Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ser er Optibay-lösning ut?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, efter Apples uppvisning igår blev jag riktigt sugen på nya generationens MacBook Pro, men insåg att jag faktiskt inte har så "stor nytta" av den. Jag har under morgonen bestämt mig för att istället införskaffa mig den vanliga 2012. Den har fortfarande Firewire och jag kan själv byta ut Superdriven till något jag tycker är viktigare.

Jag har länge haft funderingar på att köra Optibay (HDD+SDD i superdriven).

Nu är jag riktigt kass på hårdvara och skulle gärna vilja höra er berätta om hur ni gjort eller skulle ha gjort. Jag vet att det finns guider men ni får gärna beskriva, det jag är mest intresserad av är just vilka hårddiskar ni har eller rekommenderar. Är det värt att välja en 750 gb 7200 RPM eller ska jag ta allra minsta (standard) och köpa både en SDD och vanlig HDD?

Jag undrar dessutom om jag kanske borde satsa på 2.6 GHz istället för 2.3 GHz?
Jag använder datorn till musikproduktion men även på scenen under spelningar. Just nu har jag en low end 15.4" hösten 2009. Den fungerar oftast utan problem, men jag har märkt av att den börjat sega ihop mer.

Tack

Med vänliga hälsningar
Fredrik

Ursprungligen av Crossbone:

Hej, efter Apples uppvisning igår blev jag riktigt sugen på nya generationens MacBook Pro, men insåg att jag faktiskt inte har så "stor nytta" av den. Jag har under morgonen bestämt mig för att istället införskaffa mig den vanliga 2012. Den har fortfarande Firewire och jag kan själv byta ut Superdriven till något jag tycker är viktigare.

Jag har länge haft funderingar på att köra Optibay (HDD+SDD i superdriven).

Nu är jag riktigt kass på hårdvara och skulle gärna vilja höra er berätta om hur ni gjort eller skulle ha gjort. Jag vet att det finns guider men ni får gärna beskriva, det jag är mest intresserad av är just vilka hårddiskar ni har eller rekommenderar. Är det värt att välja en 750 gb 7200 RPM eller ska jag ta allra minsta (standard) och köpa både en SDD och vanlig HDD?

Jag undrar dessutom om jag kanske borde satsa på 2.6 GHz istället för 2.3 GHz?
Jag använder datorn till musikproduktion men även på scenen under spelningar. Just nu har jag en low end 15.4" hösten 2009. Den fungerar oftast utan problem, men jag har märkt av att den börjat sega ihop mer.

Tack

Med vänliga hälsningar
Fredrik

Det är relativt enkelt att göra. Man behöver inte heller vara orolig för att ha sönder något om man är lite försiktig. Jag har bytt hårddiskar och rivit ur DVD-spelare ur ett par stycken macar och aldrig haft problem. Det var först när jag började med stripade SSD som det har börjat strula. Men jag vet inte varför.

Denna använder jag:
Universal New Apple Macbook Pro Optibay 2nd HDD Hard Drive Caddy Tray SATA 9.5mm | eBay

/Frasse

Bara att köra på!

Säkert och stabilt! Om du är irriterad på ljud så kan jag rekommendera att du kör på 2xSSD och stripar dem i raid0.
Kör OWC 240GB som systemdrive och har en Seagate hybrid hdd som filhårddisk. Men hade gärna haft en SSD istället.

Ha d!

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-12 15:00

Skall du köpa SSD så kan jag bara säga en sak med säkerhet... köp en Intel.
Jag har hört många som haft problem med sina diskar på ett eller annat håll ifrån många tillverkare... utom just Intel som verkar fungera hur bra som helst. Jag kör Intel SSD och jag vet många andra som gör det utan problem.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-12 16:00

Jag hade hängt i en SSD i den befintliga MBP. Är inte säker på att du blir sugen på ny dator när du upplevt "lyftet" som det innebär med SSD. Har själv en 13" MBP med en Vertex 2. Den startar upp på nolltid och så även programmen. Se till att maxa med 8 Gb Ram så är den hur cool som helst.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2012-06-12 21:00

Jag kör med Intel 80GB SSD i hårddiskplatsen plus en 500GB mekanisk hårddisk med optibay i min 2010 mbp. Körde till en början bara med SSD men i.o.m att den bara är på 80GB blev det snart ganska trångbott på den. Men med en extra disk för lagring var det inte något problem längre.
Fungerar kanon och har aldrig haft några problem med det. Det enda jag märkte var att efter jag stoppade i den mekaniska hårddisken tog det bra mycket längre tid för datorn att starta. Men när jag senare drog in en fräsch installation av OS X starta den på några sekunder igen.

Ingreppet att montera allt var inte alls svårt, finns bra guider på iFixit t ex.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-12 21:15

1 st 500GB mekanisk hårddisk i en Optibay, 1 st 128GB OCZ VERTEX II i vanliga platsen för hårddisken. OCZ var en av de SSD som hade en del problem då, hur det ligger till nu vet jag inte. Min har fungerat perfekt sen första dagen i mars/april 2011.

OCZ Vertex 2 128 GB i Optibay
Western Digital Scorpio Blue 1TB på original hd-plats

MBP 2,2 GHz Intel Core i7
16 GB ram

Jag hinner knappt öppna locket innan den jobbat klart och ätit upp min lunch, stämplat ut och gått hem

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-13 10:14

Spelar det någon roll om man har systemdisken på ordinarie diskplats eller om man sätter den i optibayen?

Jag har själv precis köpt samma HDD som ill_chrill har, WD 1TB-disk, och kommer förmodligen att uppgradera till SSD och optibay när jag känner att det har hamnat tillräckligt högt på min prioriteringslista. Stor HDD före snabb SSD beror på att jag har större behov av utrymme än prestanda just nu. Har för övrigt en gammal MBP 2,26GHz/8GB och jag tror som onnyt att den prestandaökningen som man får med den konfigurationen räcker gott och väl i alla fall för mig.

Riktigt intressant att läsa hur ni har gjort.

Beställde en 2,3 GHz med 8 GB ram och 750 GB 7200 rpm.

Ska väl under kommande månaden försöka fixa en SSD och optibay. Undrar också om det är någon skillnad på var man stoppar in sin SSD?
Vad rekommenderar ni för minimistorlek på SSD:n?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-18 17:02
Ursprungligen av Crossbone:

Riktigt intressant att läsa hur ni har gjort.

Beställde en 2,3 GHz med 8 GB ram och 750 GB 7200 rpm.

Ska väl under kommande månaden försöka fixa en SSD och optibay. Undrar också om det är någon skillnad på var man stoppar in sin SSD?
Vad rekommenderar ni för minimistorlek på SSD:n?

På nyare MBP har du SATA3 på bägge portarna. Vet dock inte hur det är med dämpning av disken på CD/DVD-slotten.

En större SSD kommer generellt sätt alltid vara snabbare än en mindre. Efter 256GB storlek blir dock skillnaden allt mindre. En 64GB SSD kommer vara mycket slöare än en 256GB men ändå ordentligt mycket snabbare än en mekanisk HDD.

Har köpt två Samsung 830 diskar själv (MBP / iMac 2011)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-13 13:14

Du har en SSD-tråd här där du säkert kan hitta nå'n vettig info.

http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/295131-guide-ssd-ska-valja-till-min-mac.html

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-17 21:53

Har under helgen stoppat i min nya WD Scorpio Blue 1TB istället för orginaldisken och när jag körde BlackMagicDesigns Disk Speed Test så kunde jag till min glädje kontatera att diskprestandan har blivit något mer än dubbelt så bra. När jag känner att jag inte behöver ha pengarna till nå't annat så hamnar det nog en optibay med SSD i burken också.

NU har jag lite utrymme att plocka in mitt iPhotobibliotek igen.

Det är ju bara 5400-varvare. Hur kan det bli dubbelt så snabbt som originaldisken (som jag antar också var en 5400-varare)?

Ursprungligen av Baeckis:

Har under helgen stoppat i min nya WD Scorpio Blue 1TB istället för orginaldisken och när jag körde BlackMagicDesigns Disk Speed Test så kunde jag till min glädje kontatera att diskprestandan har blivit något mer än dubbelt så bra. När jag känner att jag inte behöver ha pengarna till nå't annat så hamnar det nog en optibay med SSD i burken också.

NU har jag lite utrymme att plocka in mitt iPhotobibliotek igen.

[ATTACH="CONFIG"]33516[/ATTACH]

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-17 23:55

Jag gissar att det är en kombination av nyare och bättre teknik tillsammans med den betydligt större tätheten i diskarna.

På WD-disken är det ju 500GB per platta. Fujitsudisken på 160GB som satt i från början vet jag inte om det är en eller två plattor i men i vilket fall så är det ju en kraftig skillnad på densiteten. Innan jag beställde WD-disken läste jag ett antal recensioner och den hade till och med högre prestanda på flera delmoment än en av referensdiskarna som var en 7200-disk!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-18 08:15

Info update angående WD-disken.

Satte mig precis på ett knäpptyst kontor och noterar att disken faktiskt låter men än sin föregångare. Min gamla orginal fujitsu 160GB hörde jag inte alls men nu hör jag ett svagt sus när jag sitter i en helt tyst miljö. Jag hörde ingenting hemma i helgen dock där jag har 'normalt' bakgrundsbrus.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-18 13:04

Och det är inte fläkten?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-18 14:19
Ursprungligen av kenjon:

Och det är inte fläkten?

Nej du! Den vet jag allt hur den låter!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-18 17:05

Värt att notera så tror jag vid installation av en Optibay så ryker garantin på maskinen i fråga.

Jag har en hd-adapter från tyska Hardwrk i min MBP 17 (mid 2009), snabb leverans och bättre pris än Optibay, det finns bild och mer info i mitt tidigare inlägg om detta.

Jag hade tidigare köpt en hd-adapter från NewmodeUS för min äldre MBP, men det blev aldrig att jag uppgraderade den till SSD.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-26 21:02

Jag köpte också från Hardwrk till min MBP 13 (late 2011), som sagt i tidigare inlägg, snabb leverans och bra pris.
Satte 750 GB orginaldisken i denna och satte i en 120 GB SSD 520 Intel på orginalplatsen. Ifixit hade inte lagt in denna
modell på sin sida så det blev lite pilligare än jag trodde men gick bra till slut.
Jag är ruggigt nöjd med denna setup.
Kan tillägga att det kommer med verktyg och kabinett till CD/DVD spelaren från Hardwrk..

Jag skrev lite om Hardwrk och lade ut två bilderi slutet av den här artikeln, där man man se verktygen som följde med bland annat.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-11-11 08:27

Någon som testat den här? Apple Macbook Pro Unibody 2nd HDD optibay caddy SATA + USB superdrive enclosure | eBay . Tänke sätta den i min late MBP 2008 15". Superdriven har lagt av så kan lika gärna hänga in en SSD i stället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-22 17:13
Ursprungligen av Crossbone:

Hej, efter Apples uppvisning igår blev jag riktigt sugen på nya generationens MacBook Pro, men insåg att jag faktiskt inte har så "stor nytta" av den. Jag har under morgonen bestämt mig för att istället införskaffa mig den vanliga 2012. Den har fortfarande Firewire och jag kan själv byta ut Superdriven till något jag tycker är viktigare.

Jag har länge haft funderingar på att köra Optibay (HDD+SDD i superdriven).

Nu är jag riktigt kass på hårdvara och skulle gärna vilja höra er berätta om hur ni gjort eller skulle ha gjort. Jag vet att det finns guider men ni får gärna beskriva, det jag är mest intresserad av är just vilka hårddiskar ni har eller rekommenderar. Är det värt att välja en 750 gb 7200 RPM eller ska jag ta allra minsta (standard) och köpa både en SDD och vanlig HDD?

Jag undrar dessutom om jag kanske borde satsa på 2.6 GHz istället för 2.3 GHz?
Jag använder datorn till musikproduktion men även på scenen under spelningar. Just nu har jag en low end 15.4" hösten 2009. Den fungerar oftast utan problem, men jag har märkt av att den börjat sega ihop mer.

Tack

Med vänliga hälsningar
Fredrik

Jag beställde en Optibay från MCE Technologies för 69 dollar inkl frakt och en kassett till min DVD brännare. Det är nämligen 20$ rabatt på MCE hela november ut om man har en rabatt kod.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-05-27 09:58

Jag har beställt en optibay-kopia från asien, men när jag monterar in hårddisken så ser jag den inte i skivverktyg. Jag har prövad att ta ut hårddisken och slänga in DVD-spelaren igen och det fungerar, så inget är fel på orginalkomponenterna. Jag har också fått hjälp att kontrollera så att hårddisken dyker upp om den sätts in via USB, vilket den gör på en Windows maskin iaf.

Hårddisken är en disk som jag kört i PS3:an något år. Spelar formateringen någon roll för funktionen? Borde disken formateras innean jag stoppar in den i datorn? Personligen tänkte jag att jag kan formatera om den bara jag fått igång den.

Jag kör 10.9.2 på en MacBook pro mid 2009 15" med SSD på orginalplatsen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-27 10:37

Var syns den inte? Skivverktyget, under Äpplet - Om den här datorn...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-27 14:24
Ursprungligen av andas:

Jag har beställt en optibay-kopia från asien, men när jag monterar in hårddisken så ser jag den inte i skivverktyg. Jag har prövad att ta ut hårddisken och slänga in DVD-spelaren igen och det fungerar, så inget är fel på orginalkomponenterna. Jag har också fått hjälp att kontrollera så att hårddisken dyker upp om den sätts in via USB, vilket den gör på en Windows maskin iaf.

Hårddisken är en disk som jag kört i PS3:an något år. Spelar formateringen någon roll för funktionen? Borde disken formateras innean jag stoppar in den i datorn? Personligen tänkte jag att jag kan formatera om den bara jag fått igång den.

Jag kör 10.9.2 på en MacBook pro mid 2009 15" med SSD på orginalplatsen.

Jag kör 2 st SSD diskar, dock är den primära en 6mb/s och den som sitter i Optibayn en äldre SSD på 3MB/s eftersom man tydligen måste byta kablar mm för att få en 6MB/s att fungera. En vanlig HDD borde inte vara något problem tycker man.

Har du kontrollerat så att den är isatt korrekt? Tror jag använde denna beskrivning när jag satte i min andra SSD.
http://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Unibody+M...

jag kör på på en optibay från mce.
http://store.mcetech.com/Merchant2/merchant.m...

och disken jag använder mig utav är en samsung 840 evo.
http://www.anandtech.com/show/7173/samsung-ss...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-05-28 08:43

Jag har gjort lite framgång, ärendet. För det första har jag funnit alla mina egna sladdar så jag kan använda disken som USB-disk. Då visar det sig att jag inte får upp den öht i Mac-miljö (skivverktyg). Det verkar som att formateringen gör den osynlig? Finns det någon annan bootmöjlighet i Mac som ger en utökad möjlighet i skivverktyg, eller måste jag boota den från ett annat system? Jag har haft en linuxsticka en gång, enbart för att göra formateringar. Men den är borta och jag vet inte var jag laddade ner den linuxversionen. Som sagt så fick datateknikerna upp disken på sin dator, så det borde inte vara något fel på disken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-28 12:01
Bevaka tråden