Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glansig skärm och SSD i nya Macbook Pro Retina

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eftersom det inte finns en tråd om den nya MBP så skriver jag här.

Vad jag saknar är möjligheten till alternativ för glansig skärm. Kan detta bero på att Retina kräver glansig skärm?
Eftersom det varit så lyxigt med oglansig skärm i tidigare MBP så är detta lite synd.

Vet någon om det går att sätta i egna ssd:er eller måste de köpas vid köp från Apple? Och vart tog minidisplayporten vägen? Är det nu via Thunderbolt?

Ha de!

Senast redigerat 2012-06-12 00:23

Denna post är utbruten från en annan som inte handlade om nya MBP med Retina-skärm.

Mvh

Den är mindre glänsande så det behövs väl bara ett alternativ. (däremot är den "sämre" än hi-res alternativet om man ser till befintliga programs utnytjande av skrivbordet)

Jag hade varit mycket nöjd med den nya MBP om det inte var för att det inte går att uppdatera Minnet. 16 GB ram som är max idag är ok dag men inte okej imorgon då 32 GB står vid tröskeln. Speciellt om man vill hålla på med Full HD film och tyngre Foto. Då kommer 16 GB inte långt. Jag hade tänkt mig en ny MBP som jag vill ha i 2-3 år. Det är inte giltig längre pga att 16 GB ram om 1 år kommer vara minimum och om 2 år är 32 GB ram minimum men det kommer inte att gå pga att minnet är fastlöddat på moderkortet.
Hur i hela fridens har Apple tänkt att Pro inte ska kunna uppgradera Minnet och HD! Inte alls bra, då allt annat var mycket bra.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:45
Ursprungligen av Hunter78:

Jag hade varit mycket nöjd med den nya MBP om det inte var för att det inte går att uppdatera Minnet. 16 GB ram som är max idag är ok dag men inte okej imorgon då 32 GB står vid tröskeln. Speciellt om man vill hålla på med Full HD film och tyngre Foto. Då kommer 16 GB inte långt. Jag hade tänkt mig en ny MBP som jag vill ha i 2-3 år. Det är inte giltig längre pga att 16 GB ram om 1 år kommer vara minimum och om 2 år är 32 GB ram minimum men det kommer inte att gå pga att minnet är fastlöddat på moderkortet.
Hur i hela fridens har Apple tänkt att Pro inte ska kunna uppgradera Minnet och HD! Inte alls bra, då allt annat var mycket bra.

16GB räcker troligen länge även 8GB men jag köper nog med 16GB. fastlött minne är mer tillförlitligt och kompakt så inte så konstigt att Apple satsar på det. 32 GB är rätt coolt men har nackdelen att det drar rätt mycket ström,

Ursprungligen av Gordy:

16GB räcker troligen länge även 8GB men jag köper nog med 16GB. fastlött minne är mer tillförlitligt och kompakt så inte så konstigt att Apple satsar på det. 32 GB är rätt coolt men har nackdelen att det drar rätt mycket ström,

Må så vara dock köper jag inte en ny datorer vad 12-18 månad och då är 32 GB ram ett krav om datorn ska hålla bra i 3 år. Idag klarar vi oss på 8-16GB men inte om 12-18 mån då 32 GB kommer att vara rekommenderat för lite mer Pro användare och 16 GB minimum.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 01:01
Ursprungligen av Hunter78:

Må så vara dock köper jag inte en ny datorer vad 12-18 månad och då är 32 GB ram ett krav om datorn ska hålla bra i 3 år. Idag klarar vi oss på 8-16GB men inte om 12-18 mån då 32 GB kommer att vara rekommenderat för lite mer Pro användare och 16 GB minimum.

PRO användare köper dock ofta datorer betydligt oftare än vart tredje år så det är ju inget problem för de flesta proffs. Själv har jag ett flertal datorer varav en bara har 1gb minne och är 8 år gammal, trots det använder jag den regelbundet till rena proffsuppgifter. Mycket minne är inte alltid nödvändigt,

Ursprungligen av Gordy:

PRO användare köper dock ofta datorer betydligt oftare än vart tredje år så det är ju inget problem för de flesta proffs. Själv har jag ett flertal datorer varav en bara har 1gb minne och är 8 år gammal, trots det använder jag den regelbundet till rena proffsuppgifter. Mycket minne är inte alltid nödvändigt,

Well i Aperture är 8-16GB ram lite om du kör med lite större bilder i Raw. Eller i FCPX så är 16 GB Ram inget då ska man ha minst 32 Gb eller mer. Speciellt när Apple visar Nya MBP med FCPX och Aperture.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 01:16
Ursprungligen av Hunter78:

Well i Aperture är 8-16GB ram lite om du kör med lite större bilder i Raw. Eller i FCPX så är 16 GB Ram inget då ska man ha minst 32 Gb eller mer. Speciellt när Apple visar Nya MBP med FCPX och Aperture.

Även om bilderna är stora i RAW format så går det ju att klara sig med betydligt mindre minne än 16GB.
Men om man är ute efter maximal prestanda så sitter man knappast med en bärbar dator utan då behöver man en kraxig workstation.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-12 20:17
Ursprungligen av Hunter78:

Well i Aperture är 8-16GB ram lite om du kör med lite större bilder i Raw. Eller i FCPX så är 16 GB Ram inget då ska man ha minst 32 Gb eller mer. Speciellt när Apple visar Nya MBP med FCPX och Aperture.

Alla här tjatar om Ram - 16 eller 32. Jag tycker det är något annat som är problemet, nämligen grafikkortet med 1GB minne. I en framtids dator?
Det säljs på varannan pc idag. För foto/grafiska program är nog bra grafikkort med mycket grafikminne kanske viktigare än RAM.
Är inte det så?. Och en annan miss - ingen nätverk? Vid dagens trådlös som fortfarande är kass är kabelöverföring vid större bildfiler A och O.
Låt Air vara Air, tunn och liten och utan kontakter. låt en ...Bok Pro vara kraftfull och utan kosmetisk trams som tre millimeter tunnare eller tjockare dator.

Ursprungligen av malen:

Låt Air vara Air, tunn och liten och utan kontakter. låt en ...Bok Pro vara kraftfull och utan kosmetisk trams som tre millimeter tunnare eller tjockare dator.

Kan verkligen instämma. Det borde packa den fetast fetast när de sätter PRO som undertitel. De hade gott kunnat ge alternativet att välja ett: NVIDIA GeForce GT 540M med 2 GB DDR3-minne.

Lite synd om man ska vara petig.

Ursprungligen av D_Odell:

Kan verkligen instämma. Det borde packa den fetast fetast när de sätter PRO som undertitel. De hade gott kunnat ge alternativet att välja ett: NVIDIA GeForce GT 540M med 2 GB DDR3-minne.

Lite synd om man ska vara petig.

Håller med, dock tycker jag att Apple kunde sätt in ett NVIDIA GeForce GT 660M med 2 GB DDR5-minne istället!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 01:16
Ursprungligen av Hunter78:

Må så vara dock köper jag inte en ny datorer vad 12-18 månad och då är 32 GB ram ett krav om datorn ska hålla bra i 3 år. Idag klarar vi oss på 8-16GB men inte om 12-18 mån då 32 GB kommer att vara rekommenderat för lite mer Pro användare och 16 GB minimum.

Nu tar du i. Kan inte tänka mig att 32GB kommer att vara rekommenderat för andra än RAM-smekare och folk som jobbar med 3D eller redigering.

Ursprungligen av acke:

Nu tar du i. Kan inte tänka mig att 32GB kommer att vara rekommenderat för andra än RAM-smekare och folk som jobbar med 3D eller redigering.

Absolut inga problem, att maxa min MBP mid 2010 med 8GB ram idag. Jag sänka min MBP med Aperture 3 för jag får slut på minnet, idag. Så 16 GB Ram är kanske okej idag, men om du ska ha maskinen i 2-3 år då är 16GB tok för lite. Problemet är att du kan inte uppgradera minnet i efterhand.

Ursprungligen av Hunter78:

Absolut inga problem, att maxa min MBP mid 2010 med 8GB ram idag. Jag sänka min MBP med Aperture 3 för jag får slut på minnet, idag. Så 16 GB Ram är kanske okej idag, men om du ska ha maskinen i 2-3 år då är 16GB tok för lite. Problemet är att du kan inte uppgradera minnet i efterhand.

Haha du är ju lustig, du vill ju bara hitta problem och ena stunden så är PC så mkt bättre så varför köper du inte en PC med 128 GB ram istället ?
har svårt att tro att du jobbar med varken FCP eller Aperture som skulle kräva mer än 4 GB. Utan vill bara hitta anledningar och spy galla över Apple "alltid gjort"
Köp en Mac Pro och maxa så är problemet ur Världen.. Hade det nu varit 32GB så hade det inte heller varit bra eller hur, då hade den varit dyrare och då hade det varit ursäkten att den inte går köpa eller har jag rätt ?

Själv kommer jag byta ut min MBA 13" till en Retina men inte värstingen för jag har inget behov den kommer räcka till att redigera mina bilder från Nikon D7000 perfekt samt även arbeta i FCP och Logic Pro, det gör även min Air men skärmen är på tok för liten.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 10:48
Ursprungligen av Hunter78:

Absolut inga problem, att maxa min MBP mid 2010 med 8GB ram idag. Jag sänka min MBP med Aperture 3 för jag får slut på minnet, idag. Så 16 GB Ram är kanske okej idag, men om du ska ha maskinen i 2-3 år då är 16GB tok för lite. Problemet är att du kan inte uppgradera minnet i efterhand.

Nej 16GB minne kommer inte vara på tok för lite i en bärbar på rätt lång tid, att du sänkt din MBP beror inte bara på minnet utan även på andra flaskhalsar som minnesbussen.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-06-12 00:31

Har jag fattat saken rätt...ny mbp 15 har kommit med ny design men mbp 13 och air har bara uppdaterats med mjukvaran?
Jag har en gammal vit macbook från 2008 som verkligen behöver bytas ut. Men jag hade väntat mig ny design på mbp 13...jag köpte min vita macbook bara några månader innan aluminium designen kom. Jag vill inte göra samma misstag igen och köpa innan en ny designändring...

Det borde väl komma en slimmare ny mbp 13 också...men varför uppgraderar de då mjukvaran i nuvarande mbp 13, det tyder ju på att gamla designen ska hänga kvar ett tag till....

Herregud jag har väntat på ny design av mbp 13 och iphone 5 i över ett år nu...hur sega kan apple vara...hehe.

På de vanliga Macbook-Pro kallar de hårddisken för SSD (tillval) men på retina versionen kallas den för flash, sämre prestanda tro?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:41
Ursprungligen av Hallberg:

På de vanliga Macbook-Pro kallar de hårddisken för SSD (tillval) men på retina versionen kallas den för flash, sämre prestanda tro?

Nej troligen det motsatta jämfört med Apples tidigare interna SSD.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-12 10:00
Ursprungligen av Wayne:

Har jag fattat saken rätt...ny mbp 15 har kommit med ny design men mbp 13 och air har bara uppdaterats med mjukvaran?

Nej, Air och "vanliga" Pro fick också uppgradering av hårdvaran med nya processorer och USB 3 t.ex.

Ursprungligen av Vassius:

Nej, Air och "vanliga" Pro fick också uppgradering av hårdvaran med nya processorer och USB 3 t.ex.

Stämmer det att de gamla modellerna av Air och Pro troligen kommer att vara borta efter ett år och MacBook Pro Retina tar över? Eller är det bara rykten?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-13 00:20
Ursprungligen av WhereTheStoryEnds:

Stämmer det att de gamla modellerna av Air och Pro troligen kommer att vara borta efter ett år och MacBook Pro Retina tar över? Eller är det bara rykten?

Jag har inte hört någon säga det. Men i framtiden kommer upplösningen att ändras till den högre. När detta sker vet vi inte.

Ni som uppdaterar iPhoto/Aperture som just kommit i uppdateraren - lämna på burken över natten; appsen ska skapa nya previews för retina :-D. Min Aperture tuggar just nu så att iMacen inte vill göra så mycket annat :-).

Det pratas ju en hel del om upplösning och hur fantastiskt det är. Men de nämner inte svartan. Kanske för att den har aldrig funnits i MBP. Få till en svarta så kan jag lova att det skulle dra åt sig nya blickar...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 01:28
Ursprungligen av D_Odell:

Det pratas ju en hel del om upplösning och hur fantastiskt det är. Men de nämner inte svartan. Kanske för att den har aldrig funnits i MBP. Få till en svarta så kan jag lova att det skulle dra åt sig nya blickar...

Skärmar i bärbara är ju alltid en kompromiss tycker Apple gjort en bra avvägning och har mer än hyfsad svärta jämfört med många av sina konkurrenters bärbara skärmar. Sen är det väl så att de skärmar som har "bättre" svärta använder diverse tricks för att uppnå det. Tricks som ofta drar mer batteri.

Jag tror dom sa något om svärtan också på WWDC. Minns jag fel?

(tycker själv svärtan inte är något problem - den är i alla fall bättre än burkar som mitt material ska konsumeras på)

Ursprungligen av D_Odell:

Det pratas ju en hel del om upplösning och hur fantastiskt det är. Men de nämner inte svartan. Kanske för att den har aldrig funnits i MBP. Få till en svarta så kan jag lova att det skulle dra åt sig nya blickar...

Att dom inte har en version där dom lött på 32 - som ju är arkitekturens max - är oproffsigt. Jag fattar inte varför. Apple vet ju själv att t.ex. FCPX inte riktigt kickar föränn man har 32 i RAM. Apple har gjort bort sig. Snyggast i världen är den ju - och ribban för vad man tittar på (skärm) har höjts till ny nivå (som blir standard tillslut) - med "Pro" vet jag inte om den förtjänar att heta. En maskin där man inte kan fylla RAM till arkitekturens tak är inte "pro". Anser jag.
Men det kommer en med 32 i typ februari - då köper jag till jobbet :-).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 06:58

Hur blir det med program som inte är gjorda för retina, jag tyckte Phil sa att dom blir "dubbelpixlade"? Iså fall så lär det väl se rätt trist ut, ungefär som att dra upp en lågupplöst bild till det dubbla? Rätta mig gärna för jag har inte full koll på just detta och det är ju en rätt stor och viktig sak hur de program som inte ä retina-anpassade ser ut och presenterar sitt innehåll.

Ursprungligen av stile:

Hur blir det med program som inte är gjorda för retina, jag tyckte Phil sa att dom blir "dubbelpixlade"? Iså fall så lär det väl se rätt trist ut, ungefär som att dra upp en lågupplöst bild till det dubbla? Rätta mig gärna för jag har inte full koll på just detta och det är ju en rätt stor och viktig sak hur de program som inte ä retina-anpassade ser ut och presenterar sitt innehåll.

Så blir det, jmf iPhone- och iPad-appar som inte uppdaterats till Retina.

Alternativet är ju att icke-anpassade program skulle krympas till 1/4 av tänkt storlek och kräva lupp för att kunna användas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 07:53
Ursprungligen av Samuel K:

Så blir det, jmf iPhone- och iPad-appar som inte uppdaterats till Retina.

Alternativet är ju att icke-anpassade program skulle krympas till 1/4 av tänkt storlek och kräva lupp för att kunna användas.

Ok, förhoppningsvis så kommer många tredjepartsutvecklare att ganska snabbt uppdatera sin mjukvara precis som till iPaden med retinaskärm.

Bevaka tråden