Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Full kraft med AC men dött batteri?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-06-08 11:32

Att köra en Mac utan batteri gör ju att prestandan sjunker drastiskt.
(Test som visar på ca 50% prestandaförlust MacBooks Run Slow Without Battery )

Har en MacBook Pro 15" early/late 2008. (Den sista innan unibody). 2.4GHz, 2GB RAM (Yes, det är lite) så den har ju några år på nacken vilket känns av.
För runt halvår-år sedan så drog mitt batteri sitt sista andetag (efter att under ett år inte velat ladda upp sig alls men datorn kände fortfarande av att det var i och gick i full kraft) och visas nu som ett X på batteriikonen uppe vid klockan.

Från att tidigare klara av att köra Safari & Firefox (med flertal flikar vardera), uTorrent, Spotify och två (2) instanser av WoW samtidigt utan problem så är den idag seg av bara en VLC-film (ej HD!) på TVn och Safari. Att öppna ett 3D-spel känns inte som någon mening (Okej, jag spelar inget men just saken).

Går det på något sätt (UTAN att köpa nytt batteri) att få den att rulla på i full fart igen? Finns det något program för att lura datorn? Eller är jag helt enkelt tvungen att leva med detta?

Tack för all hjälp!

Det hela beror väl på att nätadaptern inte kan leverera tillräcklig effekt så något program borde inte kunna lura datorn.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-06-08 12:19
Ursprungligen av hummel:

Det hela beror väl på att nätadaptern inte kan leverera tillräcklig effekt så något program borde inte kunna lura datorn.

Om man går på den teorin innebär det att när man laddar ett datorn med ett fungerade batteri kan man inte använda datorn alls.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-08 12:33
Ursprungligen av iLind:

Från att tidigare klara av att köra Safari & Firefox (med flertal flikar vardera), uTorrent, Spotify och två (2) instanser av WoW samtidigt utan problem så är den idag seg av bara en VLC-film (ej HD!) på TVn och Safari. Att öppna ett 3D-spel känns inte som någon mening (Okej, jag spelar inget men just saken).

Går det på något sätt (UTAN att köpa nytt batteri) att få den att rulla på i full fart igen? Finns det något program för att lura datorn? Eller är jag helt enkelt tvungen att leva med detta?

Tack för all hjälp!

Jag tror inte det beror på batteriet, åtminstone inte bara. Full fart kan du nog inte få men bättre än vad den nu klarar går säkert att nå. Det grava prestandatappet kan också bero på fylld hårddisk eller och gammalt skräp i systemet som spökar. Har du rensat datorn från skräp med program som t.e.x. Onyx? http://download.cnet.com/OnyX-Snow-Leopard/3000-18512_4-10653022.html
Mer minne skadar ju inte heller.

Senast redigerat 2012-06-08 13:56
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-08 12:33

Jodå, teorin stämmer. Nätadaptern räcker till att både ladda batteriet och driva processor och resten av daton för det mesta, men vid toppar av maxarbete kan datorn behöva mer kraft än vad nätadaptern kan leverera och då behövs extra kraft från batteriet.
MacBook och MacBook Pro: Processorns hastighet minskas när batteriet tas bort medan datorn drivs av en nätadapter

Ursprungligen av iLind:

Finns det något program för att lura datorn?

Det finns program som CoolBook som egentligen är till för att klocka ner en Core2Duo processor för att förlänga batteritiden samt undvika att ena processorn stängs av vid varma förhållanden vilket ger mer prestandaförlust än två kärnor som arbetar lite långsammare. Jag är inte säker att det funkar, men ser att några på google använder programmet för motsatt syfte, att ställa om parametrar så att processorn fortsätter på max även utan batteri installerat.

Ursprungligen av iLind:

Eller är jag helt enkelt tvungen att leva med detta?

Bästa är nog att skaffa batteri eller leva med det. För oavsett om du hittar en tweak eller inställning som är mer optimal så finns ju alltid risken att du sätter datorn i i ett jobb så att den kräver mer ström än nätadaptern kan leverera och då stängs väl datorn helt enkelt av, du får börja jobbet från början och tidsvinsten var noll.

Och ett dött batteri kan mycket väl vara behäftat med krypströmmar etc som stjäl kraft. Eventuellt kan man prova att köra utan batteriet och se om det blir någon skillnad.

Krypström som stjäl kraft i ett batteri? Kan du förklara?

Ursprungligen av hummel:

Krypström som stjäl kraft i ett batteri? Kan du förklara?

Nu vet jag inte något om batterierna i en laptop i synnerhet men en del om batterier i allmänhet. Ett dåligt batteri kan dra enormt mycket ström konstant för uppladdning utan att för den sakens skull laddas upp. Om batteriet är dåligt kan det med andra ord vara så att det bara står och drar ström från nätadaptern så att datorn får dåligt med ström. Jag tolkar det som att cellerna blivit dåliga och det bara flyter ström genom dem.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-08 14:37

Som jag skrev tidigare ett sådant stort prestandatapp som iLind drabbats av kan knappast bero bara på drift utan batteri.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-15 20:29

Nu har jag uppgraderat från 2GB CL5 till 4GB CL4, så både mer minne och snabbare sådant.
Kört med det i runt 2 veckor nu. Visst, lite bättre har det väl blivit, men det är mest att nu kan Safari äta upp 1.5GB utan att all RAM tar slut för resterande datorn. Men i övrigt så är prestandan den samma.
Kan även tillägga att jag rensat upp hårddisken ordentligt så att 50% är ledigt. (100 av 200GB)

Blir eventuellt ett fungerande batteri (om än med dålig batteritid, men i alla fall fungerande) tack vare en trevlig användare här.

Dock funderar jag på om man kan vinna något på att installera om OS X som med en Windowsinstallation man kört med länge.
Datorn är nu 4 år, aldrig gjort en clean ominstallation på den ännu, för ca 2-2.5 år sedan gjorde jag en uppgradering från Leopard till Snow Leopard och har sedan dess bara kört på.
(Inte speciellt lockad av ML heller, vad jag förstått är det mest iOS-integrering vilket jag inte har någon nytta av.)

Så, skulle jag kunna vinna något på att installera om SL helt och hållet? Eller skulle det kunna hjälpa mig att skaffa ML?

Ska leka runt med Onyx nu och se om det kan hjälpa något, tack för tipset om rensning av gammalt skräp.

Jag har hört att om man tar ut ett batteri sjunker CPU-frekvensen till hälften - för att skydda datorn mot överhettning.
Batteriet används för att kyla bort värme och utan batteriet kan datorn överhetta efter en stund.
Därför divideras klockfrekvensen med 2.

Jag vet inte på vilken nivå i datorn det här styrprogrammet ligger. i Firmware (troligen) eller OS? (inte så troligt).
Skulle det vara så att det ligger på rätt hög nivå kan man (nu spekulerar jag) installera Windows som skiter gladeligen i en Macs interna uppbyggad och toastar din dator....

Många som installerar Windows på en bärbar Mac vittnar om rusande fläktar och batterier som drar ur tämligen fort - ett tecken på att Windows inte "pratar med hårdvaran" riktigt lika bra som OSX (i en Mac då alltså)..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-16 01:16
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har hört att om man tar ut ett batteri sjunker CPU-frekvensen till hälften - för att skydda datorn mot överhettning.

Njae - det är ju för att skydda datorn mot avstängning. Som förklaras i iLinds länk i första inlägget eller här
Rätt ska vara rätt

Ursprungligen av IngoX:

Njae - det är ju för att skydda datorn mot avstängning. Som förklaras i iLinds länk i första inlägget eller här
Rätt ska vara rätt

Då har jag fått till mig helt fel info. jaja, alla kan ha fel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-15 21:34

Nu vet jag inte om du missuppfattade mig angående ominstallarionen.
Att installera ett smutsigt Windows är inget jag någonsin skulle få för mig.

Det jag menade var att med t.ex. WIndows (XP) så blir datorn segare med tiden och att installera om den efter 2års användning kan snabba upp den ordentligt.
Det jag undrade då var om det kunde vara samma sak med OS X?

Vad tror ni förresten om ett batteri från en 15" MBP från 2007 till min early 2008? De ser ju likadana ut och kollade på Everymac och effekten ska vara den samma på båda modellernas batterier. Men kunde inte hitta något konkret om de skulle vara kompatibla med varandra.

macOS X lider inte av "bit-röta" som Windows.

Det som brukar bli efter ett par år är att mankanske saknar ngt program som man av misstag raderat.
Man har säkert en massa snuttar/rester efter gamla installationer osv som ligger och tar plats.
Det tar inte resurser, men plats.

Det är väl inte fel att ominstallera men räkna inte med snabbare dator. Däremot mer ordning o reda....

Att ta ett batteri istf ett annat kan vara vanskligt. Då får du leka deckare ordentligt först.
Diskussionen om "äkta Applebatteri" eller "piratbatteri" orkar jag inte ge mig in i - det får ngn annan ta.
Ofta får man vad man beställer och eBay är inte ett ymnighetshorn vad avser "Qualität" direkt.

Varenda öre du tjänar på att köpa ett billigt batteri förlorar du om du är tvungen returnera det runt halva jordklotet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-15 22:27

Okej, nej plats lider jag inte av och ordning på mina filer har jag (i alla fall i den utsträckning jag behöver).

Batteriet i fråga är ett Apple orginal, dock begagnat. Att det har dålig batteritid vet jag om men det enda jag sökte var en billig ersättning till mitt egna döda batteri. Om det så har 1% kapacitet så är det ändå inte dött utan känns igen av OS X vilket inte mitt nuvarande gör. Datorn står som stationär så någon batteritid behöver jag inte, dock så vore det trevligt med min gamla prestanda.

Haken med batteriet är att det kommer från en modell 2007 och jag har en från 2008. Rent fysiskt så borde batteriet passa i min, men om det fungerar med datorn vet jag inte.

Enklast är att jämföra modellnummer på batterierna. Står det t.ex. A1175 på bägge så är det ju samma typ av batteri.

1
Bevaka tråden