Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mysteriet med den avslutande databasen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta förbryllade mig i en timme eller två, men fick en uppenbar förklaring.

Plötsligt, när jag jobbade med en databas så började den avslutas utan förklaring. Efter att ha följt skeendet flera gånger i debug-mode misstänkte jag att databasen var korrupt. Körde kollen, inget problem.
Nästa tanke var att något gått fel i konverteringen från FM11 till FM12, och där googlade jag runt rätt länge.

Till slut slog det mig vad problemet var: Timemachine hade gått igång med bakgrundskopiering.
Mig veterligen har det inte varit ett problem med FM11, men FM12 klarar inte av att Timemachine arbetar i bakgrunden.

Symptomen är att den avslutas utan synbar anledning. Hoppas detta besparar någon timme eller så för någon av er andra...

/Mikael

Man ska aldrig kopiera en FileMaker databas som är i drift.
FileMaker 11 kanske inte kraschade när det gjordes man kopian kommer troligtvis inte att fungera....

  • Avstängd
  • 2012-06-07 14:58

Låter som FM och TM folken borde ta ett snack och se till att TM inte försöker köra databasen när den är i drift.

OT Har stött på nått liknande med TM och VirusBarrier+ där TM bara snurrar och snurrar och kopierar och aldrig "blir klar" medans VB+ gör sina skanningar... segar ner tom min MP.

Helt införstådd med att man inte skall kopiera den - men som LaHe säger så är detta något som TimeMachine orsakar; på något sätt markerar den databasen som låst på fil-systemsnivå.

Mikael

1
Bevaka tråden