Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efter reparation, samma fel igen! 2 års garanti?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycks lida av en stor otur med mina Macbook Pros, min "nya" early 2011. Har varit inne på reparation en gång för Trasig hårdisk och bildskärms byte. Bildskärmen hade sträck på sig som syntes tydligt. Nu har min batteri plötsligt ifrån ingenstand dörr i princip helt, batteritid på 5-6 min och inte nog med det så har jag vått svaga vertikala sträck övre och nedre på skärmen.

Jag bor på landet, och varje gång maskinen blir defekt så kostar frakten sådär 500 kr tur och retur. Blir fattig bara av att skicka i väg maskinen om och om igen! Apple borde stå för frakten, speciellt när man bor 20 mil ifrån närmaste verkstad.

Mycket irriterad.
Jag har en matt skärm förövrigt.

Apple har väl 2 års garanti på maskiner nu förtiden? Kommer jag få en ny skärm och nytt batteri? Eller ska de tömma min börs ännu mer. *suck*

Senast redigerat 2012-06-13 09:04

Nej, de har inte två års garanti, men din dator är ju inte ett år gammal än, så du har ju garanti kvar.

Batteriet kan du nog kallt räkna med att få betala för själv. Dessa är slitdetaljer och 2 år är på inget sätt någon kort livslängd för ett batteri, även om det finns exemplar som klarar sig mycket längre. Skärmen däremot kan du nog reklamera. Konsumentköplagen säger att du ska ha kompensation för dina kostnader i samband med fel på produkten, så säljaren har att ersätta dig för dina kostnader för att lämna datorn till serviceställe.

Edit: läste det som att du hade haft datorn i 2 år, men det går ju inte riktigt ihop. Hur gammal är den egentligen? Om den är yngre än 1 år ska du nog kunna få ett nytt batteri på garanti.

Den är en MBP 2011. Tidig 2011! Skrev fel där uppe.

Nej, det är ett års garanti. Skilj på garanti och reklamationsrätt. Exemplet du skriver gäller dessutom bara fabrikationsfel som fanns vid leverans. Batteriet är dock, som pmarriott skriver, en slitagedel. Dessa byts ej på reklamation av någon datortillverkare.

Det står "Service Battery", där batteriikonen finns. Hade det stått Replace bettery, hade jag förstått det. Från 3 timmars batteritid till 10 min, på en månad.

Service battery är en benämning på ett förfarande som går ut på att man byter ut batteriet.
Som Capeman skriver, det är skillnad på garanti och reklamationsrätt. Om det inte finns någon mekanisk åverkan som säljaren kan hänvisa till beträffande skärmen så bör den omfattas av din 3-åriga reklamationsrätt. Dvs, om en skärm inte håller i 3 år från att den var ny och den inte hanterats ovarsamt så är felet att betrakta som ursprungligt.

Vid reklamation har du rätt till ersättning för resor (m.m) i samband med reklamationen. Självklart ska inte du stå för frakten.

Jag har ringt apple flera gånger, och även sagt till dem detta att jag inte ska betala frakten, men det gäller endast stora datorer som iMac som är svåra att förflytta. Värdelöst. 600 kr i tur och retur frakt fick jag betala sist.

Ta det med din kommunala konsumentrådgivare. De kan sätta lite press. Om de inte ger sig då så hota med ARN.
Det kan vara så att du får betala och sedan kräva ersättning för dina utlägg.

1
Bevaka tråden