Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar Power Macintosh G5

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
Om man är SMART väljer man en Pentium 4 som sitter på ett moderkort med senaste chipsetet 875 som kör mot Dual 400 Mhz DDR-minnen, slår på HyperTreading (får dubbelprocessorfunktion till priset av EN processor), kör multimediaprogram som är optimerade för SSE2 och får en både supersnabb och prisvärd dator (fast det skulle kanske inte Apple skulle göra just på WWDC..:).)

HyperThreading är en emulation som inte alls kommer i närheten av en äkta duppelpropp. Intel upger att med hyperthreading kan det bli en 25% prestandaökning, men det förutsätter givetvis att även programmet är optimerat för ljust HyperThreadiing.

Dessutom så sker inte denna vinst i hastighet vid normal belastning utan endast när processorn belastas riktigt intensivt. Så för dagligt bruk av en PC så gör HyperThreading varken till eller från.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 12:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Är det ngn som vet om det finns en inbyggd högtalare el. ej? :rolleyes:

Det borde det göra, för såvitt jag vet har det funnits inbyggt högtalare i ALLA Mac-modeller genom tiderna. (Till skillnad från äldre PC som inte ens har ett ljudkort ibland).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 13:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Någon annan har myntat "Diskbänken" om PowerBook 17".

Vad mer saknar vi bland Apples "köksutrustning"?

Glöm inte Cube som var "Brödrosten"!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Är det ngn som vet om det finns en inbyggd högtalare el. ej? :rolleyes:

Ja. Det finns det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström
HyperThreading är en emulation som inte alls kommer i närheten av en äkta duppelpropp. Intel upger att med hyperthreading kan det bli en 25% prestandaökning, men det förutsätter givetvis att även programmet är optimerat för ljust HyperThreadiing.

Dessutom så sker inte denna vinst i hastighet vid normal belastning utan endast när processorn belastas riktigt intensivt. Så för dagligt bruk av en PC så gör HyperThreading varken till eller från.

VET du om Apples G5 dubbelprocessorlösning är dubbelt så snabb som en enkelprocessor??

Så vitt jag vet är det f ö väldigt få programvaror som är optimerade för dubbelprocessorer.

Det ska bli intressant att se jämförelsetester mellan en enkel G5 o en Athlon 64 o mellan en Dual G5 o dual Opteron optimerade för respektive plattform av respektive tillverkare på verkliga programvaror- inte i en akademisk test beställd av en av tillverkarna.

Athlon 64 kommer i September o Opteron var ju världen första 64-bitar desktopmaskin, även om SJ vill ge sken att G5 är det. Opteron desktopmaskiner har funnits för leverans sedan 2 juni i år. (BOXX,)

Verkar som vi kan hoppas på riktigt imponerande spelprestanda hos G5:an också. Vore verkligen något nytt... Se länken nedan för en kommentar från spelutvecklaren för X-plane angående prestandan för G5an

http://www.insidemacgames.com/forum/viewtopic.php?t=10316

This I like alot!

Faktum är att man måste verkligen testa G5:an för att hajja hur skön den är! På Apples hemsida sägs det att de boostat upp Q3 i 337 fps med ett ATI 9800 på 128Mb. Okej, det är föga användbart (eller snarare, det kommer inte se bättre ut men man kommer få bättre fysik i Q3 med högre framerates) men det borgar ju för prestanda som skulle kunna få andra dataspelstillverkare att lyfta på ögonbrynen. Om bara Renderware Graphics och Renderware Audio kunde portas till Macen. Då skulle vi enkelt kunna få se många vackra spel som idag bara finns till konsoller och PC!

/Jont Olof

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
VET du om Apples G5 dubbelprocessorlösning är dubbelt så snabb som en enkelprocessor??

Så vitt jag vet är det f ö väldigt få programvaror som är optimerade för dubbelprocessorer.

Det ska bli intressant att se jämförelsetester mellan en enkel G5 o en Athlon 64 o mellan en Dual G5 o dual Opteron optimerade för respektive plattform av respektive tillverkare på verkliga programvaror- inte i en akademisk test beställd av en av tillverkarna.

Athlon 64 kommer i September o Opteron var ju världen första 64-bitar desktopmaskin, även om SJ vill ge sken att G5 är det. Opteron desktopmaskiner har funnits för leverans sedan 2 juni i år. (BOXX,)

Ärligt talat tycker jag det här är så jävla kul. Apple har släppt en superdator. Prestandan är hysterisk jämfört med tidigare Macburkar. Jag har själv provkört en och burken flyger fram (vid det här laget har väl fler än jag sett burken i verkligheten). Dessutom håller den mer än jämna steg med konkurrenterna.

Jag kan hålla med om att det skulle ha varit lite kul att se G5 i en shootout mot AMD-proppar, men samtidigt kunde jag inte bry mig mindre! G5:an rockar. PPC970 är byggd för MP-miljöer och har sjuk bandbredd över hela systemet. Om sedan en konkurrent lyckas bajsa ut en dator som har pyttelite högre prestanda så är det för mig fullkomligt ointressant i dagsläget. Apple har med all önskvärd tydlighet visat att de verkligen är med i gemet igen, och att de säljer oerhört prisvärda burkar. Det var det ända syftet med shootout:en mot Intel.
Dessutom erbjuder Apple en helhetslösning som de är mest kända för och med G5:an har de visat att denna helhetslönings nu finns tillgänglig för hårdvara som rockar. Hårdvara som i jämförelse är väldigt billig. Statistiken skiter jag i, även om mitt Mac-hjärta myser av det faktum att G5:an slagit Intel på fingrarna.

/Jont Olof

Bevaka tråden