Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Silvret släpper?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-12 14:45

Har en tidig 2011, där silverfärgen börjar släppa. Dels på ena sidan av touchplattan (där man har vänsterhanden).
Samt nere vid kanten där högerhanden finns.

Är det vanligt att "silverfärgen" släpper så på en Macbookpro? efter bara 1,5 år?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-12 14:50

Ytan på en Macbook Pro består av omålad aluminium, så det finns ingen färg som kan lossna.

Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut på din dator? Dum fråga kanske, men är du säker på att det inte är smuts?

Exakt, det är ju ren aluminium det handlar om. Man kan så klart skrapa ytan så det blir skillnader i finish, men färg är det inte på en MBP.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2012-06-12 15:23

Exakt... jag har aldrig sett eller hört om något liknande. Det är ju solitt material liksom. Har du köpt en kopia från Kina?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-12 15:34

Ja, det är lite det jag blev förvånad över också.
Det är inte smuts Tydliga nedsänkningar, och så vitt jag vet är det ingen kinakopia heller ^^
Det är precis som om det skavts bort för det är ju där jag har händerna.

Det där liknar kemisk påverkan på aluminiumet. Använder du någon sorts handkräm?

Ser ut som vanligt slitage, i alla fall det på kanten. Har likadant på mitt alu-tangenbort där det slagit mot annan aluminium (Imacfoten..)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-12 15:41

Ja, det är ju om det är nått sådant kanske.
Har ett rengöringskräm som används morgon och kväll som är ganska stark. Den appliceras ju med händerna och även om man tvättar bort kanske det sitter kvar en aning.

Det bildas alltid ett lager av aluminiumoxid på ytan och detta är mycket hårt, även om det bara är ett tunt lager. Om man råkar skrapa lite och det rena aluminiumet som då exponeras reagerar med rester av din rengöringskräm kan det nog bli så.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-06-12 16:05

Så här ser min MBP ut vid sidan över portarna. Först tänkte jag att det var slitage från att kopplat in kontakter lite slarvigt.
Men dels så stämmer inte slitages position med portarna, dels pluggar jag inte in särskilt mycket grejer och ifall jag gjorde det borde väl slitaget varit än större runt portarna som inte har några särskilda märken alls.

Har dessutom två ytterligare små liknande skavanker på ovansidan strax under piltangenterna

Skåden även min fultejpade laddkabel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 18:58

Jag gissar på någon form av kemisk reaktion, du nämnde en rengöringskräm, det eller slitage verkar vara mest logiskt. Jag har en polare som lyckades "nöta" bort visa bokstäver från tangenterna på en äldre MBP, det var i hans fall att han la in och tog ut portionssnus hela tiden.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-06-12 19:39

Jo, kemisk reaktion är väl det det lutar åt. Skalet verkar vara mycket beständigt mot mekanisk åverkan i övrigt.
Jag sitter ofta med datorn o knät i soffan och har måååånga gånger råkat dra den ganska kraftigt mot grova dragkejdor på mina tröjor. Utan en repa.

Mina skador överstämmer dessutom exakt med var jag har mina händer på datorn oftast.

Ytan på mbp består av eloxerad aluminium som förvisso inte är någon lack el dyl men som ändå skiljer sig från den struktur spontant oxiderad aluminium får, så visst kan man nöta igenom eloxeringen även om det inte är lätt

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ytan på mbp består av eloxerad aluminium som förvisso inte är någon lack el dyl men som ändå skiljer sig från den struktur spontant oxiderad aluminium får, så visst kan man nöta igenom eloxeringen även om det inte är lätt

Om det nu är en eloxerad yta, finns det någon metod som är enkel för att helt enkelt återställa ytan eller iaf ett steg i rätt riktning? Har nämligen en fulare repa som går ganska djupt mitt på "locket" (skärmens baksida) nära Apple symbolen.

Ursprungligen av citronsyra:

Om det nu är en eloxerad yta, finns det någon metod som är enkel för att helt enkelt återställa ytan eller iaf ett steg i rätt riktning? Har nämligen en fulare repa som går ganska djupt mitt på "locket" (skärmens baksida) nära Apple symbolen.

Skulle vara att måla i så fall, om du inte vill bada din Mac i lut och svavelsyra

Ursprungligen av Samuel K:

Skulle vara att måla i så fall, om du inte vill bada din Mac i lut och svavelsyra

Lockande men tror jag i så fall hellre målar lite! Vet någon om det finns något "kit" som passar eller ja vad man ska måla med överhuvudtaget?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-03-09 22:16
Ursprungligen av Patbos:

Har en tidig 2011, där silverfärgen börjar släppa. Dels på ena sidan av touchplattan (där man har vänsterhanden).
Samt nere vid kanten där högerhanden finns.

Är det vanligt att "silverfärgen" släpper så på en Macbookpro? efter bara 1,5 år?

Är det inte oxiderad aluminium?

En oxiderad Magic Mouse från 2010.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-03-09 22:25
Ursprungligen av reboot81:

Är det inte oxiderad aluminium?
[bild]
En oxiderad Magic Mouse från 2010.

Precis sådär såg min gamla PowerBook G4 ut där jag vilat högerhanden. Precis så, men mycket mycket tydligare.

1
Bevaka tråden