Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta namn på låt i iTunes, hitta all info om skiva vid rippning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att rippa mina CD-skivor och har problem men låtnamn på en skiva och all info på en annan.

Går det att byta namn på låtar som rippats men som fått fel namn? Jag öppnade Exlorer och bytte låtnamn där, lätt som en plätt, men det medförde att iTunes inte hittar låten. Den finns med i listan men med det gamla namnet och tycks inte kunna uppdatera till det nya.

Sedan rippade jag en annan skiva men då hittar inte iTunes info om min skiva. Det kommer upp två förslag med kinesiska (eller liknande) tecken men inget läsbart för mig. Denna skiva ingår i en serie, Gustav Mahlers symfonier 1 - 10 och det var inga problem med de första fyra symfonierna. Där hittade iTunes kompositör, orkester, dirigent, solister mm. Men inte när jag kommer till femman.

Finns det lösningar på dessa problem som en inbiten PC-användare kan klara av så att han kan lyssna på musik i sin iPhone?

Ursprungligen av Michael Johansson:

Går det att byta namn på låtar som rippats men som fått fel namn? Jag öppnade Exlorer och bytte låtnamn där, lätt som en plätt, men det medförde att iTunes inte hittar låten...

Varför ändrade du namnet i Explorer? Varför inte inne i iTunes?

Strunta i vad själva filen heter. Strunta i var den ligger.

Under "Inställningar - Avancerat", kryssa för att iTunes ska sköta allt ("Keep media folder organized" och "Copy files to media folder").

Låt iTunes ta hand om allt. Sköt all administration av låtarna inifrån iTunes - inte i Explorer.

Ursprungligen av Michael Johansson:

...Den finns med i listan men med det gamla namnet och tycks inte kunna uppdatera till det nya.

Dubbelklicka på låten i iTunes. Då borde du få ett felmeddelande som säger att den inte hittar låten, och den ber dig att peka ut var låten ligger. När du har gjort det så hittas den igen.

Ursprungligen av Michael Johansson:

...och det var inga problem med de första fyra symfonierna. Där hittade iTunes kompositör, orkester, dirigent, solister mm. Men inte när jag kommer till femman...

Finns den inte i deras databaser, så finns den inte. Då får du skriva in informationen själv.

Det är möjligt att det finns tilläggsprogram, som kan hitta informationen bättre än vad iTunes kan. Men vilka sådana progam som finns till Windows har jag ingen aning om.

Sen är det alltid bra att berätta vilken programversion och vilken operativsystemversion det handlar om, så blir det lättare att ge tips som är helt relevanta.

Senast redigerat 2012-06-06 09:58

Vet inte vad jag gjorde men nu kan jag redigera låtnamn i en meny: högerklick på låt, välja info/info. Tidigare var detta gråmarkerat men nu kan jag ändra i "formuläret". Alltid nå´t!

Jag använder senaste version av iTune (den säger i alla fall att det inte finns några uppdateringar), senaste version på iPhone 4S, Windows 7 64 bit Ultimate, Explorer 8, Intel Core 7i mm.

Jag har försökt att döpa om låtarna men hittar ingenstans där jag kan göra detta. Har försökt med att markera låten och högerklicka, klicka på Redigera mm. Hittar inget om Byt namn.

Hur skriver jag in informatinen om okända skivor själv? Jag får inte upp några menyer eller dylikt där jag kan fylla i något. Tidigare har jag rippat och därefter bytt namn i Explorer hur enkelt som helst.

Ursprungligen av Michael Johansson:

Hur skriver jag in informatinen om okända skivor själv?

"Visa info".

Markera skivans alla spår, om det är gemensam information som ska ändras (skivans namn, artist, år, osv).
Markera låtarna en och en, om det är låtspecifik information som ska ändras.

Om du gör det jobbet direkt när du har stoppat in CDn i datorn, och alltså INNAN du rippar, så kan du ju sedan hjälpa andra genom att välja "Advanced - Submit track names", och skicka upp skiv- och spårinformationen till iTunes databas. Näste man som rippar den skivan får då nytta av skiv- och spårinformationen som du har skrivit in.

Tagga alla spår med Tag&Rename innan du lägger in dessa i iTunes.

Bra råd om att markera alla spår med gemensam info som skall ändras. Tack för det!

1
Bevaka tråden