Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska tecken i e-postadresser

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-02-12 08:51

Jag hamnade inför ett dilemma härom dagen när jag skulle skapa ett e-postalias till en av användarna på servern. Domänen finns i två upplagor och är registrerad både på traditionellt sätt och som IDN. Jag använder "räksmörgås" som exempel här:

Så i DNS:en finns "raksmorgas.se" och "xn--rksmrgs-5wao1o.se" registrerade och de resolvar båda två helt rätt och riktigt med MX och hela faderullan.

Jag skapar ett konto åt Östen genom att göra en användare som heter osten@raksmorgas.se med kortnamnet ostenraksmorgasse i WGM. Inga problem där.

Nu vill naturligtvis Östen använda det svenska domännamnet, men han vill givetvis även att adressatnamnet ska ha ö som begynnelsebokstav. Annars faller ju liksom hela grejen. Så jag skapar det extra kortnamnet östen@räksmörgås.se i WGM och tycker att livet är prima.

Men se det fungerar inte. Mailservern rapporterar att användaren "[email protected]" inte finns.

Jag gissar att det är teckenkodningsproblem och provar att unicode-koda bokstaven med "=F6" (som används i mail), den längre varianten "=?iso-8859-1?Q?=F6", "o%CC%88" (decomposed UTF-8 som används i AFP) med vanlig urlencode() "%C3%B6" men ingen av dem fungerar.

Så jag drog en rövare och skrev samma som i loggen "[email protected]" och minsann levererades brevet till rätt användare.

Men det här är ju inte en varken bra eller (måste jag säga) korrekt lösning. Ponera att jag har två användare med snarlika namn. I det här fallet kanske Östen och Østen som exempel. De kan i så fall inte separeras från varandra. Obra.

Så hur gör man för att få stöd för annat än 7-bit ASCII i mailservern?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-16 15:16

Är det 10.5 eller 10.6? Om jag inte minns helt fel så byttes väl just mailservern ut till 10.6?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-02-16 19:51

10.6 kör jag.

Och visst blev det förändringar i mejlservern från 10.5. Cyrus byttes ut mot Dovecot. Vet inte om det bara är Dovecot som inte fixar rätt teckenkodning i användarnamnen, eller om det är en allmän sjuka bland MTA:er.

Måste tillägga att jag inte ens försökt i tidigare versioner av OSXS att köra IDN-domäner, och heller inte att ha e-postadresser med svenska tecken i kontonamnet. Har inte provat att köra Postfix & c:o under någon annan plattform heller (eller annan mejlserver för den delen).

Jag är därför osäker på om det finns någon koppling mellan problemet och 10.6, eller om det är allmänt förekommande. Men rimligtvis borde man väl kunna begära att program och servrar ska kunna prata unicode 2010? Speciellt under OS X.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-02-17 01:07

Stödjer ens SMTP-standarden åäö osv i användarnamnet? Det är ju en sak att DNS stödjer det, men just domännamnet är ju en separat del av en epost-adress på sätt och vis.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-02-17 18:58
Ursprungligen av johanf:

Stödjer ens SMTP-standarden åäö osv i användarnamnet

Verkar knappast speciellt genomtänkt om man utvecklat IDN för att inte fungera med allt på nätet.

Det rimliga borde väl vara att man kodar även användarnamnet med IDN, eller? Annars blir det ju helt vrickat om jag måste ha ake@räksmörgås.se och osten@räksmörgås.se.

Sen är det inte riktigt som Johan S säger, men nära nog. Men håller man tungan rätt i mun och vet hur teckenkodning fungerar så ska det väl för böveln inte vara några problem. Jag har inga problem med dubbelbytetecken i filnamn, i HTML eller CSS, länkade filer på webben eller i mejl. Så det borde ju gälla även SMTP kan man tycka.

Att sen amerikanarna (ivrigt påhejade av engelsmännen) skiter i att resten av världen använder både diakritiska tecken och andra alfabet än det latinska tycker jag är den värsta sortens kulturimperialism.

Men nu börjar det kanske spåra ut lite.

Jag ska göra lite tester och se om det är Apple Mail som inte implementerat IDN korrekt. Fram med Entourage, Outlook, Eudora och Thunderbird. Återkommer.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-02-17 19:20
Ursprungligen av Kalle W:

Verkar knappast speciellt genomtänkt om man utvecklat IDN för att inte fungera med allt på nätet.

Men, IDN står ju för just "Internationalized domain name", inte "Internationalized email address".

Standarden är alltså skapad helt och endast för domännamn. Att du sedan kan dra nytta av detta även i ena hälften av epost-adresser är ju mest bara lyxigt.

Man tigger om problem när man försöker använda åäö till nåt inom data

Ursprungligen av Johan S:

Man tigger om problem när man försöker använda åäö till nåt inom data

Ja, det är sant det. Men USA har alltid varit ego-centrerad. De tänkte bara på sig själva när de utvecklade standarnden för teckentabellen, t.ex. I början fanns det bara 7-bit fast man kunde direkt ha börjat med 8-bit. Samma sak med nätverket. Hade amerikanarna tänkt lite till och varit mindre ego-centrerad hade de utvecklat DNS och servrer program med stöd för tecken som inte finns i USA. Nu tänker jag inte på Unicode, eftersom det inte fanns på den tiden. Men ett bredare stöd i teckentabellen för DNS och server program hade de definitivt ha tänkt på från början.

Nu har de blivit bättre genom att veta att det finns en värld utanför USA!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-02-17 20:25

Så här verkar det vara. Det finns IDN e-mail med UTF8SMTP: RFC 4952 - Overview and Framework for Internationalized Email som ska bli/är en utökning av SMTP:
RFC 5335 - Internationalized Email Headers
RFC 5336 - SMTP Extension for Internationalized Email Addresses

Jag ser att Apple Mail har stöd för IDN e-mail headers, men hittar inget om MTA-stöd för UTF8SMTP (Postfix, Dovecot eller var det nu ska finnas).

Ska rota lite till i den här soppan.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-17 22:19
Ursprungligen av Kalle W:

Så här verkar det vara. Det finns IDN e-mail med UTF8SMTP: RFC 4952 - Overview and Framework for Internationalized Email som ska bli/är en utökning av SMTP:
RFC 5335 - Internationalized Email Headers
RFC 5336 - SMTP Extension for Internationalized Email Addresses

Jag ser att Apple Mail har stöd för IDN e-mail headers, men hittar inget om MTA-stöd för UTF8SMTP (Postfix, Dovecot eller var det nu ska finnas).

Ska rota lite till i den här soppan.

Glöm det!

Även om du kan få det att fungera så kommer outlook, entourage och varenda email klient i världen inte att förstå det iaf och då är det kört. UTF8 eller annan encoding än ASCII-7 är dömt att misslyckas. Östen får leva med att heta ost.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-02-18 08:19
Ursprungligen av studiox:

UTF8 eller annan encoding än ASCII-7 är dömt att misslyckas. Östen får leva med att heta ost.

Du har inte läst dokumenten jag länkade till, eller? Där är det exakt det som de beskriver. Hur mailservern hanterar UTF-8 i headern. Som jag skrev ovan har Apple Mail stöd för UTF-8 i To:, Bc: och Cc: (och i resten av taggarna i headern förutom Subject: där den kodas med 7-bit istället).

Men det är just UTF-8 och inget annat som används. UTF8SMTP är den extension som SMTP-servern behöver.

Det verkar som du tycker att det är ett icke-problem att det inte fungerar. Hur kommer det sig?

  • Oregistrerad
  • 2010-02-18 22:18
Ursprungligen av Kalle W:

Du har inte läst dokumenten jag länkade till, eller? Där är det exakt det som de beskriver. Hur mailservern hanterar UTF-8 i headern. Som jag skrev ovan har Apple Mail stöd för UTF-8 i To:, Bc: och Cc: (och i resten av taggarna i headern förutom Subject: där den kodas med 7-bit istället).

Om du bara skickar mail och får mail från personer som använder Apple mail så är det ju ett icke problem.

Ursprungligen av Kalle W:

Det verkar som du tycker att det är ett icke-problem att det inte fungerar. Hur kommer det sig?

Jag har lärt mig efter 15 år som internetanvändare att standarder inte bestämmer funktionalitet, det gör applikationerna. Försök att skicka ett mail till räksmörgås@räksmörgås.se i gmail. Inte en google, som förespråkar öppna standarder etc. accepterar inte UTF-8 i to:

Om något stort företag, t.ex. Apple, börjar 'pusha på' en standard och få det att fungera i praktiken, brukar de övriga så småningom efter… ibland kan det gå fort och ibland kan det gå riktigt långsamt, t.ex. IPv6.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-21 22:15
Ursprungligen av The Real Viking:

Om något stort företag, t.ex. Apple, börjar 'pusha på' en standard och få det att fungera i praktiken, brukar de övriga så småningom efter… ibland kan det gå fort och ibland kan det gå riktigt långsamt, t.ex. IPv6.

Absolut, apple har ju varit ledare i detta. Men efter att apple övergav disketten och satsade på firewire så blev ju inte en gammal pc obrukbar för det och en konsument kan än idag köpa en pc med en diskettstation om han eller hon vill.

Så fungerar det ju inte med e-post. Man skulle i så fall bygga in en funktion som gör att mailet kommer fram till raksmargas även om jag skriver räksmörgås, ungefär som när man bestämde sig för att tillåta HTML i mail och man utvecklade multipart som gjorde att mailläsare som inte klarade html ändå kunde visa textdelen.

Det blir ju lite krångligare med e-post men det borde vara med i RFC draften som en standard för MTA och MUA

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-07 22:50
Ursprungligen av The Real Viking:

Om något stort företag, t.ex. Apple, börjar 'pusha på' en standard och få det att fungera i praktiken, brukar de övriga så småningom efter… ibland kan det gå fort och ibland kan det gå riktigt långsamt, t.ex. IPv6.

Om jag inte minns fel:

Apple var väl de första att implementera ett alfabet som sträckte sig längre än till bokstaven Z, vilket gjorde IBM gröna av avund. De bestämnde sig att försöka göra samma sak. Men, naturligtvis på ett annat sätt än vad Apple redan gjort, vilket betydde att allt utanför a_z kunde betyda något godtyckligt. Alltså är det IBM som ska ha all skit för att olika teckenkodningar överhuvudtaget behövs.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-07 18:06

Lite gammal tråd det här så det bör väl ha kunnat hända lite sedan sist!? Mitt problem har inte med OSX server att göra men någon här kanske har svar på problemet ändå!? Ville inte skapa en ny tråd då det redan fanns en för svenska tecken i epostadresser.

Jag sitter just nu på en kompis windows7-burk och försöker att konfigurera hennes epost i nytt program. Hon har ett ö med i domännamnet på epostadressen och Thunderbird vill inte ha med det att göra verkar det. Det fungerar att skicka från den adressen från hennes gamla maskin med Outlook 2007 men jag kan inte skicka till den från Gmail.

Frågan är således följande.
Bör man fortfarande undvika epostadresser med å, ä och ö? Om inte, vilka epostprogram fungerar med det?

Ber om ursäkt om nå'n tycker att jag borde använda mig av något annat forum.
Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-07 18:19

Man bör undvika det. Det bokstäverna finns ju inte i så väldigt många länder, och väldigt mycket programvara skrivs i länder som saknar dessa tecken. Även om det går ibland, så är det oftast mycket problem. Så i möjligaste mån, undvik dessa.

Kör på, det fungerar ofta bra. Mellanslag brukar en del ha problem med, men det kan man också ha.

Senast redigerat 2012-06-07 19:29
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-07 21:57

Jo, det är väl så att man bör undvika svenska tecken. Tyvärr har hon ju redan registrerad domän, epost och en hel hög upptryckta visitkort. Tråkigt att ingen leverantör har informerat henne om eventuella problem.

Marcus - Har du någon vana av åäö-adresser och vilka epostprogram har du i så fall använt dig av?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-08 23:46

Det hänger ju tyvärr inte enbart på vilket mailprogram man kör, utan än mer på de mailservrar (SMTPservrar) som är involverade på Internet. Och många av dem klarar inte av det. Det är skäl nog för att undvika andra tecken än a-z, 0-9 och _ i emailadresser.

1
Bevaka tråden