Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC om två veckor - vad tror ni presenteras?

Tråden skapades och har fått 259 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 23:57

Saker jag gillar:
Gillar nya Klocksymbolen i IOS.
Att man kommer kunna ha fler signaturer i Mail i iOS
Att Apple verkar ha börjat använda en procenträkning i uppdateringar av saker, i det här fallet, uppdateringen av iPhoto-biblioteket.
Spår i Find my iPhone.
Få en notis från Find my friends när någon lämnar det valda området.
Finder: You can now encrypt a drive from the Finder. Select the drive and choose Encrypt from the contextual menu.
iCloud: iCloud pushes your recent senders, favorites, signatures, flag names, smart mailboxes, mail rules, and account information to all your devices.
Mail:Easily find a word or phrase in a message. As you type, Mail instantly highlights all occurrences of the text you’re looking for in a specific message while dimming the rest of the message. The Find banner displays the number of results. Use the arrow keys to browse matches. (Förhoppningsvis betyder detta att man nu igen kan söka i mail)
Security: Mountain Lion checks for new updates every day, making sure you have the latest software for your Mac.
Drag and drop files in screen sharing: Copying files from one Mac to another is as easy as drag and drop in screen sharing. Simply drag the file from the remote Mac to your local Mac and it’s copied.
AirPrint: Set up and print to an AirPrint-enabled printer on your network without having to download a driver. The printer appears in the Nearby Printers list in the Print dialog. (Nyfiken på detta, gör iOS om get som ska skrivas ut till en PDF först?)

Ja:
Man kommer kunna koppla ihop sitt telefonnummer till iCloud.
Man kommer Kinna bifoga bilder i HTML-dokument.

Nej:
Nya kartor, varför? Det tog Google 10 år att bygga en karttjänst som funkar så här bra över hela världen, trafiktjänster, lokaltrafik, lokala företag. Jag älskar att kunna se städer från gatunivå, det försvinner ju nu, varför all denna glädje över 3D kartor, som bara kommer finnas i dom större "metropolerna"?

Edit: tydligen samarbetar Apple med TomTom, kanske inte blir så dumt ändå? http://9to5mac.com/2012/06/11/apple-partnering-with-tomtom-for-data-in-new-maps-app/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:19
Ursprungligen av Patrik D:

Ja:
Man kommer kunna koppla ihop sitt telefonnummer till iCloud.
Man kommer Kinna bifoga bilder i HTML-dokument.

Nej:
Nya kartor, varför? Det tog Google 10 år att bygga en karttjänst som funkar så här bra över hela världen, trafiktjänster, lokaltrafik, lokala företag. Jag älskar att kunna se städer från gatunivå, det försvinner ju nu, varför all denna glädje över 3D kartor, som bara kommer finnas i dom större "metropolerna"?

Edit: tydligen samarbetar Apple med TomTom, kanske inte blir så dumt ändå? Apple partnering with TomTom for new Maps app | 9to5Mac | Apple Intelligence

Man får hoppas Apple har en stabil sammarbetspartner likt det man har för Siri. Annars kommer kart-tjänsten bara bli skit (vilket Siri till stor del är i Sverige).

Det kan vara intressant att notera prisskillnaden på vanliga Macbook-Pro, varianten med 8GB RAM, 256GB SSD och matt hi-res skärm har sjunkit från 25160 Kr till 24655 Kr.

På de vanliga Macbook-Pro kallar de hårddisken för SSD (tillval) men på retina versionen kallas den för flash, sämre prestanda tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:42
Ursprungligen av Hallberg:

På de vanliga Macbook-Pro kallar de hårddisken för SSD (tillval) men på retina versionen kallas den för flash, sämre prestanda tro?

Jag skulle rekommendera att byta disken själv.

En ny 256GB disk kostar runt 2500 kr, inte 4000 kr som Apple vill ha. Disken är mycket enkel att byta i MacBook Pro 2011 så jag antar 2012:an är densamma. Bör kollas upp dock då Apple tidigare gjort märkliga saker här (iMac 2011 är inte rekommenderad att byta disk själv på ex).

Att Apple säger "up to 2X the performance" betyder på svenska "vi är lika snabba som de flera andra SSD:er på marknaden nu". Tidigare har Apples SSD:er varit ganska slö relativt sätt.

  • Medlem
  • 2012-06-12 05:44
Ursprungligen av Hallberg:

På de vanliga Macbook-Pro kallar de hårddisken för SSD (tillval) men på retina versionen kallas den för flash, sämre prestanda tro?

Kanske har nya MBP samma typ av hårddisk som MBA fick 2010? Alltså bara ett minne på logikkortet? Låter inte helt otroligt med tanke på den slimmade designen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 01:30

Ser inte nya Magsafe 2 ut som nya Dock Connector på delarna till iPhone 5 som florerat?

Ang appar i Apple tv; det är ju en lika naturlig väg att gå som appar i iPhone var en gång i tiden. Tror bara inte detta var rätt forum. Det brukar komma ett iPod-event på hösten, där ett uppdaterat iOS för tv nog skulle passa bättre.

En sdk kan ju släppas när som...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 07:04

Jag tycker det var en del bra saker igår, men minus för att inte iMac fick en uppdatering, jag tror dock att den kommer uppdateras inom en vecka. Uppdateringen för MP kändes ganska klen. Sen är det trist att Siri inte kommer på svenska, kom igen nu Apple
Annars var jag imponerad av den nya MPB med retinaskärm, på det stora hela bra uppdateringar i iOS 6 och ML ca 200:- är riktigt bra pris.
Sen måste man ju bara säga att WWDC var bra mycket bättre än fotbollen igår...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-12 08:46
Ursprungligen av Leftrustle:

Ang appar i Apple tv; det är ju en lika naturlig väg att gå som appar i iPhone var en gång i tiden. Tror bara inte detta var rätt forum. Det brukar komma ett iPod-event på hösten, där ett uppdaterat iOS för tv nog skulle passa bättre.

En sdk kan ju släppas när som...

Är det inte lite märkligt? Det är ju trots allt ett WW-Developer-C. Om Apple har tänkt sig att möjliggöra detta med appar på ATV nu så borde det väl vara på just WWDC som detta tas upp?

Ursprungligen av stile:

Jag tycker det var en del bra saker igår, men minus för att inte iMac fick en uppdatering, jag tror dock att den kommer uppdateras inom en vecka. Uppdateringen för MP kändes ganska klen. Sen är det trist att Siri inte kommer på svenska, kom igen nu Apple
Annars var jag imponerad av den nya MPB med retinaskärm, på det stora hela bra uppdateringar i iOS 6 och ML ca 200:- är riktigt bra pris.
Sen måste man ju bara säga att WWDC var bra mycket bättre än fotbollen igår...

Inte om man får tro det Capeman länkade till -> http://www.99.se/notiser-rykten/290825-vilka-rykten-finns-kring-nasta-imac-10.html#post2079792

Stämmer det är det, hur man än vänder och vrider på det, uselt tillsammans med utebliven uppdatering av Mac Pro.

Ursprungligen av zinned:

Är det inte lite märkligt? Det är ju trots allt ett WW-Developer-C. Om Apple har tänkt sig att möjliggöra detta med appar på ATV nu så borde det väl vara på just WWDC som detta tas upp?
.

Tja, iPhone's SDK släpptes inte på WWDC (eller jo, den stabila versionen släpptes på WWDC 2008, men SDK:n introducerades långt innan). Fanns nog tillräckligt att fylla upp årets WWDC med ändå... Allt de planerar för året kan de inte släppa nu. Men visst, kanske bara hoppfulla tankar från min sida, men definitivt inte ologiska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 07:16

Lite mer om nya skärmen: First Look: Retina display MacBook Pro

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-12 11:49

Lite suspekt att funktionen Power Nap endast är kompatibel med MBA samt Nya Generationen MBP. Jag kan inte se någon begränsning i vanliga/gamla MBP? Misstänker att Apple vill koncentrera försäljningen på Nya MBP med retina skärm..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 12:01
Ursprungligen av iPilot:

Lite suspekt att funktionen Power Nap endast är kompatibel med MBA samt Nya Generationen MBP. Jag kan inte se någon begränsning i vanliga/gamla MBP? Misstänker att Apple vill koncentrera försäljningen på Nya MBP med retina skärm..

Beror antagligen på att alla de har Flashminneslagring.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-12 13:19
Ursprungligen av Gordy:

Beror antagligen på att alla de har Flashminneslagring.

Förvisso men det är väl knappast begränsningen? Funktionen borde funka med vanligt minne (vanlig hårddisk) med. Jag kan inte se någon hårdvaruskilland mellan de olika bärbara datorerna i denna lineup som fäller ett sådant avgörande. För mig verkar det mer som det är en begränsning Apple själva implementerat.

Tyvärr tycks det bli mer och mer sådant vilket är lite tråkigt. Saker som t.ex. Flash på i-devices etc. etc.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 13:28
Ursprungligen av iPilot:

Förvisso men det är väl knappast begränsningen? Funktionen borde funka med vanligt minne (vanlig hårddisk) med. Jag kan inte se någon hårdvaruskilland mellan de olika bärbara datorerna i denna lineup som fäller ett sådant avgörande. För mig verkar det mer som det är en begränsning Apple själva implementerat.

Tyvärr tycks det bli mer och mer sådant vilket är lite tråkigt. Saker som t.ex. Flash på i-devices etc. etc.

Läste på någon sida att det eventuellt kan gå att firmwareuppdatera äldre MBP som har SSD så att även de funkar med Powernap.

Ursprungligen av iPilot:

Förvisso men det är väl knappast begränsningen? Funktionen borde funka med vanligt minne (vanlig hårddisk) med. Jag kan inte se någon hårdvaruskilland mellan de olika bärbara datorerna i denna lineup som fäller ett sådant avgörande.

Spinna upp en mekanisk hårddisk drar en hel del batteri och för dessutom en massa ljud.

Må hända att frågan varit uppe, men att jag har missat det. Ber om ursäkt i så fall. Höjdes priset på billigaste Macbook Pro? Vill minnas att den kostade 10 995 kr innan. Nu ligger den på 11 795 kr.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-12 14:36
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Må hända att frågan varit uppe, men att jag har missat det. Ber om ursäkt i så fall. Höjdes priset på billigaste Macbook Pro? Vill minnas att den kostade 10 995 kr innan. Nu ligger den på 11 795 kr.

Jag tror det också, men det beror nog på dollarkursen i så fall. Priset i dollar är väl oförändrat?

Bevaka tråden