Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swedbank uppdaterar app med enklare användning

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jepp.

Ursprungligen av kenjon:

Swedbank?

UUm,, istället för att önska bättre ocr-funktioner i appar här etc. Gå till källan för den här tandvärken. Stek sen långsamt över eld de företag/fakturautställare som ogenerat anv. alla 24 möjliga siffror i EAN-koden

För att ett fakutrautställande företag ska kunna hålla reda på inkommande betalningar så behövs ett betydelsebärande id. Förslagsvis ett löpande kundnummer (personnr är inte tillåtet enl. lag). Vi har ca 9 mille medborgare i sverige. Då borde 7-8 siffror vara mer än tillräckligt- om man generöst räknar med även omyndiga barn som tänkbara registrerade kunder.

Varför gör då företag så här? Troligen- för att dom kan! Och vi fogar oss lydigt.. För att företagen då här slipper att ha följduppgifter som ditt senaste inköp etc i sin databas etc..

Media skrev om detta för några år sedan - det var en enorm debatt - ministrar snackade om att "tvinga" bankerna/fakturerarna att bättra sig. Inget hände. Nada.
Är det på detta viset i hela världen?

Ursprungligen av Fartinaround:

UUm,, istället för att önska bättre ocr-funktioner i appar här etc. Gå till källan för den här tandvärken. Stek sen långsamt över eld de företag/fakturautställare som ogenerat anv. alla 24 möjliga siffror i EAN-koden

För att ett fakutrautställande företag ska kunna hålla reda på inkommande betalningar så behövs ett betydelsebärande id. Förslagsvis ett löpande kundnummer (personnr är inte tillåtet enl. lag). Vi har ca 9 mille medborgare i sverige. Då borde 7-8 siffror vara mer än tillräckligt- om man generöst räknar med även omyndiga barn som tänkbara registrerade kunder.

Varför gör då företag så här? Troligen- för att dom kan! Och vi fogar oss lydigt.. För att företagen då här slipper att ha följduppgifter som ditt senaste inköp etc i sin databas etc..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-07 21:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Media skrev om detta för några år sedan - det var en enorm debatt - ministrar snackade om att "tvinga" bankerna/fakturerarna att bättra sig. Inget hände. Nada.
Är det på detta viset i hela världen?

Eftersom de flesta erbjuder e-faktura numera tycker jag det är ett icke-problem.

Nja...det stämmer nog inte, men även om det vore så så har det ju inte med saken att göra :-D.

Ursprungligen av kenjon:

Eftersom de flesta erbjuder e-faktura numera tycker jag det är ett icke-problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-07 17:42

8 siffror ska vara tillräckligt. Men ofta bygger företagen upp någon typ av logik i numret, t ex kundnummer, fakturanummer eller månad-år, plus en checksiffra. och t ex Telia har vääääldigt långa fakturanummer....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-07 17:48

Jag har elektronisk faktura/räkning på allt som går men ibland kommer en faktura/räkning i brevlådan eller via mail från företag som ännu inte infört det elektroniska fakturasystemet. Det är stenålder, sitta och knappa in en harang av siffror som sitter tätt ihop. Uruselt. Men on topic igen, gillar att Swedbank har en app som jag faktiskt tycker är helt ok.

Jag har inte längre en enda faktura i pappersform, det är det väl nästan ingen som har längre. Fram till för ett tag sen hade dock min hyresvärd fortfarande pappersfakturor, men då gick det givetvis mycket snabbare att scanna in OCR-numret via kameran på iPaden. Tror man att det går långsammare än att skriva numret för hand så har man nog inte testat! Inte en enda gång. Aldrig.

Ursprungligen av Capeman:

Jag har inte längre en enda faktura i pappersform, det är det väl nästan ingen som har längre. Fram till för ett tag sen hade dock min hyresvärd fortfarande pappersfakturor, men då gick det givetvis mycket snabbare att scanna in OCR-numret via kameran på iPaden. Tror man att det går långsammare än att skriva numret för hand så har man nog inte testat! Inte en enda gång. Aldrig.

Håller med, inte en enda pappersfaktura här, har 2 autogiro och resten går på E-faktura.

Räkningar/fakturor på papper är 1900-tal.

Ursprungligen av keptang:

Håller med, inte en enda pappersfaktura här, har 2 autogiro och resten går på E-faktura.

Räkningar/fakturor på papper är 1900-tal.

Men jag skulle gärna se en bankgemensamlösning för e-faktura så att mina e-fakturor följer med om jag byter bank.

Edit; jag plockade bort ett felaktigt påstående om att varje bank hade egen lösning

Senast redigerat 2012-06-08 12:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Men jag skulle gärna se en bankgemensamlösning för e-faktura så att mina e-fakturor följer med om jag byter bank. Nu har varje bank sin egen lösning.

Eller är jag ute och cyklar, jag antar bara det här.

Det är samma lösning, fast man måste anmäla att man bytt bank och starta om där.
Vore smidigt om det gick på personnr istället kanske, så skulle det inte spela någon roll om man byter bank, det följer med liksom.

Jag använder OCR-scanner via Länsförsäkringars app, fungerar hur smidigt som helst, får dock inte så många räkningar via posten, men de få gångerna fungerar det bra.

För min egen arkivering funkar pappersräkningar bättre, jag väljer e-faktura i de fallen jag blir hotad med extra tillkommande avgifter för pappersfaktura. Sen har jag och min fru gemensam ekonomi men om man väljer e-faktura så kan jag bara se mina fakturor på internetbanken och min fru kan bara se hennes räkningar. För att vi ska hoppa på tåget får de hitta på en hushållsgemensam "inkorg" för e-fakturor. Annars är risken att jag missar att logga in som min fru när det ska betalas räkningar, och jag har som princip att aldrig få betalningspåminnelser.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-09 10:30

Sedan finns ju miljöaspekten också, när man pratar om pappersfakturor...

  • Avstängd
  • 2012-07-16 12:14

Ok, nu funkar det för mig efter att ha ringt support, det visar sig att dom fristående sparbankerna har en egen app som heter Sparbanken, vilket då förklara att jag inte kunda logga in med denna swedbank-app.
När den här kom sökte jag på sörmlandsbank appen men den var ju bara den gamla så jag antog att dom nu gått ihop med vissa tjänster men men
Lite förvirrande att den jag använt förut hette sörmlandsbanken och nu sparbanken och att det också finns en som heter swedbank vilket det också står på webben för alla sparbanker…. men nu funkar det iaf för mig med rätt app , både med WiFi och 3G.

Bevaka tråden