Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpt begagnad MacBook och behöver lite hjälp!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Degeberga
  • 2012-06-10 11:59

Har ÄNTLIGEN skaffat mig en MacBook dock beg. men den är helt OK tycker jag! Har problem som jag inte klarar av att lösa eftersom jag är nybörjare när det gäller datorer ( JA, det finns sådana som är det fortfarande!!!), vill ha den helt tömd på den förra ägarens "prylar" och göra den helt till min egen, måste jag då tömma den helt till fabriksinställning och göra en ny installation? OCH hur gör man det?! Väldigt tacksam för hjälp!

Lättast är så klart att du gör en total ominstallation av datorn. För detta behöver du ha installationsskivorna (om den inte kör senaste 10.7 Lion). Har du dessa tillgängliga?

  • Medlem
  • Degeberga
  • 2012-06-10 12:06

Har skivorna, även Lion.7!

Du har inte skrivit vilken modell/specifikation det är.

Är det CoreDuo skulle jag inte installera Lion, är det en snabbare Core2Duo med 4GB skulle jag göra det.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Är det CoreDuo skulle jag inte installera Lion, är det en snabbare Core2Duo med 4GB skulle jag göra det.

Är det en Core Duo så går det inte att installera Lion.

  • Medlem
  • Degeberga
  • 2012-06-10 12:11

Det är Core2Duo med 4GB och Lion funkar bra!

Ursprungligen av Masart:

Det är Core2Duo med 4GB och Lion funkar bra!

Ren nyinstallation efter formaterad hårddisk så bestämmer du själv användarnamn och vad du vill ha, inget gammalt skräp.

Välkommen till en trevligare värld!

  • Medlem
  • Degeberga
  • 2012-06-10 12:18

Ok, då får jag försöka mig på det! Tack för svar;)

Ursprungligen av Masart:

Ok, då får jag försöka mig på det! Tack för svar;)

Lite hjälp på traven:

Om du har Lion kan du hålla ned Alt under uppstart och, och sedan välja Recovery HD. Du startar då återställningspartitionen på datorn.

När du väl startat från återställningspartitionen kan du gå till menyn Verktyg > Skivverktyg. Där kan du sedan formatera systempartitionen för att tömma den.

Installera sedan Lion på denna partition.

edit: Dålig svenska.

Senast redigerat 2012-06-11 10:23
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-06-10 12:37

En liten varning bara, om det är en dator som levererats med 10.6 och blivit uppgraderad till 10.7 kommer du behöva itunes-kontot från den som köpte Lion (eller om du köper det själv).

Ursprungligen av Json_81:

En liten varning bara, om det är en dator som levererats med 10.6 och blivit uppgraderad till 10.7 kommer du behöva itunes-kontot från den som köpte Lion (eller om du köper det själv).

Varför skulle han eller hon behöva det? Jag angav inte mina inloggningsuppgifter när jag installerade om min Macbook Pro här om dagen, och det fungerande ändå utmärkt. Hittills har den heller inte frågat efter detta.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Varför skulle han eller hon behöva det? Jag angav inte mina inloggningsuppgifter när jag installerade om min Macbook Pro här om dagen, och det fungerande ändå utmärkt. Hittills har den heller inte frågat efter detta.

Håller med, så länge man har recovery-partition/media så frågas det inte efter AppleID.
Det är endast om man vill ladda hem det från Mac App Store (naturligtvis).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-02 02:12

Hej!
Jag vill nämligen formatera om min Macbook Pro (Tidig 2011) Jag vill alltså fabrikåterställa.
Har aldrig formaterat om en mac, så är totalt värdelös på det här.
Jag har ML installerad för närvarande, har det dock inte på nån skiva eller usb.
När datorn köptes var OS X 10.6 installerad, efter drygt 3 veckor installerade jag Lion.
Nu för knappt 2 veckor sen installerade jag ML.

Är med så långt..

Starta med cmd+R tangenterna nedtryckta så jag kommer in i OS X verktyg program och därefter väljer Skivverktyg.

Sen ska jag väl markera en hårddisk och radera den, men vad för hårddisk ska jag markera? Sen har jag läst på olika ställen där folk skriver att man väljer Mac OS Extended som format, men hur gör man det?

Sen undrar jag om jag behöver någon skiva eller usb? Som sagt jag har ML installerad för närvarande.

Mvh: Ravve

Senast redigerat 2012-08-02 07:39
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-02 11:10

Den hårddisken som du har i din Mac, Brukar som standard heta Hårddisk tror jag.
Partitionering och format behöver du inte bry dej om, eftersom du har MacOS på den nu. Då är det redan rätt.
Har du sparat undan alla viktiga saker? För allt raderas under installationen.

Edit. Förresten, de har väl ändrat på detta. Man kan nog inte göra en ren installation utan att gå in i Skivverktyg först, och välja Formatera. Annars lägger den bara på nya OSX-filer i din gamla installation. Se till bara så du väljer rätt hårddisk (ha inga andra inkopplade.
Skivverktyg hittar du i menyn Verktyg när du har startat installationen. Glöm inte spara undan dina bilder först!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-02 15:12
Ursprungligen av kenjon:

Den hårddisken som du har i din Mac, Brukar som standard heta Hårddisk tror jag.
Partitionering och format behöver du inte bry dej om, eftersom du har MacOS på den nu. Då är det redan rätt.
Har du sparat undan alla viktiga saker? För allt raderas under installationen.

Edit. Förresten, de har väl ändrat på detta. Man kan nog inte göra en ren installation utan att gå in i Skivverktyg först, och välja Formatera. Annars lägger den bara på nya OSX-filer i din gamla installation. Se till bara så du väljer rätt hårddisk (ha inga andra inkopplade.
Skivverktyg hittar du i menyn Verktyg när du har startat installationen. Glöm inte spara undan dina bilder först!

Aha så jag ska inte starta om datorn och trycka cmd+R för att gå in på Skivverktyg? Eller måste jag gå in i skivverktig innan jag startar om datorn?

Men behöver jag någon skiva eller usb då för att slutföra hela återställningen? Som sagt hade OS X 10.6 först sen lion och nu ML. Men har ingen skiva eller usb?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-02 17:08

Starta datorn med cmd-r, där ska du välja installera. När installeraren har startat, går du till Verktygsmenyn och kör Skivverktyg. När du är klar där och avslutar den, kommer du tillbaka till Installeraren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-02 18:22
Ursprungligen av kenjon:

Starta datorn med cmd-r, där ska du välja installera. När installeraren har startat, går du till Verktygsmenyn och kör Skivverktyg. När du är klar där och avslutar den, kommer du tillbaka till Installeraren.

Okej, så jag behöver alltså ingen skiva eller usb?
Sen ska man väl ha Mac OS Extended som format, hur gör man det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-02 19:14

Inte om du har Lion innan.
Det väljer du i Skivverktyg. Men det låter som om du behöver läsa manualen

Börja med Goflorps klistrade tråd:
http://www.99mac.se/lagringsenheter/277735-sa-har-formatterar-nykopta-harddisk.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-02 20:09

Få la göra det, tack för hjälpen

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2012-08-06 20:27

Stjäl tråden lite men köpte själv en beg. macbook pro mid 2012 med ssd och lite godis. Nu var den redan ren när jag fick den men datornamnet var helt fel. Den heter ::= vilket jag inte vill så provade en installera om men jag fick inte välja namn. Hur ändrar jag det nu då?

Ursprungligen av Exstaz:

Stjäl tråden lite men köpte själv en beg. macbook pro mid 2012 med ssd och lite godis. Nu var den redan ren när jag fick den men datornamnet var helt fel. Den heter ::= vilket jag inte vill så provade en installera om men jag fick inte välja namn. Hur ändrar jag det nu då?

Systeminställningar/Delning har jag för mig.

1
Bevaka tråden