänker på de foton av skärmen du lagt upp) borde vi kanske fått se något som är enbart bilder. Avbildade texter gå såklart också bra, men rena texter borde ju te sig annorlunda per automatik då ju kantujämning funkar olika på de olika plattformarna.

Senast redigerat 2012-06-13 00:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-13 10:03

Att jag använt text som jämförelse är för att det är just där jag ser att macen inte presterar bra. Jag förstår att det kan/bör se annorlunda ut beroende på plattform men problemet är att texten med macmini och min HD skärm blir direkt undermålig även om man inte jämför med min PC.

Jag har gjort en kalibrering men inte kunna förbättra kvaliteten

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-06-13 21:00

Det ser ut ju ut som en analog signal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-14 08:35

kopplar jag vid DVI så får jag upp 1920x1080, dock utan att kvaliteten förändras...

  • Medlem
  • 2012-06-14 21:05
Ursprungligen av Tompa S:

kopplar jag vid DVI så får jag upp 1920x1080, dock utan att kvaliteten förändras...

Tyvärr spelar det nog ingen roll hur du kopplar in din skärm. En digital signal är alltid en digital signal. Sen spelar det ingen roll om du kör via DVI, MDP eller HDMI.

  • Medlem
  • 2012-06-14 21:48

En tanke: ta en skärmdump på din PC, installera Windows på Macen och ta en ny skärmdump på precis samma sak. Nu ser du om det är skillnad på hur Windows/OS X visar samma bild eller om "felet" sitter någon annan stans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 14:19

Kan vara en idé, tack.
När jag tog en skärmdump på Macen i jpg format och tog upp den på min PC så såg texten bra ut, vilket borde indikera att det inte är OS det är fel på utan har med macen och skärmens samarbete som inte fungerar, eller hur?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-15 21:58
Ursprungligen av Tompa S:

… eller hur?

yep

Frågan är intressant.

1
Bevaka tråden