Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inloggning i Lion och Esc-tangenten

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fällde upp locket på datorn och skulle logga in men jag råkade sätta ett finger på Esc. Hela skärmen slocknade och sen kunde jag inte väcka burken igen. Det löste sig med att jag stängde locket och sen nytt försök.

Jag blev nyfiken och testade i datorn på jobbet vilket är en MacPro. Jodå samma sak händer - skärmen slocknar när jag trycker Esc. Det finns dock inget lock att stänga på en Mac Pro så där sitter man vackert.

Det enda sättet jag kom på för att komma åt datorn var att logga in via remote från en annan Mac. Då vaknade skärmen.

Bugg eller finess?

Antagligen en funktion som är tänkt att vara där.

Tryck på ESC igen, eller på on/off-knappen så väcks datorn till liv. Borde fungera på Mac Pro också.

Snabbt test genom att sätta datorn i vila.

Esc går att använda för att åter sätta datorn i vila men sen är den helt död. Endast power-knappen kan få den att vakna. Men på min Mac Pro här på jobbet så innebär detta att ta sig in under skrivbordet och leta på knappen. Jag står "mentalt" vid tangentbordet och försöker väcka datorn och det går inte.

Vad är tanken med det här?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-05 13:00

Samma test på iMac 2009, 10.7.4: Vid inloggningsskärm går till söms av Esc (som att trycka på krysset med avbryt) Vaknar åter av tryck på tangentbord eller mus. Som man tänker att det skall vara.

Ursprungligen av IngoX:

Samma test på iMac 2009, 10.7.4: Vid inloggningsskärm går till söms av Esc (som att trycka på krysset med avbryt) Vaknar åter av tryck på tangentbord eller mus. Som man tänker att det skall vara.

Test med Mac Pro.

Esc släcker skärmen.
Esc på nytt väcker ej skärmen.

Mus och alla andra tangenter väcker inte heller datorn.

Strömknappen går att använda men inte det man tänker på direkt när man precis släckt med en tangent.

Till slut hittar jag en grej som funkar: Kommando-Alt-Esc väcker skärmen

- - -

Så det ser väl ut som en bugg då? De kan ju inte ha så olika beteende med flit menar jag.

1
Bevaka tråden