Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro - Hänger sig efter programuppdatering

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Senaste gångerna när jag uppdaterat min Mac via Programuppdaterings-programet, har datorn hängt sig efter att den installerat alla uppdateringar. Allt går fint och installeras utan felmeddelande. Men sedan när datorn ska starta om, hänger den sig. Det som syns är den blå-skärmen med den lilla snurran och den kan stå där och tugga hur länge som helst, den stänger inte av sig. Så jag får hålla inne powerknappen och sen starta upp igen, det kommer inga felmeddelande att uppdateringar har misslyckats eller liknande.

Någon som vet vad det kan bero på? Och kanske hur man löser problemet?

Jag har en MacBook Pro 15", Mid 2010
OSX 10.6.8

Du berättar ingenting om vilka åtgärder du eventuellt redan har provat. Så här kommer ett par "grundtips".

1. Skivverktyg:
a) reparera behörigheter
b) reparera skiva

2. Apple Hardware Test:
Finns på installationsskivan som medföljde datorn.
Instruktioner här: Intel-baserade Mac-datorer: Använda Apple Hardware Test

Återkom gärna och redovisa resultaten.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-07 13:18

Att starta i säkert läge (håll ner shift tills laddningsgrejsimojsen syns) brukar inte heller göra ont.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-07 13:35

Är det under avstängningsfasen efter uppdateringarna, eller under uppstartfasen den hänger sej? Om det är under det första, så KAN det vara normalt, den utför en hel del skrivningar innan den är klar att starta om. Hur länge har du väntat?

Sedan kan det ta _väldigt_ lång tid att starta efter vissa uppdateringar. Flera minuter om det vill sig illa. Ohälsosamt att tvångsavsluta i sådana fall...

Tack för alla svar,
Jesper Ohlsson - Jag kör "reparera behörigheter" lite då och då, men körde den nu igen, "reparera skiva" kan jag inte välja, men körde "kontrollera skiva" och den gav inga fel. Har inte hunnit köra Apple Hardware Test än, men återkommer med info.

kenjon - Det är under avstäningsfasen. Ca 20 min vänta jag innan tryckte på powerknappen, vid första och andra tillfället.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-07 17:29

20 min tycker jag låter alldeles för mycket. Då har jag nog inget tips tyvärr
Om du startar om den utan att uppdatera något, går det bra? Är det bara efter en uppdatering, oavsett vilken, som det strular? Låter ju som något med Installeraren då.... Den borde väl ha en plist också. Testa med att flytta ut den till skrivbordet och starta om.

1
Bevaka tråden