Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från PowerPC till Intel. Hur struligt/dyrt blir det?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

P.g.a. snålhet och lathet kör jag fortfarande en gammal G5 PowerPC som är 6-7 år gammal, med Mac OS 10.5.8. Men nu börjar jag - med viss bävan - inse att den närmar sig pensionen. Dags alltså att förbereda generationsskifte och skaffa en Intel Mac.

Men frågan är: Hur mycket strul och hur stora extrakostnader medför det?

Jag använder t.ex. Adobe CS4, iWork 09, Transmit 3.7, och en mängd andra program en hel del. Blir det att skaffa nytt rakt av? Eller funkar dom på en Intel också?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-09 17:51

CS4 och iWork 09 funkar på Intel. Hur det är med Transmit 3.7 vet jag inte.

Strulet borde vara någonstans mellan minimalt och överkomligt, medan extrakostanderna är mer svår att svara på. Vad vill du ha, kan du tänka dig begagnat, etc.

Det lär ju bli en del Intelbaserade MAcPros ut på begagnatmarknaden snart.
Där kan du säkert göra fynd.

Gissar att 99% av de programvaror du har finns i uppdaterade versioner till Intel.

Håller du inte på med ngt ytterst smalt område (eller kanske musikprogram med konstiga plug-ins) så borde
det gå rakt av. En del programtillverkare har idiotiska uppgraderingsvillkor.. och kräver rena nyköpen.

Å andra sidan, antingen bestämmer DU när du vill göra det här eller så säckar G5:an ihop
och då bestämmer ju någon annan åt dig...

Ursprungligen av Falutjorven:

P.g.a. snålhet och lathet kör jag fortfarande en gammal G5 PowerPC som är 6-7 år gammal, med Mac OS 10.5.8. Men nu börjar jag - med viss bävan - inse att den närmar sig pensionen. Dags alltså att förbereda generationsskifte och skaffa en Intel Mac.
Men frågan är: Hur mycket strul och hur stora extrakostnader medför det?
Jag använder t.ex. Adobe CS4, iWork 09, Transmit 3.7, och en mängd andra program en hel del. Blir det att skaffa nytt rakt av? Eller funkar dom på en Intel också?

Att köpa ny hårdvara innebär ju i sig inget strul. Du blir tvungen att vänja dig vid lite nya arbetssätt (finns en del skillnader mellan 10.5 och 10.7, så klart!). Men det är väl allt.

Vad gäller kostnaderna så får du ju däremot räkna med en del investeringar. Du kan inte köra PPC-program på 10.7 (vilket alla nya datorer levereras med!). Det betyder ju att du får kasta ut/uppgradera de program du har som fortfarande kör PPC, vilket verkar vara allt. Alternativet är så klart att du nedgraderar till 10.6. när du har köpt en ny Mac, men det är ju inte lika skoj.

Transmit 3.7 funkar på intel-Mac

Index of /museum/transmit/older

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-09 18:26

Tilläggas bör att CS4, rent hastighetsmässigt, är rena drömmen jämfört med CS5. Den senare versionen var ett riktigt nedköp om man räknar rent prestandamässigt. Godbitarna i CS5 gör dock sitt till för att jämna ut det hela.

Har du tänkt köra Lion på din nya dator så kan du inte använda några PPC-program alls.

  • Medlem
  • 2012-06-09 20:01
Ursprungligen av Pocahontas:

Har du tänkt köra Lion på din nya dator så kan du inte använda några PPC-program alls.

Universal Binary.

Ett program, flera arkitekturer. Fungerar på PowerPC, fungerar på X86. Inte Intel, Itanium är något annat.
Programmen som nämnt ska fungera på x86.

Lion, kan finnas problem med nyare OS. Undersök!

Universal.

Ni har snuddat vid ämnet men inte varit speciellt tydlig.

På tidigare versioner av Mac OS X för Intel så kan man kör PPC program (RISC processorn emuleras), och när man installerar Mac OS X 10.6 Snow Leopard så måste man välja att installera Rosetta för att man ska kunna använda dessa program. Det är inte default. Och som sagt, Lion har inte möjligheten (men det finns andra sätt...)

  • Medlem
  • 2012-06-09 21:25

Det är priset man får betala.

Vill du inte råka ut för det igen, se till att hålla dig uppdaterad för att undvika de stora hoppen. Det kommer att kosta, men Mac kostar. Lev med det.

Alternativt håll dig till fri och öppen programvara.

Svårare än så är det inte.

För de flesta användare är SnowLeopard fullt tillräckligt.
Lion innehåller lite krimskrams man kan klara sig utan.

Är glad att jag inte uppgraderat till Lion mer än på en Mac.
På den datorn saknar jag Appleworks,...:'(

Tack för svar!

När jag skrev "extrakostnader" så menade jag givetvis kostnader förutom att skaffa själva datorn och eventuellt nytt operativ. Men som jag fattat av era kommentarer så ska det alltså gå ganska smidigt, bl.a. tack vare Rosetta, och att OS 10.6 Snow Leopard funkar bra.

Förresten: Jag, och många med mig, håller inte ordning på operativens kattnamn alls. Föredrar att använda ordningsnumret vilket ju är enklare och mer logiskt. Så ni som ändå vill använda kattnamnen, skriv gärna in ordningsnumret också.

Zeptos inlägg om X86, Itanium osv fattade jag inte ett smack av, tyvärr.

Ursprungligen av Falutjorven:

Förresten: Jag, och många med mig, håller inte ordning på operativens kattnamn alls. Föredrar att använda ordningsnumret vilket ju är enklare och mer logiskt. Så ni som ändå vill använda kattnamnen, skriv gärna in ordningsnumret också.

OS X - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • 2012-06-10 15:49
Ursprungligen av Falutjorven:

Tack för svar!

När jag skrev "extrakostnader" så menade jag givetvis kostnader förutom att skaffa själva datorn och eventuellt nytt operativ. Men som jag fattat av era kommentarer så ska det alltså gå ganska smidigt, bl.a. tack vare Rosetta, och att OS 10.6 Snow Leopard funkar bra.

Viktigt att tänka på. Köper du en ny Mac så levereras den med 10.7 (snart 10.8) och kan normalt inte köras med tidigare OS. Ibland beror det på, men man kan inte räkna med det. PowerPC-program fungerar inte alls på nya OS, alls. Rosetta finns inte längre i och med 10.7.

Ursprungligen av Falutjorven:

Zeptos inlägg om X86, Itanium osv fattade jag inte ett smack av, tyvärr.

Itanium är en annan typ av processor, som görs av Intel.
X86 och Itanium görs av Intel, men är inte samma sak.
Mac körs på X86, inte Itanium.

Bara en parentes, egentligen inte så viktigt i det här fallet.
Kanske dock någon som tycker att det är intressant att veta.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-06-10 12:25

Kan man nedgradera en Mac till ett tidigare OS än den levereras med? Tänk även på att Lion (10.7) är på väg ut och ganska snart att ersättas av 10.8 på nya datorer. Det borde inte innebära några praktiska problem utöver att det kanske är ännu lite mer annorlunda än 10.5.

Ursprungligen av andas:

Kan man nedgradera en Mac till ett tidigare OS än den levereras med? Tänk även på att Lion (10.7) är på väg ut och ganska snart att ersättas av 10.8 på nya datorer. Det borde inte innebära några praktiska problem utöver att det kanske är ännu lite mer annorlunda än 10.5.

Generellt nej eftersom det saknas stöd för hårdvaran i OS X innan den finns tillgänglig.

Mac Mini (2011) går att nedgradera till 10.6 (Snow Leopard) om man har installationsskivorna från en MacBook Pro (Early 2011) och en fungerande 10.7-installation (Lion): https://discussions.apple.com/message/16916075#16916075

edit: Lagt till versionsnummer.

Ursprungligen av andas:

Tänk även på att Lion (10.7) är på väg ut och ganska snart att ersättas av 10.8 på nya datorer.

Men det gör den inte mindre användbar än Lion alltid varit...

Bara ett råd: Använd inte Flyttassisteneten för att föra över program från gammal PPC till ny Intel...

Visserligen _skall_ Flyttassistenten bara flytta det som fungerar i den nya miljön, men det är inget att lita på. När jag försökte flytta program (ja rubbet) från min iBook G4 med 10.4 till den nya Intel-imacen med 10.6 blev installationen så gruvligt uppfuckad att det enda som återstod var att blåsa om datorn. Efter manuell ominstallation av allt jag behövde funkade det dock kanon. Inklusive CS4 och iWork. Transmit också fast jag kommer inte ihåg vilket versionsnummer.

Ursprungligen av johan_tanying:

Bara ett råd: Använd inte Flyttassisteneten för att föra över program från gammal PPC till ny Intel...

Mitt råd: Använd inte Flyttassistenten ALLS!

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Mitt råd: Använd inte Flyttassistenten ALLS!

Nu blev jag nyfiken. Har framgångsrikt gjort det flera gånger. Varför ska man inte det?

Ursprungligen av pmarriott:

Nu blev jag nyfiken. Har framgångsrikt gjort det flera gånger. Varför ska man inte det?

Dels har jag stött på problem förut, slutade sedan att använda den och har aldrig gjort det sedan och därför inte haft problem.

Till saken hör att jag har ganska många olika Mac datorer och sparar inte data på en enda, all min data ligger löst på diskar så att säga och om jag skaffar en ny (en till), byter ut en eller så, så gör jag bara en nyinstallation och installerar mjukvara nytt. Datan finns där den finns, allt annat finns i något moln någonstans...

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Dels har jag stött på problem förut, slutade sedan att använda den och har aldrig gjort det sedan och därför inte haft problem.

Till saken hör att jag har ganska många olika Mac datorer och sparar inte data på en enda, all min data ligger löst på diskar så att säga och om jag skaffar en ny (en till), byter ut en eller så, så gör jag bara en nyinstallation och installerar mjukvara nytt. Datan finns där den finns, allt annat finns i något moln någonstans...

Ok. Jag har 1 MBP som jag har allt på. När den rasar eller blir för gammal införskaffas en ny dator eller disk som allt förs över till med Flyttassistenten.

Ursprungligen av pmarriott:

Nu blev jag nyfiken. Har framgångsrikt gjort det flera gånger. Varför ska man inte det?

Därför att flyttasssistenten är så BRA att den kan kopiera med problem du haft på din agamla burk till din nya.

Jag har vart med om en Mac som vägrade stängas av, när man bytte till nästa så följde samma problem med över.

Ursprungligen av Goflorp:

Därför att flyttasssistenten är så BRA att den kan kopiera med problem du haft på din agamla burk till din nya.

Jag har vart med om en Mac som vägrade stängas av, när man bytte till nästa så följde samma problem med över.

Jo, risken är förvisso att problem flyttas med. Precis som om man återställer från en backup. Men om man nu inte upplever några problem med sin dator finns det väl inga skäl att inte använda Flyttassistenten?

Innan man flyttar går man in och rensar bort allt som heter PPC.. det gör du under:
Om den här datorn> mer info>Programvara>Program.
Där ser man alla PPC-filer..och var de finns någonstans, längst ner på sidan

Jag fick sitta och rensa manuellt..även vissa Officefiler (2008) hade PPC..
Tyvärr fick man "offra" lite om man ville vara uptodate

Ursprungligen av Pocahontas:

Innan man flyttar går man in och rensar bort allt som heter PPC.. det gör du under:
Om den här datorn> mer info>Programvara>Program.
Där ser man alla PPC-filer..och var de finns någonstans, längst ner på sidan

Jag fick sitta och rensa manuellt..även vissa Officefiler (2008) hade PPC..
Tyvärr fick man "offra" lite om man ville vara uptodate

Bästa var väl under 10.6 (tror jag), där kunde Rosetta laddas in vid behov. Man städade sin burk
och lade in så mkt intel som möjligt istf PPC. Vad man inte visste var att Office hade sin egen "updater"
som startade enligt schema, och den vart skriven för PPC, och då gick maskinen igång med hela Rosetta.
1-2GB RAM var väl vanligt då och helt plötsligt satt man där med en sirapsmaskin en bra stund......

Jaja, nog nostalgi.

Man bör också beakta att backa FRÅN Lion till Snow Leopard inte görs helt enkelt.
Det har skapats trådar kring detta och helt lätt var det som sagt inte.

Ursprungligen av Goflorp:

Man bör också beakta att backa FRÅN Lion till Snow Leopard inte görs helt enkelt.
Det har skapats trådar kring detta och helt lätt var det som sagt inte.

Det är väldigt enkelt så länge man vet vad diskpartitionering är. Allt som krävs är att ta bort nuvarande partitionstabell och ersätta den med en ny m h a Skivverktyg i 10.6-installeraren (Snow Leopard).

Det svåraste med att gå tillbaka är om man skaffat iCloud och vill synkronisera det kontot med 10.6 - mail, kontakter och kalendrar går att få till med lite pill.

En kille köpte en Mac av mej, gjorde en flytt och ringde sedan och undrade vad lösenordet var...

Han hade nämligen glömt sitt eget på sin gamla Mac, flyttat över problemet (visserligen lättlöst för den som kan) till den nya datorn...

1
Bevaka tråden